Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips om router, fiber + mobil uppkoppling


xyz123
 Share

Rekommendera Poster

Hej

I dag har jag ( Bahnhof) *och* dessvärre *IP-ONLY* . Det medför att jag får ett större antal avbrott varje år! Hitintills har jag kopplat upp mig mobilt när det ordinarie (?) nätet varit nere. Detta blir alltmer ohållbart! Jag behöver en router som automatiskt kopplar upp ett mobilnät varje gång IP-ONLY stänger av trafiken. 

Dessvärre kommer jag inte att kunna kopla en ny router direkt mot fibernoden. En ny router måste kopplas till en router från Bahnhof. (Men det skall kunna gå.) 

Finns det någon som kan rekommendera en router som automatiskt kopplar upp en mobil förbindelse? Routern måste ha 2,4 GHz och 5GHz, båda med högsta hastighet och 4 fasta portar, Gbit/sec. 

 

( Anm. Jag har IP-telefoni och den måste gå via utrustning från Bahnhof.) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte provat själv. Men om du stänger av wifi på Bahnhof-lådan och bryggar den (måste antagligen Bahnhof göra) och låter nya lådan agera router, wifi-sändare och mobil-modem ska det gå fint. Den här modellen har 4 fasta portar men en går åt för att koppla till Bahnhof-lådan så då har du tre portar. Koppla in en liten switch så har du så många fasta portar du behöver.

Det framgår inte riktigt hur man ställer in att den ska använda fast förbindelse i första hand och mobil i andra hand.  Någon här som provat?

exempel på produkt: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/router/4g-router/tp-link-archer-mr600-4g-router-med-modem-ac1200-p62056

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

D-link DWR-9053 går kanske att använda. De övriga verkar ha en del svagheter. (Om jag tolkat informationen korrekt.) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...