Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med Wacom ritplatta, Mac för gammal?


missär
 Share

Rekommendera Poster

Tjena.

Är min dator redan för gammal för att användas till något vettigt eller är det något fel på den?

2076059166_Skarmavbild2020-02-20kl_13_35_12.thumb.png.c44e2b9880a1b1cc1df4cd7f2cc7f475.png

Har tidigare lekt endel med photoshop men har haft ett uppehåll på typ 3 år, (hus och barn) men nu har jag äntligen fixat så jag har ett par timmar egentid till att leka igen.

 

Jag har införskaffat mig en wacom cintiq16 som jag har tänkt greja med.

Men asså min dator orkar ju typ inte med ritplattan, laggar ihop helt, ritar jag ett långt streck så ligger själva strecket typ en sekund efter pennan, tangentbordet går ibland inte att använda förens efter typ 30sekunder från att man använde pennan.

 

installerade senaste os men då funkade ju inte photoshop alls, så formaterade om och installerade mojave igen.

är min dator helt enkelt för gammal eller är något knas? ska man installera ännu äldre op för att datorn ska orka med?

tacksam för svar

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du anslutit ritplattan till din mac?

 

”PC And Mac Connection

USB-C port supporting DisplayPort Alternate Mode (for up to 3840x2160 resolution); with Wacom Link Plus: Mini DisplayPort and standard USB Type-A port (for up to 3840 x 2160 resolution); or HDMI port, USB-A port and high speed HDMI cable (up to 3 meter, 1 meter recommended) for HDMI connectivity up to 2560 x 1440 resolution; up to 1 meter Mini DisplayPort to DisplayPort cable for DisplayPort connectivity.
*When using Wacom Link Plus dongle, USB port will run with USB 2.0 speed in order to accommodate signal channel available for 4K/UHD video.”

 

https://www.wacom.com/en-us/products/pen-displays/wacom-cintiq-pro-16#Specifications

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med medföljande kabel som delar upp sig till vanlig USB och HDMI?

 

Kan man ansluta på fler sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, missär säger:

Med medföljande kabel som delar upp sig till vanlig USB och HDMI?

 

Kan man ansluta på fler sätt?

Ja, se ovan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, men jag har ingen usb c på min gamla dator.

Redigerad av missär
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förtydligade rubriken. :)
Flyttade från Mac OS X till ritplattor, då problemet främst tycks handla om ritplattan. 


Hälsar
Raphael, moderator


 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, missär säger:

Jaha, men jag har ingen usb c på min gamla dator.

Nej, men MDP. Dessutom är den medföljande HDMI-kabeln inte en höghastighetskabel.

 

  • Graphics InputUSB-C (DisplayPort Alt Mode), or Mini DisplayPort (for up to 3840 x 2160 resolution), or HDMI* (for up to 2560 x 1440 resolution) using included Wacom Link Plus. 
    *High speed HDMI cable (up to 3 meter) sold separately.”
Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Raphael säger:

Förtydligade rubriken. :)
Flyttade från Mac OS X till ritplattor, då problemet främst tycks handla om ritplattan. 


Hälsar
Raphael, moderator

 

Jaha.
Fast jag tror ju att det är min dator som är det stora problemet

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis samma Macbook och med Mojave i, fast jag har 8 i minnet och inte 16. :)  Jag använder min till vettigheter varje dag. :) Istället för Photoshop kör jag Pixelmator och Affinity Photo. Jag har dock ingen erfarenhet av den ritplattan, det kanske är något knas med den som gör att det inte fungerar? Annars så gäller ju som alltid att hålla rent och snyggt i datorn. Jag har inte uppfattat min dator som för långsam eller inte hänga med. Min dator fungerar utmärkt och är snabb, fast jag har mindre RAM utrymme än du har. Jag har alltså precis samma dator och Mac OS version som du använder, förutom ritplattan. 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Nej, men MDP. Dessutom är den medföljande HDMI-kabeln inte en höghastighetskabel.

Men det funkar finfint en liten stund sen geggar min dator ihop. Kan det vara kabeln då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Raphael säger:

Jag har precis samma Macbook och med Mojave i, fast jag har 8 i minnet och inte 16. :)  Jag använder min till vettigheter varje dag. :) Istället för Photoshop kör jag Pixelmator och Affinity Photo. Jag har dock ingen erfarenhet av den ritplattan, det kanske är något knas med den som gör att det inte fungerar? Annars så gäller ju som alltid att hålla rent och snyggt i datorn. Jag har inte uppfattat min dator som för långsam eller inte hänga med. 

Jag upplever min som seg rätt ofta. Finns det något bra sätt att köra typ ett test? Har googlat men svårt att veta vilka program som är bra osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, missär säger:

Men det funkar finfint en liten stund sen geggar min dator ihop. Kan det vara kabeln då?

Jag vet inte men det är ju en möjlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, missär säger:

Jag upplever min som seg rätt ofta. Finns det något bra sätt att köra typ ett test? Har googlat men svårt att veta vilka program som är bra osv

Ok, jag upplever inte min som seg alls. Tvärtom. :)  Och jag har alltså precis samma MBP som du har, Retina 13" late 2015 med Mojave. 

Du kan prova start i säkert läge - håll ner shift-tangent, starta upp datorn, logga in. Sen starta om datorn. Detta rensar diverse cachefiler. 

Det kan även vara så att du kör program i bakgrunden som slöar ner datorn. Det är svårt att svara på. Men både hårdvaran och OS:et har absolut kapacitet att vara snabbt, särskilt eftersom du har 16 gig i minnet. Det är inte kombinationen datorn och OS:et som är problemet, det måste vara något annat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skumma är ju att du säger att det fungerar finfint i början med ritplattan och sen slöar den ner sig efter en liten stund. Då låter det ju som att det inte uppnås full hastighet i kablarna. Kan det vara någon buffer som slöar ner? Finns det drivrutiner till ritplattan som behöver uppdateras? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Axelman säger:

Snabb Googling föreslår batteriproblem. Om batteriet inte är i bra skick kan det påverka datorn.

 

https://www.ifixit.com/Answers/View/582349/Boot+problems,+slow+and+lagging+MacBook

Datorlektid slut, barn och ta hand om hus står på schemat.

Men batteriet ska jag nog ta och kolla upp nästa vecka. Hade lite problem med det, laddaren pajja, fick beställa ny laddare å greja, batteriet kanske blev lite konstigt i den vevan. Tack för att ni tog er tid. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...