Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Säkerhetskopiering problem


Egon55
 Share

Rekommendera Poster

Hej nybörjare här

Jag har en iMac Mojave 14.5 samt en disk bredvid som tydligen kopierar mina filer. I 54 dagar nu så har den inte säkerhetskopierat får jag information om. Av 750 Gb så utgör 80% säkerhetskopiering tydligen så vitt jag kan se men jag kan inte hitta någon mapp med detta material om jag nu skulle vilja ge mig på att sudda ut hälften typ. Jag har nu gått in på Time Machine och kryssat bort Automatisk kopiering men får ändå upp varningar hela tiden. Jag har en domän men har inte anslutit min dator till något moln vilket jag kanske borde. Så frågan är nu hur ska jag göra för att få ner storleken på det kopierade och hur ska jag fixa med molnet? Där finns ju en annan problematik och det är att jag kanske har 80 Gb för det men 600 Gb i säkerhetskopior - ja ni fattar att jag är vilsen!!

Mvh Egon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time Machine fungerar på det sättet att den tar allt utrymme i besittning om man inte sätter en begränsning. Det du skulle ha gjort om du skulle använda disken till annat än Time Machine var att partitionera disken. Något man inte ska göra är att gå in och röra dom filer som Time Machine har tagit backup på. Då kommer du förstöra hela backupen så du inte kommer kunna återställa någonting.

 

Vad är det för moln du pratar om och varför ska du blanda in det med Time Machine? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time Machine (TM) kopierar hela din hårddisk första gången. Sedan spar den bara den data som är ändrad helt automatiskt. I inställningarna kan du styra lite vad du vill ska kopieras. Du bör ha en extern hårddisk som är minst lika stor som den än du har i datorn så utrymmet räcker länge. TM raderar automatiskt de äldsta sparningarna när utrymmet på hårddisken tryter. Det ska om allt är rätt gjort bara rulla helt utan problem och utan att tokfylla TM-disken. Förstår inte riktigt ditt problem. 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Lappen71 och Axelman för försök till svar. Det ni säger är att det inte borde vara några problem. Min HD har enbart 600Gb och utnyttjar kanske 200 Gb och disken bredvid är på 750Gb så det är inte ett sådant fel som nån var inne på.

Problemet kvarstår och jag är inte ett dugg klokare.

Molnet är ju för att göra en ytterligare backup men det kan vi lämna därhän eftersom ingen förstod den delen av frågan tydligen.

Mvh Egon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...