Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Scanner + Catalina = inte sant


ingerfw
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Ny Macbook 2019 med Catalina -> flatbäddsscanner (Canon) slutar (för andra gången) pga nytt operativsystem. Jag vill helst inte köpa en tredje scanner (!). Har svårt att hitta scanner som ska fungera med Catalina - har någon tips? Motsägelsefullt, jag inser, men finns en scanner till rimligt pris, så... Stöter på ett program som sägs ska lösa problemet, VueScan - någon som har erfarenhet?

Redigerad av ingerfw
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hänger på tillverkaren. Jag har en Brother multifunktionsskrivare med skanner, och den är över elva år gammal, men den får fortfarande uppdaterade drivrutiner.

 

81EE6554-6B47-4C70-8B7F-4BC8B3CC5A98.thumb.jpeg.1b89918b72688eabdbdbeec146c3d974.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det är en Canon SLide 400 och jag har kollat med Canon... Jag har också en multifunktionsskrivare Brother, den kan nog tänkas uppdateras, men jag vill ha en flatbäddsscanner som jag kan bära med mig :)

Canon pratar mest om AirPrint, men jag har skickat frågan om det öht finns scanners som funkar med Catalina...

Redigerad av ingerfw
Komplettering
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

 

9 minuter sedan, ingerfw säger:

Det är en Canon SLide 400 och jag har kollat med Canon... Jag har också en multifunktionsskrivare Brother, den kan nog tänkas uppdateras, men jag vill ha en flatbäddsscanner som jag kan bära med mig :)

Men det finns ju:

 

https://www.canon.se/support/consumer_products/products/scanners/lide_series/canoscan-lide-400.html?type=download&language=&os=macos 10.15 (catalina)

 

dump.thumb.png.fddedda94433f6e97b88bff436a71991.png

 

Direktlänk till programsidan: https://www.canon.se/support/consumer_products/products/scanners/lide_series/canoscan-lide-400.html?type=download&softwaredetailid=tcm:87-1613527&os=macos 10.15 (catalina)&language=

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

What?! Hm, supporten verkar inte känna till det - tack Alix, jag går vidare med detta! :)

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt att jag inte fick upp detta, utan info att Catalina inte stöds, när jag försökte installera..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Märkligt jag fick upp enbart för Mojave och där fanns ingen tillgänglig drivrutin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt - men härligt! Det funkar! Tack!!! :D

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Kul att det löste sig så snabbt 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller hur?! Men lite bra att inte heller du fick upp Catalina - så verkar jag inte helt borta ;)

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Gammal man gör så gott han kan ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, ingerfw säger:

Ny Macbook 2019 med Catalina -> flatbäddsscanner (Canon) slutar (för andra gången) pga nytt operativsystem. Jag vill helst inte köpa en tredje scanner (!). Har svårt att hitta scanner som ska fungera med Catalina - har någon tips? Motsägelsefullt, jag inser, men finns en scanner till rimligt pris, så... Stöter på ett program som sägs ska lösa problemet, VueScan - någon som har erfarenhet?

Vue Scan är bra. Har det till en gammal stationär canon 9000nånting. Gratis testversion finns. Många Canon finns det....https://www.hamrick.com/vuescan/canon.html#scanner-drivers

Sven

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Sven! Bra att veta till nästa gång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Åberg

Canons egna program är urusla! Jag har använt VueScan ett par år och det löste alla mina problem. Det är också lätt att nå det lilla företaget som sänder långa info brev några gånger per år. Deras program fungerar till alla märken av scanners, om inte fixar dom det. 

Jag kör Catalina nu i alldeles ny MacBook pro 16". Canon flatbäddscannern, 9000 och nu 9000F, inte dyr,  har jag haft sedan april 2011. Hade jag haft VueScan 2011 hade jag nog inte behövt uppgradera. När man väl förstått programmet (är på svenska) går allt mycket lättare än med tidigare program medföljande Canon scannern! Och det finns nya praktiska funktioner. 

Jag har inte så stor erfarenhet ännu av diabilder, negativ osv film, men många användare skriver hur nöjda dom är och hur deras tidigare problem lösts. 

 

Så jag (ingen koppling till företaget) kan reservationslöst rekommendera VueScan. 

Björn  

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...