Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kommer min Mac dö snart?


Oskiver
 Share

Rekommendera Poster

Hej jag har en Macbook air mitten 2011.

Men jag har en fråga min dator går på original batteriet och har 668 cyklar.

Står att skicket på batteriet är normalt men det holler bara i typ en och en halvtimme.

Behöver jag byta jag vet inte ni som läser detta kan ni hjälpa mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Det låter normalt.  

Du får ladda   oftare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu så här i efterhand kom jag på att jag kanske borde säga att vi köpte den så fort den kom ut på svenska marknaden.

Och att den är flitigt använd.

Redigerad av Oskiver
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen där datorn kan börja sega ihop på allvar. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvudtaget fungerar…..

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seg dator kan även bero på synk med iCloud och/eller andra molntjänster, beroende på vilken uppkoppling man har. Jag har över 70Gb ledigt i min dator, men jag märker ju att synk med molnet segar ner. Synk av dokument (mitt OS flyttar från datorn till molnet dokument som jag inte använder så ofta), synk av bilder genom iCloud Bilder och synk av spellistor och låtar i Apple Music. Sen har jag Microsoft Office också som synkar till OpenDrive och det är egentligen den största boven i dramat för den synken går långsammare än iCloud. Men jag måste ha MS Office på grund av jobbet, jag kör det via min arbetsgivare som även har OpenDrive, Sharepoint etc som vi använder mellan oss. Men det segar ner min dator rejält när man ska spara filer från MS Office för då måste den läsa in från OpenDrive först. Och Outlook är lite rolig för jag får mejl i Outlook och sen ett par minuter senare kommer bifogade filer till mejlet.... fast de syntes inte från början. 

Jag har en MB Pro early 2015 och när jag var och jobbad på en konferens nyligen där jag skulle skriva live-referat/live-transkribering så valde jag att stänga av wifi medan jag jobbade på seminarierna. Det enda program som jag hade öppet och igång, det var Ulysses, som jag skrev i. Alla andra program var avstängda. 


Då höll datorn batteriet under hela förmiddagen, mellan 9 - 12. Jag hade 30 procent batteri kvar när jag stoppade in laddaren över lunchen. Sen klarade jag mig på eftermiddagen också efter att laddat upp den över lunchen, men den hann inte upp till 100 procent utan bara strax över 80 procent men jag klarade mig med det. 

Nu var det ett par sträcka-på-benen och fika på 15 min så det var inte aktivt jobb under hela tiden, men ändå. :)

Så ett tips för att få ut maximalt ur batteriet kan vara att stänga av wifi, stäng av allt som har med internet och moln att göra. Kör bara ett enda program. Då bör du kunna nå över 3 timmar på batteriet, kanske t o m 4. 

Fabriksvärdena för MB Air är 7 timmar för 11" och 5 timmar för 13", men det gäller under specifika testförhållanden och med reducerad skärmstyrka. Vanligt är att man får 2 - 3 timmar i vanlig, vardaglig användning. Så om du får ut 1,5 timme så verkar det rätt normalt för en äldre dator med äldre batteri där man kanske inte helt har följt rekommendationerna för hur man maximal livslängd och prestanda. 







 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan väl byta batteri också. Har för mig att jag gjorde på nån tidigare modell jag hade ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man, men då gäller det att skaffa originalbatteriet, allt annat är skräp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Axelman säger:

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen där datorn kan börja sega ihop på allvar. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvudtaget fungerar…..

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
marcushedenstrom
2020-03-09 på 20:59, Oskiver säger:

668 cyklar

Vad är återstående kapacitet vid fulladdat batteri? I nyskick ska det ha varit 6700 mAh om det är en 13-tummare.

 

Att ett 9 år gammalt batteri ens funkar fortfarande är ju imponerande.

Redigerad av marcushedenstrom
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...