Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem att starta Mac


troy14
 Share

Rekommendera Poster

Hej

Jag får inte igång min MacBook Pro. När jag startar den kommer jag till loggan och den bara står och laddar.

Har googlat och hittat folk som haft samma problem och försökt med dessa lösningar, hålla in diverse knappar samtidigt vid start, installera om MacOS (vilket inte funkar), reparera skiva osv.. Kan tillägga att jag inte är någon expert i ämnet ? Minns inte om det är i samband med någon uppdatering detta skedde, använder den inte så ofta. Någon som har tips på vad jag kan göra, eller vad det kan vara för fel? 
 

Tack

M

8FB80746-B8EC-433E-AA7F-CD8D3D80FF92.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på den bristfälliga information angående modell så gissar jag trasig SATA-kabel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut att vara retina - syns på ladd-kontakten.

Är ingen sata-kabel i den.

 

Antar att du startart upp med Shift-tangenten nedtryckt?

(Kallas "säker start/boot").

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Med tanke på den bristfälliga information angående modell så gissar jag trasig SATA-kabel

Det är en retina 13 tum (2014)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, Stereotypen säger:

Ser ut att vara retina - syns på ladd-kontakten.

Är ingen sata-kabel i den.

 

Antar att du startart upp med Shift-tangenten nedtryckt?

(Kallas "säker start/boot").

Startar jag med shift nedtryckt kommer jag till loggan och att den laddar... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du har testat installera om MacOS?

Vilket system har du på disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt men får följande meddelande: du kan inte uppgradera den här versionen av OS X eftersom en nyare version är installerad. 

Vet ej...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Follow these steps if a Mac running macOS High Sierra 10.13 stops at the startup screen that shows the Apple logo with a progress bar, and verbose mode shows a repeating message of "Too many corpses being created."

 

To use verbose mode, hold down Command-V immediately after pressing the power button to turn on your Mac, or immediately after your Mac begins to restart. If verbose mode shows the repeating "Too many corpses being created" message, you can allow the Mac to start up by moving a cache file:

 

  1. Restart your Mac and hold down Command-R to start up from macOS Recovery.
  2. If the startup drive has FileVault turned on, open Disk Utility and proceed with the next step. If FileVault is off, skip to step 5.
  3. Select the startup drive and click Mount in the Disk Utility toolbar. When prompted, select a login name and enter the password. Then click Unlock to mount the startup drive.
  4. Quit Disk Utility.
  5. Choose Utilities > Terminal from the menu bar.
  6. Type this command in Terminal: cd /Volumes/Macintosh\ HD/var/db/caches/opendirectory/
    Modify the command to reflect the name of the startup volume if it's not Macintosh HD. Remember to use an escape character \ before each white space in the command path.
  7. Press Return.
  8. Type this command in Terminal: mv ./mbr_cache ./mbr_cache-old
    The mv Terminal command is safer than the rm command. Errant white space in an rm command can destroy the user's data.
  9. Press Return.
  10. Quit Terminal.
  11. Choose Apple () menu > Restart.

The first startup after running these commands takes longer than usual as the cache is recreated. Subsequent startups will take the normal amount of time.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, testar detta nu men fastnade på att jag inte kan göra slash och backslash?! Känner mig helt dum i huvudet men det blir ”&” istället för /.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du amerikansk tangentbordslayout när du startar från recoverypartionen? Kolla flaggan uppe i högra hörnet av skärmen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, missade att du skrivit fler fel. Kolla noga. det måste vara exakt enligt tidigare guide.

 

cd mellanslag /Volumes/Macintosh\ mellanslag HD/var/db/caches/opendirectory/

Redigerad av SirKnasen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och var noga på att ange hårddisken rätt, heter den inte "Macintosh HD" så blir det inte rätt hur noga du än är......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade visst missat andra mellanslaget med? då kom det inte upp något felmeddelande iaf.. skrev in resten också och startat om nu men den ser ut att ha fastnat på sista procenten igen, eller är det normalt? Någon som vet hur lång tid omstarten ska ta om det funkade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Kan bero på att filsystemet är korrupt. Det hände mig en gång.

 

Om du startar i single user mode och kör fsck borde du få lite mer info om så är fallet.

 

Håll ner kommando + S efter omstart och när den laddat klart skriver du följande:

/sbin/fsck -fy

När du har fått ut det du vill veta kan du starta om datorn som vanligt genom att skriva

reboot

 

Redigerad av marcushedenstrom
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Marcushedenstrom detta får jag upp. Ser inte ut o va något problem?

4F76FEFD-559E-4BA7-911F-5ABB773D339E.thumb.jpeg.5f3db4bfcef7362eaf99205ba1db5a8b.jpeg


 

Startar jag i verbose mode stannar den aldrig...

E75CCC07-7EDC-49BC-8D76-C1E2018CD2A8.thumb.jpeg.2b6dcee5fdf79bbe6b00888cc067e792.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Du har alltså kört igenom tidigare postad guide gällande To many corpses utan felmeddelanden när du matar in kommandona och felet kvarstår precis som tidigare?

Testa igen och fota av hur det ser ut efter du matat in kommandona

Redigerad av SirKnasen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...