Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta SSD i Macbook pro 2015.


gustavsMac
 Share

Rekommendera Poster

Hej, jag har en Macbook pro 13" 2015 och skulle behöva installera windows 10 med bootcamp. För att kunna göra detta behöver jag dock byta ut SSD minnet som är på 128 gb. Hårdvara är dock inte alls min styrka så jag behöver er expertis!

 

Fråga 1: Jag har förstått att det är en viss skillnad på SSD och SSD. Vad behöver jag tänka på när jag köper SSD hårddisken? Tex hittade jag dessa två på Komplett:

1: https://www.komplett.se/product/1105843/datorutrustning/lagring/haarddisk/ssd-m2/crucial-p1-1tb-m2-ssd

2: https://www.komplett.se/product/1121773/datorutrustning/lagring/haarddisk/ssd-m2/wd-black-sn750-500gb-m2-ssd#

 

Varför skiljer det i pris? Båda kostar nästan samma (ca 1350 kr) men på den första får jag 1TB och den andra 500gb. Antar att det har med hastighet att göra? Är det något som ens kommer göra någon skillnad när jag ändå har en ganska mac från 2015 med i5 processor? 

 

Fråga 2: Fungerar ovanstående hårddiskar att installera på min Mac? Förstått det som att jag ska leta efter PCI och inte SATA iaf. Men vet inte riktigt vad jag annars ska se efter, följande är specen för min nuvarande SSD:

  Tillverkare: Apple

  Produkt: SSD Controller

  Fysisk sammankoppling: PCI

  Länkbredd: x4

  Länkhastighet: 5.0 GT/s

  Beskrivning: AHCI Version 1.30 Supported

 

Fråga 3: Något annat jag borde tänka på? 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, gustavsMac säger:

Fråga 3: Något annat jag borde tänka på?

Ja, de passar inte utan adapter och man får problem med boot firmware. Om jag vore du skulle jag leta efter begagnad Apple-SSD. Kan finnas på Ifixit eller eBay.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag uppgraderade min "mid 2014" med hjälp av en adapter. Du kan kolla in min tråd här.

 

Fördelen med din "mid 2015" är att du redan har stöd för hibernation ihop med NVMe, vilket jag inte har med min. Om mitt batteri laddar ur dör alltså datorn (fast det går att starta om den så klart).

 

Annars har jag inte upplevt några direkta problem med denna lösningen faktiskt. Hittar du en original-SSD skulle jag hellre satsat på det, men annars är en tredjepartare en väg att gå.

 

Sista brasklappen är att jag inte kör windows, så jag vet inte hur det skulle lira ihop med den här uppgraderingen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var bra info! Såklart ska det inte funka med några standarddelar på Apple...:(

 

Har inte hittat några original, så är isf en adapter jag får kika efter. Men då kan man alltså köpa någon av de ovanstående jag länkade till och sedan en adapter på det? Något jag borde tänka på när det gäller det? Spelar det någon roll med vilken av ssd:diskarna jag köper eller är det sak samma på en så gammal dator?

 

Förstår föresten inte riktigt vad du menar med hibernation, dör inte alltid datorn när batteriet laddar ur?:P

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Nej, annars skriver den in minnet i en fil på disken, som sedan används för att återställa allt när man startar upp igen. Ska förtydliga att detta gäller att vakna upp från hibernation, så det går in i viloläget men när man väcker den igen så kraschar nåt i EFI-firmware. Vanlig vila funkar bra dock.

 

Alla diskar är olika. Är inte ens säker på att alla funkar, och sen drar de olika mycket ström också. Om du läser tråden på MacRumors som jag länkar till i min tråd så finns lite mer info om vilka märken/modeller som funkar eller inte. 

Redigerad av marcushedenstrom
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typiskt att man var så snål när man köpte datorn första gången.. Nästa gång ska jag inte snåla in på minnet iaf.

 

Hittade denna video:

 

Han använder Samsung Evo 970 SSD (250gb) och följande adapter: 

https://www.amazon.com/gp/product/B07FYY3H5F/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o03__o00_s00?ie=UTF8&psc=1

 

Tänker att det även borde funka med 500gb varianten:

https://www.amazon.com/Samsung-970-EVO-Plus-MZ-V7S500B/dp/B07M7Q21N7/ref=pd_cp_147_4/136-7107238-6573055?_encoding=UTF8&pd_rd_i=B07M7Q21N7&pd_rd_r=046a9984-f691-4398-b275-14cb52b4c064&pd_rd_w=XNt1j&pd_rd_wg=B93Ja&pf_rd_p=e44de6bb-cc27-4696-9c22-3a1bddefabbd&pf_rd_r=EEPCJ2X41FMWHXFGTBN0&psc=1&refRID=EEPCJ2X41FMWHXFGTBN0

 

Ovanstående går inkl frakt på ca 300kr för adaptern + 1500 kr för Ssd. Sedan tillkommer ju tull.. Hoppas det funkar, tråkigt att slänga pengarna i sjön!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annat alternativ är att du köper en Air 2013-2017 eller Pro Late2013-2015 med 256Gb SSD, byter diskar och säljer den med 128Gb disk.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för er hjälp! Har kikat och ser att en ny ssd från owc kostar ungefär lika mycket som en begagnad original. Spontant tänker jag att det måste vara mkt bättre med en ny? Eller? Finns det någon nackdel med owc jämte macs original?

 

Kan även få 500gb istället för 256 för bara några hundra till på owc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

OWC gör ju precis samma sak egentligen som den där adaptern gör. Allt som behövs är att flytta om piggarna så att kontakterna hamnar rätt. Borde alltså funka lika bra. Det där problemet med hibernation (på MBP 2014 och tidigare) gäller alltså även OWCs produkter eftersom även de är tredjeparts.

 

Original är ju alltid original annars, så där vet du att det ska funka perfekt från början. Jag hade nog valt begagnat original, för samma pengar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, okej. Men är du inte orolig att SSD:n ska lägga av då? menar en ssd från 2014 är ju ca 6 år gammal. Garanti på de flesta är ju 5 år

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, gustavsMac säger:

hmm, okej. Men är du inte orolig att SSD:n ska lägga av då? menar en ssd från 2014 är ju ca 6 år gammal. Garanti på de flesta är ju 5 år

Flera av oss rekommenderar Apples SSD av det enkla skälet att de är pålitligast, har högst kvalitet och fungerar direkt med hård- och mjukvara. Dagens SSD slits inte mycket mer än RAM. Du kan köpa vad du vill, men vi är nog hyfsat eniga om att Apples egna SSD är det bästa alternativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Hej, kan jag sätta i detta i min A1398 Macbook pro mitten 14? Bara att ta ur det på 256 och stoppa i detta?

 

SAMSUNG 970 EVO Plus SSD 500GB - M.2 NVMe Interface Internal Solid State Drive with V-NAND Technology (MZ-V7S500B/AM)

Skärmavbild 2022-04-06 kl. 16.13.24.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, teknikern säger:

Hej, kan jag sätta i detta i min A1398 Macbook pro mitten 14? Bara att ta ur det på 256 och stoppa i detta?

 

SAMSUNG 970 EVO Plus SSD 500GB - M.2 NVMe Interface Internal Solid State Drive with V-NAND Technology (MZ-V7S500B/AM)

Skärmavbild 2022-04-06 kl. 16.13.24.png

Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska jag då köpa? Kan inte mycket om SSD minnen. Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, teknikern säger:

Vad ska jag då köpa? Kan inte mycket om SSD minnen. Tack

Här har du tredjeparts att välja på:

 

https://www.owcshop.eu/catalog/index.php/macbook-retina-macbook-retina-late-2013-2015-c-124_255_330

 

Det går med M.2 om man använder särskild adapter, fast med vissa förbehåll, det vet @marcushedenstrom mer om. Se hans tråd här.

 

Allra bäst är förstås begagnade Apple-original som finns att köpa ibland. Kanske @Stereotypen har koll på det?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, ser ut att kosta en 1000 lapp. ska man kanske köpa en från 2018-19?

med 500 GB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, teknikern säger:

Tack, ser ut att kosta en 1000 lapp. ska man kanske köpa en från 2018-19?

med 500 GB?

Köpa en vadå från 2018-19?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
33 minuter sedan, teknikern säger:

Tack, ser ut att kosta en 1000 lapp. ska man kanske köpa en från 2018-19?

med 500 GB?

Just de årsmodellerna är väl inte de bästa, om du menar MBP. (Touch bar, fjärilstangentbord etc.)

 

2015 är det optimala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...