Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med Automatisering i Genvägar (Shortcuts)


Mattiasgbg
 Share

Rekommendera Poster

Lärde mig nyss* att den i vissa fall användbara appen genvägar kan automatiseras, vilket innebär att en genväg startas av att något inträffar (ex klockslag, en viss plats besöks, telefonen ansluts till ett visst nätverk...).

Jag tyckte att det verkade jättebra, men jag insåg snabbt att det finns ett stort problem. Det enda som händer när rätt händelse inträffar är att jag får en notis som ger mig möjlighet att starta den genväg som ska köras. Som exempel kan nämnas att det finns en plats som jag endast besöker i ett syfte, där och då ska telefonen vara helt tyst. Tanken var att telefonen vid ankomst ska aktivera "Stör ej tills jag lämnar den här platsen", men det enda som händer är att när jag kommer till platsen får jag en notis om att köra genvägen som aktiverar "Stör ej tills jag lämnar den här platsen", en notis som dessutom är ljudlös (jag hittar inte Genvägar under Notiser i Inställningar).

 

Har jag missat något?

 

https://forum.macworld.se/topic/190580-se-vilken-tid-jag-ansluter-till-ett-wifi/?do=findComment&comment=1976653

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://support.apple.com/sv-se/guide/shortcuts/apd602971e63/3.2/ios/13.2

Citat

Vissa personliga automatiseringar kan köras utan att du blir ombedd att bekräfta detta när de löser ut.

  1. Tryck på Automatisering 3ff47de72c0ffad7c7572252df283ba5.png i Genvägar.

  2. Tryck på automatiseringen som du köra automatiskt.

  3. Stäng av Fråga innan körning.

  4. Tryck på Klar.

    Automatiseringen meddelar dig inte när den utlöses.

Följande automatiseringar kan köras automatiskt:

  • Flygplansläge

  • Alarm

  • CarPlay

  • Stör ej

  • Strömsparläge

  • NFC

  • Öppna program

  • Apple Watch-träning

Obs! Du kanske också måste ställa in enskilda åtgärder så att de körs automatiskt.

Följande automatiseringar kan inte köras automatiskt:

  • Uppnå

  • Innan jag lämnar platsen

  • Bluetooth

  • Avgång

  • Tid på dagen

  • Wi-Fi

Men det vore ju bra om de automatiseringar som inte kan köras automatiskt tydligt kan berätta att de vill köras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ser man på...den hade jag inte sett förut 

 

4EE8A538-53EF-41B1-90EA-586149C8F898.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hittat lite sätt att kringgå begränsningarna i automatiseringen, men Plasttjänsterna verkar efterblivna.

 

Tanken var att använda en annan utlösare och sedan kontrollera min position och eventuellt köra det som ska köras.

Följande flöde var tänkt (i pseudokod):

Hämta aktuell plats.

Om Plats är "den önskade platsen"

        Gör det som ska göras.

Annars

        Gör ingenting.

 

 

Men det funkar inte heller. Generellt sett inom programmering fungerar Om-satser så att man kollar huruvida ett godtyckligt värde (i mitt fall Plats är "den önskade platsen") är sant, om och endast om det är sant genomförs det som står i efterföljande kodblock (i mitt fall Gör det som ska göras).

Men vad gäller Genvägar så är de enda alternativen vad gäller Plats har något värde samt har inte något värde. Jag kan upplysa er om att platsen "min soffa" har något värde.

 

En annan grej med platser, som även drabbar geo-staket i påminnelser, är att man inte kan markera en plats genom att släppa en kartnål. Så vill man att något ska hända när man kommit ut på sin favoritfiskeudde måste man skriva in uddens adress.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...