Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bildkaos hur ska jag göra?


JoRy
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Lång historia...

 

Vi har ett totalt bildkaos och vet inte hur vi ska lösa det. Allt började med att vi för många år sedan när vi hade PC köpte en extern hd för att ta back upp på alla bilder. Detta gjorde vi typ 2 gånger innan PC'n kraschade och vi var tvungna att ta hjälp för att rädda alla bilder på PC disken. Disken kunde räddas och allt sparades på samma externa hd som vi tidigare gjort back up'er på.

När PC kraschat 2012 så köpte vi våran första Mac Pro 15", samtidigt köpte vi en time Capsule som jag trodde vi skulle kunna använda som bildbibliotek. Lite senare köpte vi även en ytterligare extern hd då tanken var att jag skulle ta ut bilder från den första hd'n som innehöll back up 1&2 samt den kraschade PC disken. 

 

Men i.o.m att jag nu hade en Mac och backuperna gjorts av PC så kunde jag inte klippa ut bilderna med orginaldatum utan fick kopiera och då skapades en kopia med nytt skapandedatum. Detta är alla fall som jag uppfattade att det endast gick att göra. Samtidigt vill jag tillägga att vi har under åren haft flera systemkameror från Canon och jag tror att varje kamera döper bilderna enligt samma upplägg vilket gör att vi har flera bilder som heter liknande men olika skapande datum men om jag försöker kopiera en större mängd så säger mac'en att en av bilderna behöver döpas om vilket också skapar ett nytt skapande datum. Kan erkänna att det var lång tid sedan jag undersökte detta. Nu har vi nyligen köpte en MacBook Pro 16" så jag skulle vilja fixa detta en gång för alla. Mycket bilder ca 20 000 och en del filmer, barn o bröllop så det är samtidigt mycket viktiga bilder som jag vill ha ursprungsdatum på.

 

Summa sumarum så har vi minst 3-4 uppsättningar av samma bilder som sitter på olika externa hd's. Jag vill få ut alla eller de jag ska spara med urspungsdatum. 

 

Förstår om beskrivningen är knepig, men finns det något program som kan hantera massa bilder från olika källor. Och ev hantera ursprungsdatum och ev bilder med samma namn fast ev olika skapande datum. Samtidigt så vill jag ju inte ha massa dubbletter.

 

 

Nästa fråga, hur hanterar ni som har mycket bilder o filmer era bilder. Jag vill ha tillgång till bilderna men inte nödvändigtvis spara dom på mac'en då hd snabbt blir full och med tiden slöar ner den?!

 

Tack på förhand.

/JR

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har liknande "problem", för min del självförvållat (slarv, + flera olika datorer, mobiler och kameror). Jag håller just nu på med att gå igenom flera hårddiskar och backupskivor. 

 

Enda lösningen är att "dra in" alla bilder i typ iphoto (nu kör väl de flesta "Bilder") och vid "konflikter" välja "importera inte dubletter". Fotoprogram av detta slag struntar i om det finns 14 bilder som heter DSC001.jpg; de importerar och sorterar ändå. Skapelsedatum på foton brukar sällan ställa till problem. Problem kan det däremot bli med datum om man råkat ta bort EXIF-information eller liknande från kameran, men det brukar ligga kvar i jpeg-filen. Filmer kan strula med datum också.

När importering av allt är klart tänker jag gå igenom allt "manuellt", det kommer att ta lite tid. Men sorterar man efter fotodatum kommer ju eventuella dubletter upp direkt efter varandra. Det finns även program som letar upp foton som är identiska, eller väldigt identiska, och erbjuder att radera men jag har inte riktigt vågat mig på det. Har provat några gånger, men även dessa kräver manuell "besiktning" för att vara säker på att allt blir rätt.

Litar dessutom inte på Finder, det är lätt hänt att Finder massakrerar mappar istället för att slå ihop dem, exempelvis. Mer så förr möjligen. Så jag drar bara in alla bilder till iphoto, och så litar jag på att det löser sig med sortering och radering senare. 

 

Jag använder just iphoto + aperture, för att om något år när jag byter till Catalina gå över till Bilder, antar jag. Jag har ca 40 000 bilder och filmer, ca 600GB tror jag. Lagras på intern hårddisk, extern backuphårddisk, det mesta även på optiska skivor. Alla mobilbilder backupade till Google foto, tänker nog lägga över hela iphotobiblioteket på google också, som extra backup, på sikt. Det blir ju inte 100% kvalitet, men kostar gratis. 

 

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursprungsdatum ska finnas i bildens EXIF-data, dvs när bilden skapas på hårddisk är ett värde men när bilden skapades i kameran är ett annat värde och det värdet ska finnas lagrad internt i bildfilen. Nu vet inte jag vilka program du har jobbat med i PC etc, så frågan är hur intakt EXIF-datan är. Om programmen du jobbat med har ändrat i EXIF-datan så kan ju ursprungsdatum vara borta. Det går inte att svara på. Det beror på vad dina mjukvaror har gjort med bilderna. Om du t ex har justerat bilder så brukar det göras nytt datum för bilden i EXIF för det är då i praktiken en ny bild och då tar den det datumet när bilden justerades. 

I EXIF-datan ska det även finnas kamerans namn, så även om du haft olika Canon-modeller så ska de kunna identifieras som olika bilder för det ser man i EXIF-datan. Jag har ju flera Pentax t ex. Genom åren har jag haft bilder tagna med Pentax *ist DS, K10D, K-x och K-S2. Även om numreringen börjar om (DSC001) i varje ny kamera så har de olika kameranamn i EXIF-datan och därför har jag aldrig blandat ihop dem.  Plus att de även har ursprungsdatum intakt. 

Och Bilder kan hantera EXIF-data, EXIF-datan syns i programmet under Visa info. 

Jag lägger idag alla mina bilder i programmet Bilder och jag har iCloud bildbibliotek på och utrymme på iCloud Drive. Jag har även externa hårddiskar, jag har en Arkiv A hårddisk och en säkerhetskopia på den på Arkiv B. Men jag tycker det är smidigare att bara köra Bilder ihop med iCloud bildbibliotek. Det som inte får plats i datorn stannar på iCloud i "molnet", jag har "Optimerad lagring" påslaget. 

Bilder använder jag i kombination med externa program som Pixelmator, Luminar och Affinity Photo. Bilder kan anropa externa bildredigerare. Så för extra avancerad fix mer än Bilder klarar av så använder jag andra program, men bilderna är fortfarande kvar i Bilder. 


 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också ett "bildkaos" MacBookAir har Bilder som program och det är helt värdelöst för att hålla någon som helst ordning, ja jag vet att man kan lägga bilderna i mappar vid sidan men orginalbilden ligger då forfarande kvar i huvud programmet så när man har många bilder att hantera så vet man till slut inte vilka som ligger i "bredvidmappen" eller inte, har tyvärr likt de flesta andra begränsad minnesförmåga, rörigt är vad det blir. Nu får jag lägga foton i olika mappar på skrivbordet, där jag kan namnge och ha under mappar och ta bort bilden från BILDER, vilket är ett något jobbigt sätt. Eftersom jag scannar in många gamla kort hamnar dessa också NÅGONSTANS i Bilder där jag måste söka igenom massor med foton för att hitta den bild jag just scannat in. Behöver jag klippa eller redigera foton så får jag lägga tillbaka det i Bilder och redigera sedan lägga tillbaka det i bestämd mapp och ta bort bilden från huvudprogrammet Bilder igen. PHUUU! fungerar inte alls bra. Har sökt men hittar inget program att köpa som skulle kunna likna iphoto som var lätt och det gick att hålla struktur och ordning i det TIPS någon på ett lämpligt bildprogram att köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej, Tack Poi Ran & Raphael för era input. Jag har börjat lite smått att lägga in de bilder som jag ser är sparade med olika datum sedan tidigare. Det finns flera mappar med stora mängder bilder som också har ett och samma spardatum. Jag vet inte hur jag gör med dessa men vill ju helst att dom skulle ha sina ursprungsdatum.

Nu till nuvarande problem, jag har en mapp med olika spardatum på alla bilder. Det är totalt ca 6000 bilder. När jag importerar till bilder så kommer inte alla med. Jag har gjort det flera gånger men med samma resultat varje gång. Jag har suttit och kollat på bildnamnen och sorterat dom i namnordning, vad jag kan se så finns det inga med samma namn men alla 6000 bilder kommer inte med i importen och då har jag markerat alla. Ca 5300 kommer över. 

Vad kan detta bero på?

Tack igen på förhand.

//Joachim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...