Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

CrossOver vill inte fungera


ingerfw
 Share

Go to solution Solved by Telly82,

Rekommendera Poster

Någon som har installerat Sveriges befolkning 1990 via CrossOver?

Jag får det inte att fungera och är osäker om det beror på att jag gör fel vid installation eller om programmet inte accepteras av CrossOver...

Skärmavbild 2020-03-11 kl. 12.28.37.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det följer väl med ett Wine-"skal" så du kan köra på Macen? Eller du har en gammal utgåva som saknar Mac-stöd?

 

I övrigt så har jag tyvärr inget svar på din fråga. Kör Windows på Macen för ett otal "Sveriges befolkning" av den gamla typen utan Mac-stöd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to CrossOver vill inte fungera

CrossOver vill inte...

får utnämningen veckans sämsta rubrik! Snälla! Gör rubriker BEGRIPLIGA!

1. Du får troligen bättre hjälp

2. Du får troligen bättre hjälp

3. Det går att söka på den

 

Axelman moderator

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Telly82 säger:

Det följer väl med ett Wine-"skal" så du kan köra på Macen? Eller du har en gammal utgåva som saknar Mac-stöd?

 

I övrigt så har jag tyvärr inget svar på din fråga. Kör Windows på Macen för ett otal "Sveriges befolkning" av den gamla typen utan Mac-stöd.

Vet tyvärr inte vad Wine-skal är? (Boot Camp?) Det står på programmets förpackning att det inte fungerar med senaste versionerna av Mac (efter Mojave, har Catalina). Men testade iaf att installera, gick dock inte att öppna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, ingerfw säger:

Vet tyvärr inte vad Wine-skal är? (Boot Camp?) Det står på programmets förpackning att det inte fungerar med senaste versionerna av Mac (efter Mojave, har Catalina). Men testade iaf att installera, gick dock inte att öppna. 

Wine är en konkurrent till Crossover kan man säga, dvs ett sätt att köra Windows-program på Mac.

 

Har du Crossover 19?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Wine är en konkurrent till Crossover kan man säga

Njä. CrossOver bygger på Wine med egen proprietär kod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Det följer väl med ett Wine-"skal" så du kan köra på Macen? Eller du har en gammal utgåva som saknar Mac-stöd?

 

I övrigt så har jag tyvärr inget svar på din fråga. Kör Windows på Macen för ett otal "Sveriges befolkning" av den gamla typen utan Mac-stöd.

Vet tyvärr inte vad Wine-skal är? (Boot Camp?) Det står på programmets förpackning att det inte fungerar med senaste versionerna av Mac (efter Mojave, har Catalina). Men testade iaf att installera, gick dock inte att öppna. 

Ja, jag har Crossover 19

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har CrossOver 19.0.1 och den fungerar ihop med Catalina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Pocahontas säger:

Jag har CrossOver 19.0.1 och den fungerar ihop med Catalina

..och med Sveriges Befolkning 1990?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Telly82 säger:

Wine är en konkurrent till Crossover kan man säga, ...

Plus att de ändringar CrossOver gör i Wine faktiskt görs fria via LGPL... :P :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Plus att de ändringar CrossOver gör i Wine faktiskt görs fria via LGPL... :P :nerd:

Det skumma är då att Crossover är 64-bitars, medan Wine är 32-bitars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Telly82 säger:

Det skumma är då att Crossover är 64-bitars, medan Wine är 32-bitars.

Ja, de byggen som WineHQ tillhandahåller till mac, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, Telly82 säger:

..och med Sveriges Befolkning 1990?

 

Har bara Sveriges Befolkning 1970 och 1980, har inte skaffat 1990.

Sen har jag Sveriges Dödbok 1901-2013.  

Den nyare version fick jag flytta över till frugans Mac som kör High Sierra.

 

Begravda i Sverige funkar ännu 

Arkiv Digital året runt.  Där finns ju Sveriges Befolkning fram till 1985

 

 

Skärmavbild 2020-03-11 kl. 15.23.26.jpg

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nu meddela att CrossOver fungerar med Catalina OCH Sveriges befolkning 1990! :D 

Jag gav upp och installerade VirtualBox, gick bra hela vägen (tog ett par timmar) till det allra sista - att få skärmen i normalstorlek. Gick tillbaka till CrossOver och plötsligt fick jag till det!

Så nu återstår att avinstallera VirtualBox - pust!

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, ingerfw säger:

Kan nu meddela att CrossOver fungerar med Catalina OCH Sveriges befolkning 1990! :D 

Jag gav upp och installerade VirtualBox, gick bra hela vägen (tog ett par timmar) till det allra sista - att få skärmen i normalstorlek. Gick tillbaka till CrossOver och plötsligt fick jag till det!

Så nu återstår att avinstallera VirtualBox - pust!

Bra jobbat ?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, ingerfw säger:

Så nu återstår att avinstallera VirtualBox - pust!

Det följer med ett script i skivavbilden, använd det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har också Catalina och CrossOver som synes fungera. Har installerat WinSkatt och ett listat spel "Atlantis". Men inget av programmen går att köra. WinSkatt kommer till startloggan och stängs sedan av. Spelet kommer upp några sekunder i dock och försvinner sedan. (eg har jag börjat fråga om ett annat problem, men detta är mer överhängande, vill slippa parallells)

Det kommer inga felmeddelanden och det gjorde det inte vid installationen heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kolla på länken. Det krånglade mycket med parallells och hela datorn kraschade en gång när jag uppgraderat till W10. CrossOver verkade enklare när jag bara använder ett windowsprogram.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej! Tar tid innan jag svarar. Verkar som parallells ändå blir det jag använder. Crossover är tyvärr inte kompatibel med mitt program. Tack iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
2020-03-11 19:09, ingerfw säger:

Kan nu meddela att CrossOver fungerar med Catalina OCH Sveriges befolkning 1990! :D 

Jag gav upp och installerade VirtualBox, gick bra hela vägen (tog ett par timmar) till det allra sista - att få skärmen i normalstorlek. Gick tillbaka till CrossOver och plötsligt fick jag till det!

Så nu återstår att avinstallera VirtualBox - pust!

Men hur fick du CrossOver att öppna SB 1990? Nu sitter jag här med Bis Sur och det fungerar inte. Verkar vara något med pak-filen. Samma problem med DB 1860-2017.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du laddat ner senaste versionen av Crossover?

 

 

Skärmavbild 2020-11-29 kl. 12.19.50.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har den versionen och jag har öppnat de tidigare skivorna från 1980 och 1970. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Thommy, 

det var ju rätt länge sen jag installerade DB 1860-2017 och SB 1990, så jag kan tyvärr inte säga hur jag gjorde ? ser bara att allt som jag ville installera finns i VirtualBox.

Ledsen att inte kunna hjälpa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår. Rätt som det är funkar det och då vet man inte vad man gjorde. Det behöver inte ens gå lång tid för det. 

 

Men det intressanta är att du nämner VirtualBox. Är det ett program i sig du har laddat ner? Jag känner inte igen det i min dator. Där finns säkert lösningen. Kanske någon annan här annars kan förklara för mig vad det är och hur man använder det i detta sammanhang? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...