Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera till Catalina - vågar man?


Dennis Davidsson
 Share

Rekommendera Poster

Dennis Davidsson

Jag har Mojave i min iMAC, och den känns säker och stabil, men antar att det borde vara dags nu att ta steget till Catalina. Men jag har hittills tvekat efter att ha läst om alla problem, som många drabbats av. Min tanke är då att jag skulle installera Catalina på en extern hårddisk (SSD 100GB?) till att börja med och känna mig för, om den känns stabil och därefter flytta över systemet till den interna hårddisken efter ett tag. Är detta en vettig tanke, eller har någon bättre förslag? Tacksam för alla tips, som inte är alltför tekniskt invecklade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Nej, Installera Catalina på datorn först.

Ta en färsk backup innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vågar nog påstå att man vågar testa Catalina nu, men man bör vara medveten om att det är flera äldre program som inte fungerar så innan man installerar Catalina bör man göra lite research på just de program man har och använder om de är förberedda för Catalina. Då slipper man onödiga överraskningar. 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och att skrivare och externa prylar har fått nya drivrutiner.

...

Jag har nyss gått till Catalina på min iMac och det har fungerat till 99%. Nervositeten fanns där, men jag har en TM-backup och jag klonade också min hårddisk så jag hade en extern redo att starta från om det skulle skita sig. Man får ju nytt filsystem om man hoppar som jag från El Capitan så det är en stor uppgradering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som andra varit inne på, själva Catalina tycker jag är rätt ok - kör det på en äldre Macbook Pro, däremot vet jag inte när jag lämnar Mojave helt då Aperture, iPhoto, och något annat program jag använder men nu glömt bort, inte längre går att köra.
Parallels 12 fungerar inte heller som det ska, sägs det, och nyare versioner fungerar inte med att jag har bootcamp på en annan disk än den jag startar från. 

 

Kör man äldre spel osv kan det strula, eller om man är beroende av Wine för windowsprogram, etc. 

 

Men själva Catalina tycker jag är bra. Även om jag inte för egen del ser någon direkt vits med att uppgradera från Mojave i dagsläget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laga inte en fungerande dator!

Gammalt djungelordspråk

default_laugh.png.137853e899c853310518ebfb6d782d41.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dennis Davidsson

Tack alla för värdefulla synpunkter och råd!

Pochontas: Ok, så att installera på extern ssd var ingen bra ide´. :(

Rafael: Jag är medveten om att man inte kan köra 32-bits program längre på Catalina, men det bekymrar mig inte så mycket med två undantag - iMovie och iDVD. Detta dilemma har jag funderat på om man kan lösa gm att skapa en virtuell kopia av Mojave och köra under Parallells, men detta kan nog vara ett ämne för sig att ta upp senare.

Axelman: Precis som du har jag Time Machine som backup, men ditt tips att även ta en särskild klonad kopia låter mycket intressant. Hur gör man det?

Poi ran: Att Parallells inte funkar bra låter alarmerande eftersom jag använder den för att köra W10. Jag blir väl tvungen att kontakta deras support då.

Till sist: Huvudskälet för mig att uppgradera till Catalina är att jag tror mig ha läst någonstans att den nya funktionen 'Mörkt Läge' har utvecklats ytterligare i Catalina, och det är en mycket viktigt funktion för mina ögon. Stämmer det? Och vari består i så fall dessa förbättringar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Postad (redigerade)

Här är det program jag klonar med

https://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html

 

Sen finns det annat som också är populärt

Carbon Copy Cloner

https://bombich.com

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Dennis Davidsson säger:

Axelman: Precis som du har jag Time Machine som backup, men ditt tips att även ta en särskild klonad kopia låter mycket intressant. Hur gör man det?

Använder Carbon Copy Cloner som gör det superenkelt. Time Machine är utmärkt för backup och återställning. En klon gör att du kan starta om direkt från den om det skiter sig med uppgradering. Sen är inte backup tillfredsställande om den inte finns på fler ställen. Bara TM räcker inte. Den disken kan ju pajja samtidigt med datorn, stjälas, brinna upp, vattenskadas osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dennis Davidsson

Hej igen, jag håller helt med dig. Och jag har ju faktiskt dessutom redan Carbon Copy Cloner, som jag brukar använda för att ta särskilda backuper en gång per månad för förvaring på annat ställe, precis som du säger. Förstår inte varför jag inte tänkte på det genast. Trots namnet! :) 

Nu måste jag bara läsa på i deras utmärkta manual hur man gör en total Restore, eftersom jag lyckligtvis hittills inte har hamnat i den situationen.

Däremot drabbades jag i höstas av en total krasch i systemet, och Time Machine lyckades bara delvis återställa mitt läge.

Det var en rysare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, Dennis Davidsson säger:

Poi ran: Att Parallells inte funkar bra låter alarmerande eftersom jag använder den för att köra W10. Jag blir väl tvungen att kontakta deras support då.

 

 

Nej, alltså, Parallels 15 funkar utmärkt med Catalina, kör det på min Macbook Pro. Tidigare Parallels vet jag inte, men jag skulle tro de funkar rimligt bra, man kan prova.

Jag använder Parallels 12 för specialvarianten på min andra dator att jag har 2 interna hårddiskar och MacOS på den ena hårddisken, Windows Bootcamp på den andra. Parallels 12 tillåter start av Windows Bootcamp under MacOS från andra skivor än MacOS systemdisk. Parallels 13-15 tillåter start inifrån MacOS av Windows Bootcamp endast om man har bootcamp på systemdisken. Ursäkta om jag rörde till det.

Kör man, som säkert >90% av alla Parallels-användare, Windows virtuellt och inte via bootcamp har man inte problem jag beskriver ovan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dennis Davidsson

Skönt! Tack för klargörandet. Då kan jag andas lugnt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma dilemma, men har fortfarande inte sett något värde i att uppdatera till Catalina. Flera av mina 32-bitars program kommer inte att funka och jag har räknat ut att nya sådana kommer att kosta upp till 5000 kronor. B.la Word och Screenwriter och andra. Så vad får jag som inte min underbara  Mojave kan leverera? Jag har läst om Catalina på olika sajter och finner ingenting av det nya(sic!)som jag vill ha.  

 

Apple , kanske förståligt, håller ju på och trixar mycket för att vi ska köpa deras produkter. Senast åtalet för att dom gjorde  mobilerna segare så vi ska tröttna och köpa nytt var under par. Jag får en känsla av att alla förbättringar styr oss mot musikköp, bokköp och streama Apple content. Låser in oss på något sätt. Lite som min pappa sa att det var inbyggt rostangrepp i vissa bilar så man inte hade dom för länge. 

 

Jag har bara Apple prylar Två Mac Book Pro och Iphone SE så jag är en stor fan av Apple, men , men... Man vill inte bli manipulerad. 

Redigerad av Justine13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, Justine13 säger:

Jag har samma dilemma, men har fortfarande inte sett något värde i att uppdatera till Catalina. Flera av mina 32-bitars program kommer inte att funka och jag har räknat ut att nya sådana kommer att kosta upp till 5000 kronor. B.la Word och Screenwriter och andra. Så vad får jag som inte min underbara  Mojave kan leverera? Jag har läst om Catalina på olika sajter och finner ingenting av det nya(sic!)som jag vill ha.  

 

Apple , kanske förståligt, håller ju på och trixar mycket för att vi ska köpa deras produkter. Senast åtalet för att dom gjorde  mobilerna segare så vi ska tröttna och köpa nytt var under par. Jag får en känsla av att alla förbättringar styr oss mot musikköp, bokköp och streama Apple content. Låser in oss på något sätt. Lite som min pappa sa att det var inbyggt rostangrepp i vissa bilar så man inte hade dom för länge. 

 

Jag har bara Apple prylar Två Mac Book Pro och Iphone SE så jag är en stor fan av Apple, men , men... Man vill inte bli manipulerad. 

Laga inte det som fungerar. Det finns nästan aldrig ett egenvärde att hoppa upp bara en pinne. Jag uppgraderade från El Capitan helt enkelt för att Safari började böka till det. Men kräver något program det eller bankID eller nåt så blir man ju tvungen. Men kolla som sagt var att de prylarna du har fungerar med nästa steg och ta backup. Rejäl backup.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dennis Davidsson

Även jag är en stor fan av Apple. Jag körde först Windows i ett antal år och tvekade länge om jag skulle våga ta språnget till MAC-världen. Men jag har verkligen inte ångrat beslutet en enda sekund. Fast jag kan inte släppa Windows helt, pga att jag gillar Microsofts Access så mycket och kör alltså Windows virtuellt via Parallells. Jag kör även FileMaker men tycker inte det programmet är av samma klass som Access trots allt. Mina positiva erfarenheter av Parallells gör nu att jag funderar på att skapa en virtuell kopia av Mojave och köra via Parallells, innan jag tar steget över till Catalina. Min tanke är då att jag borde kunna fortsätta att köra tex mina gamla 32-bitsprogram iMovie och IDVD men ändå ha själva bild/film-materialet kvar i Catalina. Det lilla problemet som återstår då att lösa är hur jag får över dessa program till min virtuella Mojave. Måste jag ladda ner och installera dem på nytt från Apple, och i så fall är detta överhuvudtaget möjligt? Eller kan jag ta någon sorts "genväg" och helt simpelt kopiera över dem med "Copy-and-Paste" från Catalina? Kanske ska jag prova att lägga ut frågan under någon annan kategori på forumet? Tacksam för alla tips och förslag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...