Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur söker jag på en textsträng i en fil?


jan.s
 Share

Rekommendera Poster

Som rubriken säger så är jag ute efter en gammal fil som jag inte vet vad den heter...men väl vad den innehåller. Så vad använder jag för program att söka efter en textsträng i en fil? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, jan.s säger:

Som rubriken säger så är jag ute efter en gammal fil som jag inte vet vad den heter...men väl vad den innehåller. Så vad använder jag för program att söka efter en textsträng i en fil? 

Rent tekniskt handlar det om att använda en så kallad ändlig automat, ganska lätt att koda.

I praktiken kan du sparka igång Terminal och använda en kombination av cat och grep.

 

cat /sökväg/filnamn | grep 'textenDuLetarEfter'

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cat skriver ut en fil (tolkad som text).

| skickar utdata vidare.

grep filtrerar ut rader med visst innehåll.

 

Vill du veta på vilken rad det sökta finns på så kan cat ersättas med cat -n, vilket numrerar raderna i utskriften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat det enklaste, nämligen att söka efter strängen med spotlight?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst har jag försökt det men spotlight verkar bara upptäcka filnamn (det kanske går att definiera på annat sätt än mitt 'default', tar gärna emot tips om jag ska göra annorlunda). Tillägg (Tydligen kan jag använda Spotlight..vilken jag nu gör, tack..)

 

Tack Mattias, som gammal MVSare är jag dålig på Unix och olika dialekter men försöker med dina tips.

Redigerad av jan.s
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag missuppfattade problemet.

Jag trodde att det gällde att hitta innehåll i en fil, in att hitta en fil med visst innehåll.

Så mina tidigare svar löser inte problemet men det fungerar för att hitta textinnehåll i fil av valfri typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, TB-000 säger:

Har du testat det enklaste, nämligen att söka efter strängen med spotlight?

 

Jag skulle gå ett steg längre och fritext söka, i Spotlight eller Finder som Craig gjorde på en gammal WWDC, typ: ”Filer jag använde förra året..” eller ”Filer skapade 2010..”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...