Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem vid byte av RAM till MacBook Pro 7,1 (mid-2010)


Exdiaq
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, FotteMagnus säger:

Hej,

Har haft samma problem trots senare Mac. På supporten sade dom till mig att ha ström till datorn UTAN att sätta på den minst 1 minut. Sedan trycka på ON-knappen! Med den startrutinen försvann problemet (uppstartsbilden 3/4 och sedan stopp). Undrar om det är en kondensator som behöver laddas upp??

Förmodligen ville de att du skulle återställa SMC. Läs nedan.

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Basknepet man tar till vid strul är:

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

1. Håll ner Shift under uppstart.

2. Låt datorn jobba klart.

2. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Exdiaq säger:

OK, tack för input!

 

Ja det är just det jag brukar använda MBPn till; slösurf, stream Netflix/HBO/YouTube, enklare ordbehandlande och enstaka uppspelning av HD-film.

Då klarar du dig med den du har. Jag har en gammal Imac från 2008 som fixar allt sådant med en SSD och 4 GB RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Då klarar du dig med den du har. Jag har en gammal Imac från 2008 som fixar allt sådant med en SSD och 4 GB RAM.

Den klarar av så mycket mer........men man får vänta lite :)

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Då klarar du dig med den du har. Jag har en gammal Imac från 2008 som fixar allt sådant med en SSD och 4 GB RAM.

Krösus. Har en iMac från 2007 med 4 GB RAM och mekanisk disk. Visserligen en hyfsat snabb på 2 TB, men i alla fall.

Min mamma har en likadan med bara 3 GB RAM och den slöa originaldisken på 350 GB.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, ja, problemet med äldre datorer är främst att de ofta har så dåliga skärmar. Sitter 19 dagar av 20 hellre framför en Core i3-burk med 4K-skärm än framför en core i9-burk med 1920x1080 (eller ännu sämre). Min äldsta laptop, en Acer Ferrari 3000 från sent 2003, har 1440x1050 i upplösning; med tanke på upplösningsracet på mobiltelefoner osv är det otroligt att inte alla vettiga datorer är "Retina" sedan många år. 

 

Det är främst det som får mig att fundera på att byta upp någon av mina Macbookar. 1440x900 på 15" ser rätt dassigt ut numera. Core2Duo kan jag stå ut med.

(OT: F.ö är min Acer Ferrari från 2003 i det närmaste värdelös idag, jämfört med en Macbook Pro från 2008 som ändå går att använda - det hände mycket de där åren (undantaget skärmar tydligen); jag har dock köpt en _IDE_ SSD som jag ska sätta in i Acern snart, ska se om det bättrar på...och så in med XP igen, det är Windows 7 nu)

 

Redigerad av poi ran
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej återigen allihopa,

 

Nu har rätt RAM kommit och blivit installerat! Det var dock nervkittlande minuter när MBPn stannade vid samma stadium vid uppstart som tidigare. Denna gången gick det dock vägen efter ett par minuter. Dock kom nästa problem... MBPn hittade varken det egna tangentbordet eller styrplattan! Istället började den leta efter Bluetooth-varianter och som tur hade jag ett BT-tangentbord liggande samt en, via USB, BT-mus. Fick igång så att jag kunde logga in men vågar knappt koppla bort dessa nu.

 

Några tips på vad felet kan vara och hur jag åtgärdar det? Sitter för övrigt på OS High Sierra om det spelar någon roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Exdiaq säger:

Hej återigen allihopa,

 

Nu har rätt RAM kommit och blivit installerat! Det var dock nervkittlande minuter när MBPn stannade vid samma stadium vid uppstart som tidigare. Denna gången gick det dock vägen efter ett par minuter. Dock kom nästa problem... MBPn hittade varken det egna tangentbordet eller styrplattan! Istället började den leta efter Bluetooth-varianter och som tur hade jag ett BT-tangentbord liggande samt en, via USB, BT-mus. Fick igång så att jag kunde logga in men vågar knappt koppla bort dessa nu.

 

Några tips på vad felet kan vara och hur jag åtgärdar det? Sitter för övrigt på OS High Sierra om det spelar någon roll.

Skapa en ny tråd istället för att blanda ämnen i en lång tråd. Lättare för andra att söka i forumet då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Skapa en ny tråd istället för att blanda ämnen i en lång tråd. Lättare för andra att söka i forumet då.

Jag tänkte att det hörde ihop men visst, då jag gör så!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Exdiaq säger:

Jag tänkte att det hörde ihop men visst, då jag gör så!

Att ett BT-tangentbord inte skulle fungerar efter byte av RAM-minne är inte relaterat :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Att ett BT-tangentbord inte skulle fungerar efter byte av RAM-minne är inte relaterat :) 

BT-tangentbordet var det som gjorde det möjligt för mig att logga in. Men som sagt, skapar ny tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...