Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Funderingar om uppgradering av batteri i macbook pro


TheEmil
 Share

Rekommendera Poster

Ursäkta långt inlägg! För kort version: se de sista 2 styckena.

 

Hej! Jag har funderingar kring uppgradering av batteriet på min 15 tums macbook pro tidigt 2011. Jag har 4 år kvar tills min ingenjörsexamen är klar och min ambition är att datorn ska fungera väl den tiden ut. Så jag tänkte uppgradera till ssd, 16 gb ram och ett nytt batteri (nuvarande kom med datorn och har 1600 cykler med status "normalt").

Men angående uppgraderingen undrar jag om jag borde lämna in datorn till en datorbutik som jag fått prisförslag från på minst 5000 kr för att uppgradera ram-minnet, hdd till ssd inkl. flytta över operativsystem och filer samt batteribyte (bara batteriet kostar 2350 kr för nytt originalbatteri enligt dem). Det känns som mycket pengar, så jag funderar på om jag istället borde göra uppgraderingen helt själv.

Om jag gör det själv, borde jag skaffa originalbatteri eller nöja mig med ett icke-original från brittiska Ebay eller iFixit eller liknande? Ett icke originalbatteri kostar ju mellan 500 kr och 1000 kr. Jag har dock hittat en butik som påstår sig sälja nytt originalbatteri för 500 kr (länk: https://www.g-sp.se/foretag/catalog/product/view/id/6958/s/macbook-pro-15-unibody-battery-a1382-original-new/category/733/ ) men jag funderar på om det verkligen kan vara sant. Jag mejlade nyss och frågade om det, så jag väntar på svar. Om de svarar att det är original, kan jag lita på det då? Om det visar sig inte vara original får jag väl tänka vidare. Och i så fall, hur bra kommer ett icke-originalbatteri att fungera egentligen? Är det värt att köpa original för en (betydligt) högre prislapp? Borde jag betala för att datorbutiken gör hela jobbet åt mig?

Det verkar som att jag har 3 alternativ: 1. Betala datorbutiken för att göra hela jobbet. 2. Köp originalbatteri och gör hela jobbet själv. 3. Köp icke-originalbatteri och gör hela jobbet själv. Värt att notera är att datorn annat än att vara långsam och slö inte har några problem. Problemet med grafiken har jag aldrig upplevt.

Hur borde jag egentligen tänka kring batteriet? Någon som har erfarenhet av denna fundering eller har goda råd att ge? I så fall är jag tacksam för det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett onödigt och oroligt inlägg över en en enkel sak. Köp vilket batteri som helst och byt själv. Ett original batteri är det garanterat inte som dom påstår. Byta på din modell är lika enkelt som att snyta sig. Inget att fundera på. Köp det billigaste och byt själv. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående byte till SSD klarar du av själv. Finns guider på ifixit.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett tips ang. batteriet:

 

Köp ett där du kan returnera.

Det finns de "budgetbatterier" som triggar igång "Kernel Panic" med följd att systemet provocerar processorn och gör datorn "laggig", fläkten går på max mm.

 

SSD: 2,5" SATA Samsung EVO 860

 

Som nämnt, guider finns på ifixit och även på "U-tuben".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt inlägg är inte onödigt. Däremot är din oro onödig. Vi är många som öppnat en dator för första gången och likt hjärnkirurger varit försiktiga så vi inte petat på någon detalj som skulle skadas. Och faktiskt, våra datorer överlevde, inga skruvar blev över.

Använd all din ingenjörsteori och lägg upp ett projekt. Har någon gjort det förut? Vad kan man ta efter? Tillförlitliga rådgivare? tillförlitlig leverantör? Vilka fällor finns?

Ifixit är bra. Uppmuntran här: ..so simple a baby T-rex could do it...https://www.ifixit.com/News/35362/ask-ifixit-what-should-i-upgrade-first-on-my-old-macbook-pro

Batteri: tredjeparts duger, du har fått råd ovan: köp där du kan returnera.

SSD: Samsung förstås! modellnamnet ovan, frestas inte att spara någon hundralapp på annat fabrikat

RAM: läs specifikationen noga!

blås bort damm, läs på.

Skaffa rätta mejslar. Håll rätt på skruvarna, längder, platser.

Backup innan du börjar på extern usb-disk. Klona dessutom disken. Läs på hur nya disken formateras, kanske ladda ner helt fräscht macOS.

Testa din disk-prestanda före, jämför med hur det blev. T ex med https://apps.apple.com/se/app/blackmagic-disk-speed-test/id425264550?mt=12

Du får berätta sen.

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller byt inte batteri förrän det gamla är kass. Risken finns att batteriet du sätter i är lika dåligt eller sämre än det som är i datorn just nu. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-01-31 på 21:03, lappen71 säger:

Ett onödigt och oroligt inlägg över en en enkel sak. Köp vilket batteri som helst och byt själv. Ett original batteri är det garanterat inte som dom påstår. Byta på din modell är lika enkelt som att snyta sig. Inget att fundera på. Köp det billigaste och byt själv. 

Tack för dina tankar! Visst känner jag liten en oro över att något ska gå fel om jag gör uppgraderingen istället för ett företag. Men det handlar nog snarare om att jag inte vill känna att det finns risk för att behöva lägga mer tid och pengar på datorn efter att uppgraderingen är gjord. Reklamationsrätten som kan utnyttjas om något skulle fungera dåligt skulle jag betrakta som det värde jag skulle få om jag skulle låta en datorbutik göra jobbet, vilket inte finns om jag gör jobbet själv. Men det blev ett batteri från ifixit, så jag kommer att göra jobbet själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-01-31 på 22:36, Stereotypen säger:

Jag har ett tips ang. batteriet:

 

Köp ett där du kan returnera.

Det finns de "budgetbatterier" som triggar igång "Kernel Panic" med följd att systemet provocerar processorn och gör datorn "laggig", fläkten går på max mm.

 

SSD: 2,5" SATA Samsung EVO 860

 

Som nämnt, guider finns på ifixit och även på "U-tuben".

Tack för dina råd! Att kunna klaga känner jag också är viktigt, så det blev ett från ifixit, vilket andra har rekommenderat. Samsung 860 evo 2,5" SATA blev den ssd jag valde.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-01-31 på 23:21, sefr säger:

Ditt inlägg är inte onödigt. Däremot är din oro onödig. Vi är många som öppnat en dator för första gången och likt hjärnkirurger varit försiktiga så vi inte petat på någon detalj som skulle skadas. Och faktiskt, våra datorer överlevde, inga skruvar blev över.

Använd all din ingenjörsteori och lägg upp ett projekt. Har någon gjort det förut? Vad kan man ta efter? Tillförlitliga rådgivare? tillförlitlig leverantör? Vilka fällor finns?

Ifixit är bra. Uppmuntran här: ..so simple a baby T-rex could do it...https://www.ifixit.com/News/35362/ask-ifixit-what-should-i-upgrade-first-on-my-old-macbook-pro

Batteri: tredjeparts duger, du har fått råd ovan: köp där du kan returnera.

SSD: Samsung förstås! modellnamnet ovan, frestas inte att spara någon hundralapp på annat fabrikat

RAM: läs specifikationen noga!

blås bort damm, läs på.

Skaffa rätta mejslar. Håll rätt på skruvarna, längder, platser.

Backup innan du börjar på extern usb-disk. Klona dessutom disken. Läs på hur nya disken formateras, kanske ladda ner helt fräscht macOS.

Testa din disk-prestanda före, jämför med hur det blev. T ex med https://apps.apple.com/se/app/blackmagic-disk-speed-test/id425264550?mt=12

Du får berätta sen.

Sven

Tack för din empati och dina råd! Det är lite så jag känner, men efter att ha tittat på många youtubevideor om uppgradering av macbooks känner jag mig faktiskt också lite taggad på det. Så ny väntar jag bara på att jag ska få hem alla komponenter! Jag har köpt ifixits batteri, samsungs 860 evo och crucials ramminnen för min dator, tillsammans med ifixit essentials tool kit. Jag testade min diskpresanda med nuvarande hårddisk och resultatet blev 60 MB i både skriv- och läshastighet med blackmagics app. Jag ska köra samma test med nya ssd:n! Finns det fler tester jag borde köra före och efter uppgradering på datorn? Att ersätta hårddisken med ssd:n och allt vad det innebär i form av att flytta över operativsystem och mina filer blir nog det klurigaste. Jag har aldrig gjort något liknande förut. Jag ska kolla guiderna på youtube och ifixit!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-02-02 på 00:35, poi ran säger:

Eller byt inte batteri förrän det gamla är kass. Risken finns att batteriet du sätter i är lika dåligt eller sämre än det som är i datorn just nu. 

Intressant tanke! Jag tänker att jag har 1600 battericykler, känner att det tar slut väldigt fort och har förstått att många drar en magisk gräns vid 1000 cykler. Därmed bör ett nytt batteri göra stor skillnad, även om det nuvarande har statusen normalt. Har du själv erfarenhet av att ett nytt batteri är lika dåligt som det gamla, eller hur kommer det sig att du tänker i den banan? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, TheEmil säger:

Tack för din empati och dina råd! Det är lite så jag känner, men efter att ha tittat på många youtubevideor om uppgradering av macbooks känner jag mig faktiskt också lite taggad på det. Så ny väntar jag bara på att jag ska få hem alla komponenter! Jag har köpt ifixits batteri, samsungs 860 evo och crucials ramminnen för min dator, tillsammans med ifixit essentials tool kit. Jag testade min diskpresanda med nuvarande hårddisk och resultatet blev 60 MB i både skriv- och läshastighet med blackmagics app. Jag ska köra samma test med nya ssd:n! Finns det fler tester jag borde köra före och efter uppgradering på datorn? Att ersätta hårddisken med ssd:n och allt vad det innebär i form av att flytta över operativsystem och mina filer blir nog det klurigaste. Jag har aldrig gjort något liknande förut. Jag ska kolla guiderna på youtube och ifixit!

Hej att flytta över allt till den nya disken är inte så svårt om du har en backup.

Det får du börja med,, jag hade gjort en klonad backup med SuperDuper, har du Timemachine så kan du använda den, men jag tycker en klon är snabbare.

 

SuperDuper köper du här

https://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, TheEmil säger:

 Finns det fler tester jag borde köra före och efter uppgradering på datorn?

Inget jag känner till. Din största förbättring är ju läs/skrivhastighet till hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-02-06 på 20:34, Pocahontas säger:

Hej att flytta över allt till den nya disken är inte så svårt om du har en backup.

Det får du börja med,, jag hade gjort en klonad backup med SuperDuper, har du Timemachine så kan du använda den, men jag tycker en klon är snabbare.

 

SuperDuper köper du här

https://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html

Hmm Det är här jag upplever att många säger olika. Många verkar rekommendera att göra en backup plus att lägga en kopia av operativsystemet på ett usb-minne, för att sedan installera operativsystemet från usb till nya ssd:n och därefter lägga till mina filer från backupen. Andra har visat något som verkar kallas kloning, där man har både gamla hdd:n och nya ssd:n inkopplad i datorn samtidigt för att föra över allt till nya ssd:n. Har jag tolkat läget rätt? Det senare tycker jag verkar mycket smidigare och enklare, mycket med tanke på att jag inte har någon backup. Jag skaffade sata 2,5" kabinett med usb-kabel just för att kunna göra det. Men varför gör folk så olika?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, TheEmil säger:

Hmm Det är här jag upplever att många säger olika. Många verkar rekommendera att göra en backup plus att lägga en kopia av operativsystemet på ett usb-minne, för att sedan installera operativsystemet från usb till nya ssd:n och därefter lägga till mina filer från backupen. Andra har visat något som verkar kallas kloning, där man har både gamla hdd:n och nya ssd:n inkopplad i datorn samtidigt för att föra över allt till nya ssd:n. Har jag tolkat läget rätt? Det senare tycker jag verkar mycket smidigare och enklare, mycket med tanke på att jag inte har någon backup. Jag skaffade sata 2,5" kabinett med usb-kabel just för att kunna göra det. Men varför gör folk så olika?

För att man tycker olika vad som är smidigt och beroende på kunskapsnivå. 
Snabbast är kloning. Med Time Machine kan man exkludera saker. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-02-06 på 20:21, TheEmil säger:

Intressant tanke! Jag tänker att jag har 1600 battericykler, känner att det tar slut väldigt fort och har förstått att många drar en magisk gräns vid 1000 cykler. Därmed bör ett nytt batteri göra stor skillnad, även om det nuvarande har statusen normalt. Har du själv erfarenhet av att ett nytt batteri är lika dåligt som det gamla, eller hur kommer det sig att du tänker i den banan? 

Jag har köpt 3 olika batterier till vår äldsta Macbook Pro (2008), det näst senaste batteriet höll bara 2 år och det vi köpte för ett halvår sedan börjar redan bli lite väl spakt (även om jag räknar med att det håller ett tag till). Har köpt från olika svenska företag, som är ganska stora och levererar till diverse företag. Inga källarfirmor alltså. Men det är väl samma skit som säljs överallt. Man skulle ju kunna tycka att batterier tillverkade idag borde ha både högre kapacitet och hållbarhet än dem som tillverkades 2008, men icke.

 

Nästa gång tänker jag prova att beställa från Duracell, Apple original finns ju inte längre till äldre maskiner. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, poi ran säger:

Jag har köpt 3 olika batterier till vår äldsta Macbook Pro (2008), det näst senaste batteriet höll bara 2 år och det vi köpte för ett halvår sedan börjar redan bli lite väl spakt (även om jag räknar med att det håller ett tag till). Har köpt från olika svenska företag, som är ganska stora och levererar till diverse företag. Inga källarfirmor alltså. Men det är väl samma skit som säljs överallt. Man skulle ju kunna tycka att batterier tillverkade idag borde ha både högre kapacitet och hållbarhet än dem som tillverkades 2008, men icke.

 

Nästa gång tänker jag prova att beställa från Duracell, Apple original finns ju inte längre till äldre maskiner. 

Ajdå, det låter inte som en rolig upplevelse. Jag hoppas att jag inte råkar ut för samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...