Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kaos i överföring av foton från finder till Bilder


Ali Baba
 Share

Rekommendera Poster

Har hamnat i ett kaos vid överföring av foton från finder till bilder.

Jag har några tusen gamla bilder (på min Macair med Mojave) som ligger i finder. Det finns foton tagna både med digitalkamera och iPhone liksom bilder från scanningar, Whatsup etc. Håller på att städa upp, slänga dåliga bilder, dupletter etc. och flytta över till Bilder. Jag sätter namn på samtliga efter identifiering och importerar sedan dessa till Bilder där de mestadels hamnade snyggt och prydligt i tidsordning med nytt filnamn precis  som önskat.

Jag har klarat av ett antal år/tusen bilder utan minsta problem men nu verkar det som fullständigt anarki utbrutit. Foton överförs nu plötsligt oftast utan det nya filnamnet men med det gamla kvar. Ett flertal antal dupletter med samma filnamn  kan ofta plötsligt dyka upp helt oombedda. Ibland (i samma fotoserie/tillfälle) kan korrekt ändrat filnamn dyka upp bland de övriga med det gamla filnamnet som det verkar. Någon gång har bilden importeras som en suddig kopia eller endast som en grå ruta men det brukar försvinna när man öppnar filen.

Vet inte hur jag ska korrigera detta så jag får rätt på skutan, jag har inte gjort några (medvetna) ändringar i rutinen att importera. Har prövat med att slänga alla oönskade dupletter inkl originalet och sedan importera på nytt med samma tråkiga resultat. Har sett vid några tillfällen att korrekt ändrat filnamn importerats när man tittar under rubriken  "Importer" i Bilder men att samma foto under rubriken "Bilder" plötsligt tappat sitt nya filnamn. Importera tillbaka från Bilder och sedan åter-importera från finder är lika dödfött. Försöka ändra filnamn ånyo innan import är lika verkningslöst.

Det enda som verkar fungera är att kopiera av det nya filnamnet i finder och sedan klistra in det på motsvarande i Bilder. Då verkar det som om det nya filnamnet sitter kvar. Om man nu har gott om tid och ambitioner kan man syssla med det men det verkar förvisso bättre om någon kan lösa problemet med detta anarkistiska beteende.

 

Bekymrad fotograf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder bryr sig varken om filnamnet eller sorterar efter det. Bilder sorterar efter Exif-data dvs datumet när bilden är tagen eller importerad till datorn. Så att hålla på att namnge filerna är onödigt arbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar men du har nog missuppfattat frågan. Att jag byter namn på en fil är för min egen skull och inte datorns så jag vet vad det är t.ex. för namn på en person. Bilder sköter sig via exif sortering och allt hamnar i tidsordning som jag skrev.

Problemet är den anarkistiska namnbytet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder byter inte namn på filer. Något fattas i din felbeskrivning av ditt arbetssätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 Telly  Det här är de inställningar som finns på bilder om det är till någon hjälp. Kan inte minnas att jag pillat på dessa på en evighet. 

2 Lappen Vad som fungerade igår borde fungera idag. Jag har verkligen noga försökt beskriva vad jag gör. Om det i en serie på 5 påföljande bilder tappar namnet på fyra och får behålla det på en???  

 

image.png.5eddedec3bcde6b01c16f63b89ee90fd.png

 

image.png.748ccaf1ca63ca37d65195a0fde3b56e.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, där föll min teori. Du låter Bilder kopiera objekten till Bilder-biblioteket, vilket är bra.

Annars är det lätt hänt att om man stuvar om bland bilderna i Finder så kan Bilder tappa bort dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. det är inget som kom efter Catalina uppdatering..? jag skyller ju alla mina datorproblem på Catalina numera ?

 

Jag har inte lika stort problem som du har men drabbas också av dubbletter. Funderar på om det är någon synkdetalj med iCloud som strular. Har försökt och rensa och börja om där en gång men jag vet ärligt talat inte om det blev bättre. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min arbetsgång är följande:

Systemkamera

1. Skapa önskvärd mapp i finder.

2. Importerar till denna map vis systemkamerans program.

3. Skapar önskade album i "Bilder".

4. Importerar via "Bilder" till önskat album.

 

iPhone/iPad

1. Bilderna kommer ju automatiskt till "Bilder".

2. Skapar de album jag vill ha.

3. Flyttar önskade bilder till album.

 

Ps Jag saknar att jag inte kan tagga bilder på iPhone/iPad Ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, BjornS säger:

Min arbetsgång är följande:

Systemkamera

1. Skapa önskvärd mapp i finder.

2. Importerar till denna map vis systemkamerans program.

3. Skapar önskade album i "Bilder".

4. Importerar via "Bilder" till önskat album.

 

iPhone/iPad

1. Bilderna kommer ju automatiskt till "Bilder".

2. Skapar de album jag vill ha.

3. Flyttar önskade bilder till album.

 

Ps Jag saknar att jag inte kan tagga bilder på iPhone/iPad Ds

Glömde

Bilder tagna med iPhone/iPad exporterar jag till mappar (två olika diskar) i finder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, BjornS säger:

Glömde

Bilder tagna med iPhone/iPad exporterar jag till mappar (två olika diskar) i finder.

Varför går du omvägen att importera till Finder och inte Bilder på en gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, lappen71 säger:

Varför går du omvägen att importera till Finder och inte Bilder på en gång?

Bra fråga, en känsla av kontroll, importerar till två diskar på samma gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, lappen71 säger:

Varför går du omvägen att importera till Finder och inte Bilder på en gång?

 

I begynnelsen var det film och papperskopior som gällde, inga problem med ettor och nollor, bara med 24 eller 36. Kartonger gällde som arkiv.

Sedan kom möjligheten att få en CD-kopia och det nappade man förstås på och la in och sorterade bilderna i Finder,  ordning och reda rådde!  

Och scanna in gamla negativ kunde man också komplettera med. Arkivet växte. 

Sedan kom Digitalkameran och bildantalet ökade exponentiell men fortfarande hamnade fotona i Finder men antalet osorterade/oidentifierade började öka. Men man hade förstås sina gamla välorganiserade mappar kvar så de mesta nya hamnande fortfarande  i Finder.

Och nu har man sin iPhone att missbruka som fotograf och nu rinner filerna och annat in i Bilder direkt istället för i Finder i en outsinlig ström. Har försökt mig på att köra parallellt ungefär som BjornS ovan och ha dubbla arkiv vilket åtminstone ger mig en visst lugn trots backup medTime machine. (Ja, ja jag vet...!)  

Det är under den här dubbelriktade transfern som mina problem som ovan dyker upp. 

 

BjornS

Du importerar till Finder och flyttar sedan över filerna till Bilder. Hur gör du när du sätter namn på filerna?

T.ex byta från numret IMG_1234.jpg till namnet Putte i blåbärsskogen? Före eller efter? Tillbaka?

 

 

F.ö. har jag inte lyckats att knäcka problemet än som tyckts ha fler bottnar som jag provar mig igenom. Kommer jag ut med en lösning som är klar och reproducerbar hör jag av mig  

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Ali Baba säger:

 

 

 

BjornS

Du importerar till Finder och flyttar sedan över filerna till Bilder. Hur gör du när du sätter namn på filerna?

T.ex byta från numret IMG_1234.jpg till namnet Putte i blåbärsskogen? Före eller efter? Tillbaka?

 

 

Varför byter du namn på filerna? Finns ingen anledning att göra det när du alla fall inte ser namnet när du använder Bilder.

Tagga med en beskrivning eller nyckelord för sökbarhet och kategorisering.

 

 

Skärmavbild 2020-02-28 kl. 17.11.49.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår din undran. Logiken i det hela är att allt gammalt arbete med filnamn redan är gjort i Finder och jag vill ha det med i Bilder. Och när det fungerar som det ska följer filnamnet med synligt till bilder. Men som sagt var i urspr frågan, inte alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Ali Baba säger:

Förstår din undran. Logiken i det hela är att allt gammalt arbete med filnamn redan är gjort i Finder och jag vill ha det med i Bilder. Och när det fungerar som det ska följer filnamnet med synligt till bilder. Men som sagt var i urspr frågan, inte alltid.

Var och när ser du filnamnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-02-28 på 17:07, Ali Baba säger:

 

 

 

BjornS

Du importerar till Finder och flyttar sedan över filerna till Bilder. Hur gör du när du sätter namn på filerna?

T.ex byta från numret IMG_1234.jpg till namnet Putte i blåbärsskogen? Före eller efter? Tillbaka?

 

Jag byter namn i Finder genom att högerklicka på bild/bilder och väljer byt namn.

Skärmavbild 2020-02-29 kl. 21.35.46.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbat lite till med det, hittat en lösning även om det är typ nödens och slitens lag 

 

1. Så vitt jag kan se så är det bara när Foton flyttas från Finder till Bilder som problemet uppstår. Foton från Bilder till Finder verkar inte vara något problem. (så det betyder förhoppningsvis att problemet tog slut när jag slutade dubbelspara nya foton som nu bara finns i Bilder med korrekt namn (och lätt kan flyttas till Finder om önskat.))

 

2. Flyttar jag på t.ex. 10 foton med nya filnamn från Finder till Bilder i en export kommer typ 5 st att flyttas över med korrekt filnamn typ "Putte i blåbärsskogen" för respektive foto. De övriga flyttas över med det ursprungliga filnamnet "IMG_1234" oavsett om man gör flera försök etc. I bägge fallen ser man filnamnet som en grå ruta under bilden där texten försvinner om man klickar i den. Verkar föga förvånande att det inte är någon skillnad JPG och HEIC format. 

 

3. För att få in det korrekta filnamnet kan man antingen 

a   Kopiera korrekta filnamnet i inforutan  (om det följt med från Finder) och sedan klistra in det i raden ovanför "lägg till en titel". Blir då identiska filnamn och skapelsedatum. Kan sedan redigeras om man så vill.

b   För felaktiga filnamn. Kopiera av filnamnet i Finder och klistra in på samma sätt som ovan.

I bägge fallen blir rutan under fotot i Bilder ändrad från grå till svart och är redigerbar. 

 

Det verkar fungera på de foton som jag testat men skulle fortfarande uppskatta om någon känner till en enklare metod att få med filnamnet direkt utan krångel. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har noterat att om man har delade album så verkar det bli kopior på just de bilderna. Med andra spännande filnamn som resultat för datorn verkar inte riktigt ha koll på vilka bilder som är mina original och vilka som kommit någon annanstans ifrån. Vet inte om det är till någon hjälp.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mr Walker säger:

Jag har noterat att om man har delade album så verkar det bli kopior på just de bilderna. Med andra spännande filnamn som resultat för datorn verkar inte riktigt ha koll på vilka bilder som är mina original och vilka som kommit någon annanstans ifrån. Vet inte om det är till någon hjälp.  

Delade bilder är länkar till original bilden. Det skapas ingen kopia. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo.. i min dator blir det ibland dubletter. Tar jag bort det delade albumet så har jag två varianter av bilden. Oklart varför. Det är mycket möjligt att något är fel på mitt Bilder-bibliotek som är en hemsk blandning av gamla iPhoto och Aperture bibliotek. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Mr Walker säger:

Jo.. i min dator blir det ibland dubletter. Tar jag bort det delade albumet så har jag två varianter av bilden. Oklart varför. Det är mycket möjligt att något är fel på mitt Bilder-bibliotek som är en hemsk blandning av gamla iPhoto och Aperture bibliotek. 

Som jag skrev så beror det inte på Delade Album för det är länkar. ?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...