Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

VPN uppkoppling fungerar inte


melliot
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Idag har jag plötsligt fått problem med att koppla upp min jobbdator (en PC) mot jobbets nätverk via VPN hemifrån, vilket aldrigvarit några problem förut. Jag loggas in men slängs sedan ut efter bara några minuter, och själva insläppet verkar inte fungera. VPN programmet på min jobbdator säger att jag är uppkopplad men jag får ingen internet-kontakt från jobbet. Att ansluta till mitt hemmanätverk är dock inga problem. 

Jag har testat att istället koppla upp mig via min iPhone och då fungerar det att köra VPN med jobbet hela vägen så jag får uppkoppling även på jobbets internet. Jag noterade att telefonen när den delade ut internetåtkomsten bytte från att vara uppkopplad på mitt wifi-nät till att använda 4G istället.

 

Finns det någon inställning i mitt nätverk som förhindrar VPN som kan ha kommit med någon ny säkerhetsuppdatering av Safari, eller liknande? Jag använder en Airport och en Time Capsule (på olika våningar) för wifi-nätverket. Samma problem oavsett vilken av dem jag kollar upp mig mot.

 

Någon som har en tanke?

Vänligen.
Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns så många varianter och olika krav på VPN-uppkoppling så det är kanske bäst du frågar din IT-avdelning.

Det kan vara ett certifikat som gått ut, du kan ha fått ny publik IP-adress, o s v.

Telefonen kopplar om från WiFi till 4G vid internetutdelning. Det är så numera sen iOS x.x(minns inte när)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...