Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur funkar mappen Hämtade filer?


Dennis Davidsson
 Share

Rekommendera Poster

Dennis Davidsson

Hur rensar man egentligen i mappen Hämtade Filer? Jag har klickat på den lilla ikonen uppe till höger i Safari och därefter klickat på alternativet Rensa. Och listan töms som förväntat. Men när jag sedan öppnar mappen Hämtade Filer i Finder, så ligger massor med gammalt skräp där. Hur kommer det sig? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mappen Hämtade filer är som vilken mapp som helst. Du behöver flytta filerna där till papperskorgen för att rensa. 
 

Safaris ”Hämtade filer” är bara en lista på filer som Safari hämtat, dessa filer kan ha hämtats till olika mappar beroende på vad du haft för inställning. Det finns ingen koppling till den listan och till mappen med samma namn. 
 

Filerna samlas i en lista så man kan t ex hämta filer igen om man behöver. 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dennis Davidsson

Toppen! Tack för ett mycket informativt och klargörande svar på min fråga om Hämtade Filer!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
1 timme sedan, Dennis Davidsson säger:

Toppen! Tack för ett mycket informativt och klargörande svar på min fråga om Hämtade Filer!

Tidigare sparade Safari som standard hämtade filer i mappen Skrivbordet, men efter ett tag skapades mappen Hämtade filer. Det är som sagt en helt vanlig mapp, men den presenteras som standard på ett lite annorlunda sätt., nämligen med sortering efter när filerna placerades där. Tanken är att appar som hämtar filer ska lägga dem där, men det är inget tvång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det kan även nämnas att TimeMachine undantar den mappen som standard när den gör säkerhetskopiering eftersom tanken är att det bara ska vara tillfälliga filer där, efter att man hämtat ner så flyttar man dem till annan plats. 

Redigerad av Raphael
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dennis Davidsson

Tack igen, Mattias och Rafael för mer intressant information!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Tack Raphael för tipset att TimeMachine undantar Hämtade filer.

Sparar nerladdade  pdf-dokument i den. (Fakturor mm)

Kanske bäst lägga dem i Dokumentmappen hädanefter

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...