Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Pro 2015 svullet batteri


P1200VB
 Share

Rekommendera Poster

Har en MacBook Pro 15" 2015 som jag nyligen öppnade för att blåsa bort damm ur fläktarna. Ville bara visa hur batteriet ser ut efter 167 cykler och några års användning. Har varit i kontakt med Macforum i Göteborg som tycker att det är normalt slitage att batteriet svullnar upp trots att det har så få cykler. Vad tycker ni?

 

Har fått en offert på 3600 kr för bytet. Detta trots att jag var förbi butiken den 21 januari i år och frågade om priset för ett byte inkl. arbete och då fick beskedet att det skulle gå på ca 2600 kr. Apple tar för övrigt 1995 kr för samma jobb. Men då måste jag lämna in datorn till en Apple Store och någon sådan finns inte i Göteborg. 

 

https://support.apple.com/sv-se/mac/repair/service

 

Apple går på Macforums utlåtande och tänker därmed inte stå för något nytt batteri trots att det finns ett återkallningsprogram för samma modell. Mitt serienummer är inte drabbat står det när jag skriver in det på deras sida.

 

https://macworld.idg.se/2.1038/1.721178/byta-batteri-pa-macbook-pro

image.jpg

image[1].jpg

image[2].jpg

image[3].jpg

Redigerad av P1200VB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fem år gammal dator? Inte alls förvånande att batteriet svällt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://support.apple.com/sv-se/15-inch-macbook-pro-battery-recall

Ahhh missa att du själv länka. ?

 

Tråkigt med batteriet. Har själv klarat mig bra med min Mid 2014 som funkar felfritt än idag. 

Redigerad av cokeman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se där ja. Ja det kanske är normalt att batterierna svullnar även om jag personligen tycker att det borde hålla längre än 167 cykler när Apple själva skriver 1000 cykler på sin sida.

 

"Batteriet ska kunna laddas till 80 % av den ursprungliga kapaciteten efter 1000 fullständiga laddningscykler."

 

https://www.apple.com/se/batteries/service-and-recycling/

 

Men det kanske är åldern som gör det då. Oavsett så har Apple haft problem med batterierna i just min modell av dator, det är därför det finns ett återkallningsprogram. Tänkte att det kanske kunde ha inverkan på kvalitén även på mitt batteri trots att min dators serienummer enligt Apple inte är berört.

 

https://petapixel.com/2019/07/03/apples-macbook-pro-battery-recall-is-no-joke-heres-what-could-happen/

 

 

3-2.jpg

Redigerad av P1200VB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, P1200VB säger:

Men det kanske är åldern som gör det då.

167 cykler på fem år är rätt lite. Undrar om datorn har stått med fulladdade batterier länge eller på annat sätt har laddats och laddats ur konstigt. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

167 cykler på fem år är rätt lite. Undrar om datorn har stått med fulladdade batterier länge eller på annat sätt har laddats och laddats ur konstigt. :fundersam:

Det är en f.d. företagsdator. Om det nu kan ha med saken att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, P1200VB säger:

Det är en f.d. företagsdator. Om det nu kan ha med saken att göra.

Nej, det var mera användningen under åren jag tänkte på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Nej, det var mera användningen under åren jag tänkte på.

Företaget har nog använt den mest som fast arbetsstation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, P1200VB säger:

Företaget har nog använt den mest som fast arbetsstation.

Det kan jag tänka mig. Då har batterierna nog tagit stryk av att ständigt vara fulladdade. Om datorn går att sätta samman, trots svullnaderna, kan du nog använda den som vanligt. Risken att den skulle brinna är inte särskilt stor ändå. Beroende förstås vad den får utstå.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svullna batterier är farliga.

Testa att ringa Apple och fråga hur de ställer sig till att fortsätta att använda datorn med det svullna batteriet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, SirKnasen säger:

Svullna batterier är farliga.

Testa att ringa Apple och fråga hur de ställer sig till att fortsätta att använda datorn med det svullna batteriet.

Pratade med en Apple Senior Advisor och han tyckte inte det var så stor brandrisk. Men faktum var att de kunde tänka sig att bekosta ett byte så vida en auktoriserad verkstad tittade på datorn och skrev att de inte tyckte slitaget var normalt. Men Macforum skrev i sin rapport att slitaget kunde vara normalt. Så därmed får jag stå för kostnaden själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då måste jag ha skött min gamla MBP Mid2012 exemplariskt......

 

 

Skärmavbild 2020-02-29 kl. 07.49.19.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, MacHedda säger:

Då måste jag ha skött min gamla MBP Mid2012 exemplariskt......

 

 

Skärmavbild 2020-02-29 kl. 07.49.19.png

Likvärdiga värden som jag hade på min gamla MBPr

När den gick ner till 80% bytte jag batteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Likvärdiga värden som jag hade på min gamla MBPr

När den gick ner till 80% bytte jag batteri.

Det har jag väntat på i flera år....?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, MacHedda säger:

Det har jag väntat på i flera år....?

Då sköter du batteriet exemplariskt :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är batteriet bytt. Apple sade innan jag lämnade in datorn att de kunde tänka sig att stå för kostnaden förutsatt att svullnaden berodde på ursprungsfel. Men Macforum skrev i sin rapport att det kunde bero på slitage. Så jag fick stå för kalaset själv.

IMG_5516.jpeg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför öppnar upp den? Du sabbar kalibreringen av TrackPaden som görs (ska göras) av verkstaden varje gång datorn öppnas upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, SirKnasen säger:

Varför öppnar upp den? Du sabbar kalibreringen av TrackPaden som görs (ska göras) av verkstaden varje gång datorn öppnas upp.

På vilket sätt sabbas kalibreringen av TrackPaden för att man lossar några skruvar på undersidan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Idag bytte jag TopCase med batteri i min egen MacBook Pro 15" 2015.

Svällda battericeller. 39 laddcykler på 2 år är väl inte helt optimalt. ?

Lite motionering av batteriet hade nog inte skadat.

Skärmavbild 2020-04-09 kl. 13.42.29.png

Unknown.jpeg

 

 

Redigerad av SirKnasen
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...