Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Registrera IMEI-nummer i två länder. Funkar det?


beckis
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en iPhone 11 Pro köpt från Apple store i Sverige med abonnemang hos 3 som e-sim. För att kunna använda den med ett abonnemang hos Turkcell via fysiskt SIM på norra Cypern (turkiska delen) i mer än 90 dagar behöver jag registrera mitt IMEI-nummer hos turkcypriotiska myndigheter och betala moms utifrån mitt svenska kvitto då de anser telefonen vara importerad vid långvarigt användande. Någon som vet om man kan ha sin telefon/IMEI registrerad i mer än ett land? Enligt 3 är det inga problem för dem men jag vill vara säker på att min telefon inte försvinner ut svenska nätet om den även är registrerad i annat land innan jag registrerar den hos myndigheterna i Nicosia. Har dålig koll på IMEI så tacksam för hjälp. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din mobil ska ha två IMEI eftersom den stöder två SIM. Då kan du registrera Turkcells SIM-kortsplats i Cypern. Du hittar uppgifterna i Inställningar > Allmänt > Om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Alix säger:

Din mobil ska ha två IMEI eftersom den stöder två SIM. Då kan du registrera Turkcells SIM-kortsplats i Cypern. Du hittar uppgifterna i Inställningar > Allmänt > Om.

Stort tack för hjälpen Alix. Precis som du sa hittade jag två olika IMEI där det ena redan är angett som IMEI på mitt Turkcell-simkort. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle sådan registrering vara ett problem? Jag har använt telefoner i många länder, men har aldrig registrerat dem, vad nu det innebär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Varför skulle sådan registrering vara ett problem? Jag har använt telefoner i många länder, men har aldrig registrerat dem, vad nu det innebär.

Jag har också använt telefonen i många olika länder men på norra Cypern (turkiska sidan), och även i Turkiet tror jag, spärras IMEI-numret för användning i lokala telefonnät efter 90 dagar om man inte registererat den och betalat skatt/moms på telefonen. Då anses nämligen telefonen vara importerad. Det kan man tycka vad man vill om men vistas man där längre tid än 90 dagar i sträck behöver man lösa det om man kunna använda ett lokalt abonnemang, vilket jag behöver.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-01-27 på 23:08, beckis säger:

Jag har också använt telefonen i många olika länder men på norra Cypern (turkiska sidan), och även i Turkiet tror jag, spärras IMEI-numret för användning i lokala telefonnät efter 90 dagar om man inte registererat den och betalat skatt/moms på telefonen. Då anses nämligen telefonen vara importerad. Det kan man tycka vad man vill om men vistas man där längre tid än 90 dagar i sträck behöver man lösa det om man kunna använda ett lokalt abonnemang, vilket jag behöver.

Jo, jag undrade bara hur det skulle kunna bli problem med andra operatörer/länder bara för att turkarna vill registrera din lur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Jo, jag undrade bara hur det skulle kunna bli problem med andra operatörer/länder bara för att turkarna vill registrera din lur.

Grejen var den att jag inte visste om att en lur med Dual SIM har dubbla IMEI, ett till varje simkortsplats. När jag förstod det så försvann också egentligen mina funderingar. Jag ser nu att respektive IMEI är registrerat hos respektive operatör. I övrigt handlar det bara om att de anser min telefon vara importerad till norra Cypern då jag behöver använda den i mer än 90 dagar och med ett lokalt abonnemang. Det är bara mina pengar de är ute efter egentligen ? då de tycker att jag importerat den utan att betala införselmoms.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...