Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac mini enkel videoredigering


Gäst
 Share

Rekommendera Poster

Jag undrar om basmodellen av Mac mini (i3 processor, 8 GB RAM, 128 GB SSD) kan hantera 4K-filer från senaste iPhone i iMovie? Det känns som att svaret borde vara ja (hör folk som redigerar tyngre 4K-filer på både sämre och äldre hårdvara), och att det främst handlar om att spara tid när man köper dyrare hårdvara. Eftersom jag endast har för avsikt att göra det ibland och av enklare karaktär (använder ju iMove), så är tid knappast något problem för mig. Mina filer kommer således från en iPhone som man också kan redigera på, men jag föredrar att göra det på en dator.

 

I övrigt surfar jag bara på webben, utför bankärenden, streamar och utvecklar ibland hemsidor lokalt på datorn (främst med WordPress). Hade tidigare MacBook Pro 13 från sent 2012, redigerade då full HD-filer från en Samsung Galaxy S7 edge i iMovie, vilket fungerade galant. I början gick fläkten igång vid exportering men efter en rengöring inuti i datorn var den tyst så det var troligen dammet som samlats efter flera års användning, som påverkade värmeutvecklignen.

 

Övervägt iMac men den har ju också i3 processor och 8 GB RAM (näst billigaste iMac), visserligen bättre grafik men jag tror inte det behövs för filer från en iPhone (eller annan telefon). Det blir säkert värre med 4K-filer från en systemkamera eller seriös videokamera, men det är ju inte jag. Gillar inte heller ha datorn inbyggd i skärmen eller tangentbordet och datormusen som medföljer iMac (man kan givetvis sälja dessa men köper hellre det jag vill ha från början).

 

Angående 128 GB SSD så förstår jag att det låter lite för många, men inte för mig. Hade 256 GB SSD tidigare men har inte ens 34 GB i dagsläget i mediafiler (kanske nästan bara hälften av det då det är dubbletter just nu på delad extern hårddisk). Kan dessutom tänka mig att använda en extern SSD vid behov (har redan en på 500 GB som agerar backup).

 

Undrar om ni tror att det blir hyfsat smärtfritt att videoredigera filer, även 4K-filer, från en iPhone på basmodellen av Mac mini? Hört folk som redigerar 4K-filer från seriösa kameror i allt från MacBook Air (äldre modeller) till MacBook 12. Det lär säkert inte gå lika snabbt som på en påkostad iMac (eller Mac Pro), men alla har ju inte tidspress (eller har gott om pengar). Jag vet att jag får bättre hårdvara på PC-sidan men jag föredrar macOS och iPhone synkar ju bra med Mac också.

Redigerad av Gäst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju tillägga att prisskillnaden blir minst 4000 kr mellan Mac mini i3/8GB/128GB med utvalda tillbehör (27-tum skärm, tangentbord och datormus) och iMac 4K i3/8GB/256GB (räknat på att jag säljer medföljande tangentbord och datormus och köper de jag vill ha). Känns inte som att grafiken är värd 4000 kr eller mer, kan man ju lika gärna investera i extern grafik i framtiden om behovet skulle uppstå eller dylikt. I övrigt samma processor och minne, undantaget är lite större SSD i iMac men inte ens den lär ju vara för evigt.

Redigerad av Gäst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-02-06 på 00:27, Ramirez säger:

Har uppdaterat min gamla Mac Pro late 2013 med RAM minnen, har nu totalt 48GB i den. Skillnaden märks tydligt! De verkar gilla arbetsminne de här gamla Mac Pro datorerna.

 

 

18 timmar sedan, Jane Doe säger:

Jag undrar om basmodellen av Mac mini (i3 processor, 8 GB RAM, 128 GB SSD) kan hantera 4K-filer från senaste iPhone i iMovie? Det känns som att svaret borde vara ja (hör folk som redigerar tyngre 4K-filer på både sämre och äldre hårdvara), och att det främst handlar om att spara tid när man köper dyrare hårdvara. Eftersom jag endast har för avsikt att göra det ibland och av enklare karaktär (använder ju iMove), så är tid knappast något problem för mig. Mina filer kommer således från en iPhone som man också kan redigera på, men jag föredrar att göra det på en dator.

 

I övrigt surfar jag bara på webben, utför bankärenden, streamar och utvecklar ibland hemsidor lokalt på datorn (främst med WordPress). Hade tidigare MacBook Pro 13 från sent 2012, redigerade då full HD-filer från en Samsung Galaxy S7 edge i iMovie, vilket fungerade galant. I början gick fläkten igång vid exportering men efter en rengöring inuti i datorn var den tyst så det var troligen dammet som samlats efter flera års användning, som påverkade värmeutvecklignen.

 

Övervägt iMac men den har ju också i3 processor och 8 GB RAM (näst billigaste iMac), visserligen bättre grafik men jag tror inte det behövs för filer från en iPhone (eller annan telefon). Det blir säkert värre med 4K-filer från en systemkamera eller seriös videokamera, men det är ju inte jag. Gillar inte heller ha datorn inbyggd i skärmen eller tangentbordet och datormusen som medföljer iMac (man kan givetvis sälja dessa men köper hellre det jag vill ha från början).

 

Angående 128 GB SSD så förstår jag att det låter lite för många, men inte för mig. Hade 256 GB SSD tidigare men har inte ens 34 GB i dagsläget i mediafiler (kanske nästan bara hälften av det då det är dubbletter just nu på delad extern hårddisk). Kan dessutom tänka mig att använda en extern SSD vid behov (har redan en på 500 GB som agerar backup).

 

Undrar om ni tror att det blir hyfsat smärtfritt att videoredigera filer, även 4K-filer, från en iPhone på basmodellen av Mac mini? Hört folk som redigerar 4K-filer från seriösa kameror i allt från MacBook Air (äldre modeller) till MacBook 12. Det lär säkert inte gå lika snabbt som på en påkostad iMac (eller Mac Pro), men alla har ju inte tidspress (eller har gott om pengar). Jag vet att jag får bättre hårdvara på PC-sidan men jag föredrar macOS och iPhone synkar ju bra med Mac också.

Borde fungera men bristen på dedikerad GPU kan spela in lite. Man kan alltid skaffa en eGPU förstås och koppla in via Thunderbolt 3 i efterhand. Jag är förstås fel person att svara eftersom jag kräver oerhört mycket från mina datorer. Redigerar i Final Cut Pro X och använder mig också av Motion. Jag gör en del länge projekt som lite längre filmer emellanåt, allt fångat i 4K med dedikerade kameror för detta. 

För detta har jag använt iMac Pro, basmodellen. Och även den har segat lite emellanåt. Just nu har jag inte iMac Pron kvar så jag får se hur jag ska lösa de större projekten framöver. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Jane Doe säger:

Angående 128 GB SSD så förstår jag att det låter lite för många, men inte för mig.

Du sak ju vara medveten om att små SSD går mycket saktare när det gäller att skriva och ofta något sämre när det gäller läsa. Det beror på att på SSD-kortet sitter minnesblock. Ju fler block desto fler kanaler och snabbare skrivning. Så det gäller fortfarande att undvika små SSD. En ungefärlig jämförelse finns på reddit för nya Minin:

128GB -> ~600MB/s 
256GB -> ~1.3GB/s 
512GB -> ~1.9GB/s 
1TB -> ~2.6GB/s 
Reads are all > 2GB/s.

Lite surt när nya Macar har blixtsnabba hårddiskbussar att inte kunna nyttja det fullt ut.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Axelman säger:

Du sak ju vara medveten om att små SSD går mycket saktare när det gäller att skriva och ofta något sämre när det gäller läsa. Det beror på att på SSD-kortet sitter minnesblock. Ju fler block desto fler kanaler och snabbare skrivning. Så det gäller fortfarande att undvika små SSD. En ungefärlig jämförelse finns på reddit för nya Minin:

128GB -> ~600MB/s 
256GB -> ~1.3GB/s 
512GB -> ~1.9GB/s 
1TB -> ~2.6GB/s 
Reads are all > 2GB/s.

Lite surt när nya Macar har blixtsnabba hårddiskbussar att inte kunna nyttja det fullt ut.

Jo, jag känner till det. Dock videoredigerar ju folk på externa hårddiskar som inte nödvändigtvis skriver snabbare än 128 GB på Mac mini (ligger ofta på 500-600 MB/s). Sen kan man ju jämföra med iPhones som mitt videomaterial kommer ifrån: https://forums.macrumors.com/threads/iphone-8-8-plus-x-ssd-storage-speed-test-64-256gb.2068443/

 

Hittar ej för de senaste iPhones men dessa är ju inte lastgamla. Kommer också ha 64 GB på iPhone som har mindre hälften så snabb skrivhastighet som 128 GB på Mac mini har (dock baserat på iPhone X). Känns som att om iPhone både kan fånga och videoredigera sitt eget 4K-material så borde nya Mac mini också kunna göra det. Något annat känns ologiskt?

 

Skulle det blir mer avancerat i framtiden kan man ju koppla en extern SSD med högre skrivhastighet och videoredigera på. Kanske även eGPU om det inte finns eller blir prisvärt att köpa en ny Mac mini. Känns fel att spendera mer i onödan, och speciellt när ingen Mac mini har bättre grafik. iMac går inte heller att uppgradera så den känns inte mer framtidssäker även om den kommer med bättre grafik (till en högre prislapp och med tillbehör/konstruktion jag ej önskar). Svårt att se att dess prestanda är ett måste för mig idag. Mac mini med sin nyare i3 lär ju ändå vara mycket bättre än i5 på MacBook Pro 13 från sent 2012 (hört den var bättre än i7 från sent 2012).

 

Förstår att många har större behov och kanske mer pengar att röra sig med. Själv försöker jag bara få det att gå ihop (och slippa välja Windows).

Redigerad av Gäst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har liksom råd både med Mac mini och iMac, men gillar formatet av Mac mini mer. Att jag sen överväger basmodellen av Mac mini är för att jag inte riktigt ser större fördelar med i5 eller 256 GB. i3 är ju trots allt fyrkärnig och grafiken blir detsamma. Kan eller föredrar rent av att lagra mina mediafiler externt så det interna är mer för operativet och program. Har i dagsläget inte mycket mediafiler heller (knappt hälften av 34 GB). Videoredigerar inte ens nu men vet att det händer ibland (har mina perioder).

 

Ändå intressant att höra hur andra tänker och om det finns något som jag inte har tänkt jag på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...