Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Upprepade omstarter utan begäran


vitpeppar
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

jag har efter mycket strul fått in Norton antivirusprogram med hjälp av deras support. Inladdningen skedde över Chrom. 

Nu när jag startat om datorn, så startar den om automatiskt efter kanske 20 sekunder. Det sker gång på gång. Något har låst sig. 

Har ni här något förslag hur jag ska kunna åtgärda det. 

Ps jag skriver nu på en annan dator. 

Tackar råd

MacBook PR tidigt 2011 med SSD disk. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta om i säkert läge, håll nere skift vid omstart, logga in, och avinstallera sedan Norton. Det gör ingen nytta och ställer, uppenbarligen, bara till det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Jag ska göra som du föreslår inom kort och återkommer. Just nu kör jag Apple Hardware Test och den tar uppenbarligen lång tid. Vill inte avbryta. 

Hälsningar

Magnus 

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Osannolikt att datorn skulle ha gått sönder precis när du har lagt in skadlig programvara. Nä, jag tror på mjukvaruproblem. ^_^ 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack jag har kört säker start och det verkar fungera. Tydligen tar den proceduren bort automatiska starter av bakgrundsprogram så Norton aktiveras inte vid start. Jag kan verifiera att jag har haft mycket problem vid installation av Norton och det även tidigare. Programmet är nog gjort för PC och har kanske senare anpassats på något sätt för Mac, men inte optimalt. Jag vill dock framföra att supporten varit mycket hjälpsam och det som nu skedde inträffade efter vi avlastat vår konversation och fjärrskrivbordstyrning. De har alltid varit bra och fixat det hela, men poängen är ju att man inte ska behöva anlita support för en enkel nerladdning efter man fått nyckeln. Och så är det inte. Tvärtom. Alltid strul och supporthjälp. 

Jag vill gärna ha ett antivirusprogram. Han någon här ett förslag för Mac?

 

Tack för hjälpen hur som helst. 

Magnus 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns, mig veterligen, inga virus, för mac. Men du kan ju, för sinnesfridens skull, installera något gratisprogram, Sophos Home eller Avast.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, vitpeppar säger:

Du behöver det enbart om vill skydda tredje part som har Windows. Exempelvis för att inte skicka vidare mejl med skadlig programvara. Om du enbart vill skydda dig själv räcker det att du installerar ett webbläsartillägg som i sig skyddar mot skadlig programvara. Exempelvis Ublock origin för Chrome med flera webbläsare eller AdGuard for Safari för Safari. I dessa tillägg aktiverar du filterlistor mot malware. Skulle du ändå drabbas av skadlig programvara kan du ta bort detta med hjälp av Malwarebytes for Mac. Glöm allt det där AV-skräpet som hör PC och Windows till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inlägg dolt som diskuterar piratprogram.

Axelman moderator

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...