Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kommer inte in i datorn med vanlig start


dawwaz
 Share

Rekommendera Poster

När jag startar datorn, så kommer den bara till 50% av listen som visas nedanför äpplet före man kommer in i operativsystemet. Jag kommer in om jag håller shift intryckt, men då har jag inget ljud och om jag kollar på ett videoklipp, så ser bilden lite konstig ut. Ungefär som ränder som blinkar. När jag ser skrivbordet så ser allt normalt ut, men ska jag öppna finder, så läser den bilden uppifrån och ner rad för rad. 

 

Känner du igen problemet och vet vad jag kan göra för att komma in i operativsystemet utan att hålla in shift? Jag har bytt hårddisken till en ssd och det är High Sierra som är installerat på den. Grafikkortet är på 512 mb, ram på 16 GB.

 

Tacksam för alla tips jag kan få. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för Mac?  Misstänker att det är grafikkortet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, dawwaz säger:

När jag startar datorn, så kommer den bara till 50% av listen som visas nedanför äpplet före man kommer in i operativsystemet. Jag kommer in om jag håller shift intryckt, men då har jag inget ljud och om jag kollar på ett videoklipp, så ser bilden lite konstig ut. Ungefär som ränder som blinkar. När jag ser skrivbordet så ser allt normalt ut, men ska jag öppna finder, så läser den bilden uppifrån och ner rad för rad. 

 

Känner du igen problemet och vet vad jag kan göra för att komma in i operativsystemet utan att hålla in shift? Jag har bytt hårddisken till en ssd och det är High Sierra som är installerat på den. Grafikkortet är på 512 mb, ram på 16 GB.

 

Tacksam för alla tips jag kan få. 

Har du shift intryckt vid uppstart kopplas tillägg ur och då blir det att se ut som om grafikkortet har pajjat. Det kallas säker start och rensar upp lite i datorn. Sedan startar man om som vanligt och har då genomfört lätt städning.

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

1. Håll ner Shift under uppstart.

2. Låt datorn jobba klart.

2. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket ledigt utrymme har du på hårddisken? Under 10 GB kan datorn säcka ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Axelman! 

 

Jag har startat den i felsäkert läge och även startat om den, men den kommer då inte in i operativsystemet där jag loggar i utan stannar i stapeln som laddar före man kommer in i operativsystemet. Hårddisken är en SSD på 1 TB, så utrymmet räcker nog till. Fler tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör hårdvarutestet. Då vet du med säkerhet att grafikkortet är trasigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Kör hårdvarutestet. Då vet du med säkerhet att grafikkortet är trasigt.

Tack för tipset, men hårdvarutestet fungerar inte. Inget som startas när jag håller in D, men det kanske inte fungerar på iMac 27 sent 2009.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, dawwaz säger:

Tack för tipset, men hårdvarutestet fungerar inte. Inget som startas när jag håller in D, men det kanske inte fungerar på iMac 27 sent 2009.

Du behöver original skivorna som följde med datorn för att kunna köra AHT

 

https://discussions.apple.com/thread/8033094

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, dawwaz säger:

Tack för tipset, men hårdvarutestet fungerar inte. Inget som startas när jag håller in D, men det kanske inte fungerar på iMac 27 sent 2009.

https://support.apple.com/sv-se/HT201257

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, dawwaz säger:

Hårddisken är en SSD på 1 TB, så utrymmet räcker nog till. Fler tips?

Det kanske den gör. Men kolla upp hur mycket ledigt det är. Fakta går före antaganden.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...