Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

EU kan tvinga fram utbytbara batterier i Iphone


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Vore förbaskat bra! 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Pocahontas säger:

Vore förbaskat bra! 

Verkligen inte. EU ska ge fan i att lägga sig i saker dom inte har med att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, lappen71 säger:

Verkligen inte. EU ska ge fan i att lägga sig i saker dom inte har med att göra.

Tycker du ja, kanske inte alla tycker.. Finns anledning till att EU har uppe förslaget. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Pocahontas säger:

Tycker du ja, kanske inte alla tycker.. Finns anledning till att EU har uppe förslaget. 

Naturligtvis så finns det en anledning men ingen bra. Väldigt märkligt att EU ska styra designval men en enhetlig om tex elsäkerhet som är viktigare är inget dom bryr sig om. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Verkligen inte. EU ska ge fan i att lägga sig i saker dom inte har med att göra.

Vad, då, ”inte har med att göra”? EU är en politisk institution med demokratiskt valda som själva avgör vad de har med att göra. Vill Apple sälja grejer inom EU är det EU:s regler som gäller. Menar du seriöst att Apples designval trumfar folkets röst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folkets röst. Jag pissar på mig ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Folkets röst. Jag pissar på mig ???

Gör inte det, det värmer bara en stund. Det är folkets röst, men jag förstår att det inte är det för dig i detta fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Gör inte det, det värmer bara en stund. Det är folkets röst, men jag förstår att det inte är det för dig i detta fall.

Folket gör inte sin röst hörd i EU-parlamentet. Tror man det så är man bra naiv. Tanken är så men inte i verkligheten.

Istället kan du väl leta reda på information där man kan läsa om att EU bestämmer över hur företag måste utforma design enligt deras röst.

Snart kommer bilar med fyrkantiga hjul ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, lappen71 säger:

Folket gör inte sin röst hörd i EU-parlamentet. Tror man det så är man bra naiv. Tanken är så men inte i verkligheten. ...

Det är inget jag tror, jag vet att det är så. Det kallas representativ demokrati och fungerar så här. Lova mig att du betalar de gamla överpriserna för telefon, sms och data nästa gång du reser inom EU. För du gillar väl inte att operatörernas ”designval” av avgifter har ändrats heller?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Det är inget jag tror, jag vet att det är så. Det kallas representativ demokrati och fungerar så här. Lova mig att du betalar de gamla överpriserna för telefon, sms och data nästa gång du reser inom EU. För du gillar väl inte att operatörernas ”designval” av avgifter har ändrats heller?

Flytta inte målstolparna när du inte klarar av att presentera information där EU styr över faktisk design på produkter. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Flytta inte målstolparna när du inte klarar av att presentera information där EU styr över faktisk design på produkter. 

Jag struntar väl i vad du vill, och inte vill, att jag ska göra, jag skriver vad jag vill skriva. Men jag förstår att det där exemplet med operatörsavgifter, det förbigår du gärna med största möjliga tystnad. Fullt begripligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Tanken är att det är bättre för miljön om användare nöjer sig med att byta ut slitna batterier i stället för att köpa helt nya mobiltelefoner.

Redan här faller förslaget. Ska EU tvinga oss att behålla telefonen också,ska dom förbjuda fri vilja ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Jag struntar väl i vad du vill, och inte vill, att jag ska göra, jag skriver vad jag vill skriva. Men jag förstår att det där exemplet med operatörsavgifter, det förbigår du gärna med största möjliga tystnad. Fullt begripligt.

Operatörsavgifter har ingenting med design att göra. Inte den design som artikeln handlar om.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte EU-parlamentarikerna som sitter och bara hitte på .

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Pocahontas säger:

Det är ju inte EU-parlamentarikerna som sitter och bara hitte på .

 

Det är ju exakt det som händer i detta fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Det är ju exakt det som händer i detta fall.

Han har väl fått förslaget "underifrån" som det oftast sker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Pocahontas säger:

Han har väl fått förslaget "underifrån" som det oftast sker

Gör inte förslaget mindre dumt :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, lappen71 säger:

Operatörsavgifter har ingenting med design att göra. Inte den design som artikeln handlar om.

Nej, givetvis inte, men det har med vad EU ”har med att göra” att göra. Och ibland faller det sig som så att man gillar vad EU gör, ibland inte. Detta handlar för min del inte om förslaget är bra eller dåligt, utan att du började med att hävda att EU inte skulle ha med sådant här att göra. Det är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

Nej, givetvis inte, men det har med vad EU ”har med att göra” att göra. Och ibland faller det sig som så att man gillar vad EU gör, ibland inte. Detta handlar för min del inte om förslaget är bra eller dåligt, utan att du började med att hävda att EU inte skulle ha med sådant här att göra. Det är fel.

Att tycka en sak är inte fel och jag tycker att EU har INGENTING med designval av en produkt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, lappen71 säger:

Att tycka en sak är inte fel och jag tycker att EU har INGENTING med designval av en produkt. 

Tycka vad? Att EU inte borde kunna ha med sådant att göra? Eller tycker du att EU faktiskt inte skulle ha mandat att ställa sådana krav på Apple? Det första får du gärna tycka. Det andra är fel. Jag vet inte vad du menar alla gånger när du skriver, jag kan bara gå på hur du formulerar dig. EU har med Apples designval att göra om EU vill att EU har det och om Apple vill fortsätta sälja inom EU. Svårare än så är det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, lappen71 säger:

Folket gör inte sin röst hörd i EU-parlamentet. Tror man det så är man bra naiv. Tanken är så men inte i verkligheten.

Istället kan du väl leta reda på information där man kan läsa om att EU bestämmer över hur företag måste utforma design enligt deras röst.

Snart kommer bilar med fyrkantiga hjul ?

Nu var det inte EU-parlamentet, som är ganska folkvalt, som lägger sig i saker som inte angår dem utan EU-kommissionen, som är lite mindre folkvald, ledamöterna väljs av regeringarna (som i Sveriges fall är vald av den ganska folkvalda riksdagen) och godkänns av EU-parlamentet, som föreslog detta.

 

För övrigt anser jag att EU, både dess parlament och kommission, lägger sig i allt för mycket som inte angår dem. Bland annat prissättning av mobila teletjänster (även om jag misstänker att det gynnat mig personligen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, lappen71 säger:

Operatörsavgifter har ingenting med design att göra. Inte den design som artikeln handlar om.

Operatörsavgifterna är ju designade av operatörerna för att passa deras syfte, Att tjäna så mycket pengar som möjligt, så design är det alla gånger...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, MacHedda säger:

Operatörsavgifterna är ju designade av operatörerna för att passa deras syfte, Att tjäna så mycket pengar som möjligt, så design är det alla gånger...

Jag pratar om denna typ av design.

 

Citat

Formgivning, eller design, är ett begrepp som beskriver ett föremåls konstruktion, utseende eller den skapandeprocess[1] som används från idéstadiet till färdig produkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Jag pratar om denna typ av design.

 

 

Förstår jag väl, men eftersom det finns olika typer av design så är ju påståendet att operatörsavgifter inte har med design att göra rent felaktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...