Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Göra PDF från fotograferad bok?


Orfeus
 Share

Rekommendera Poster

Jag skulle behöva tips på ett PDF-program för att ordna en bok som jag fotade av idag med iPhonen.

 

Idag fotade jag alltså av en bok (ca 110 sidor) och då som vanliga bilder i kameran på mobilen. Det blev lite mer än tänkt och lägger jag in bilderna direkt i en pdf, blir väl filen rätt stor. Så jag tänkte att om jag kan lägga in bilderna i en PDF, göra bilderna svart-vita och möjligen sänka kvalitén lite så filen blir hanterbar. Jag behöver också vrida en del bilder, men det går ju i vanliga förhandsvisaren.

 

Det spelar ingen roll om det är en app i iPhonen (har en sjua) eller om det är ett program till datorn. Dock är ekonomin begränsad och har inga hundralappar att lägga upp.

 

Så jag tänkte höra om ni har några tips? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket! Det ska jag prova lite senare. ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Pages (på Mac) så kan man exportera till PDF och välja kvalitet på bilderna. (I varje fall den version jag kör, som inte är den senaste :) ).

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan göra allt det du beskriver i programmet förhandsvisning.

 

1. Öppna en bild i förhandsvisning

2. Gå till menyn >Arkiv >Duplicera så du arbetar med en kopia och inte din originalfil. Välj namn och plats att spara din kopia.

2. Gå till menyn >Verktyg >Justera storlek >Anpassa till, välj en storlek och programmet visar hur stor filen blir och hur stor den var. Välj annan storlek om du önskar. Klicka OK

3. Menyn >Arkiv >Exportera som PDF. Välj sidnummer som namn så blir det enklare i steg 7.

4. Upprepa från steg 1. för varje bild.

5. Öppna PDF nr 1 med Förhandsgranskaren

6. Verktygsmenyn >Visa >Miniatyrer 

7. Dra resterande PDF-filer till den ordning du önskar ha dem under varandra som Miniatyrer. I detta moment underlättar det om filnamnen= sidnummer.

8. Spara

9. Klart

 

Det tar en stund med många sidor men det är gratis och med ett program du redan har.

Redigerad av polken
  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...