Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Med Catalina kan man inte ha SuperDuper och Time machine på samma hårddisk


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Nu har man lärt sig något  nytt

 

Har sällan haft Time Machine och Superduper på samma hårddisk, men en gång blev det så.. och den har hängt med länge 

Nu när jag uppgraderat  till Catalina är det inte möjligt längre , tack vare APFS... 

Tycker dock att det är märkligt att det fungerade under Mojave.

 

Kanske inte så viktig erfarenhet, då jag har många flera backuper

med bara TmeMachine och andra med bara SuperDuper.. 

Skärmavbild 2020-02-16 kl. 09.28.46.jpg

 

Gick inte att konvertera tll APFS vill jag tllägga

Redigerad av Pocahontas
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle man vilja ha två backuper på samma hårddisk? I min värld snudd på korkat. Om disken ger upp.... [plats för eget tänkande]  rofl.gif.bad3238ae0e165a9de6aa2886a5ac4d2.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fortsätter med Carbon Copy Cloner enbart till intern SSD [och extern enhet (när jag åter har fått ett förråd att lägga den i)].

Time Machine är daterat (bara stöd för JHFS trots att Catalina självt kräver APFS) och kan knappt ställas in alls. :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Axelman säger:

Varför skulle man vilja ha två backuper på samma hårddisk? I min värld snudd på korkat. Om disken ger upp.... [plats för eget tänkande]  rofl.gif.bad3238ae0e165a9de6aa2886a5ac4d2.gif

Jo, visst är  det , men jag har som jag skrev inte bara den. :P

Raderade den och och låter den bara vara för TimeMachine.. i MacOS Extended

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju vilja ha en hel TimeMachine-backup och en mindre super-duper-backup av enbart systemskivan, lagrat på samma externa enhet, det kan väl inte vara ovanligt? Snabbare att återställa om man experimenterat fel, åtminstone i teorin.

Sen tycker jag både Superduper och Carbon Copy Cloner verkar funka lite hipp som happ med APFS. Har alltid problem när jag ska klona skivor inklusive gömda partitioner osv. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, poi ran säger:

Man kan ju vilja ha en hel TimeMachine-backup och en mindre super-duper-backup av enbart systemskivan, lagrat på samma externa enhet, det kan väl inte vara ovanligt? Snabbare att återställa om man experimenterat fel, åtminstone i teorin.
 

Du är välkommen att göra vad du vill och blanda kors och tvärs. Om du vet vad du gör. För de flesta användare är det viktigt att skilja backuperna åt för att nå tillfredsställande säkerhet. Som ordspråket säger:

-Det som inte finns på tre ställen finns inte. Du vet bara inte om det än.....

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...