Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
boullen

Klara Mac mini (2018) billiga versionen Logic pro x?

Rekommendera Poster

boullen
Postad (redigerade)

Hej!

Det är så att jag sitter på en Macbook pro (mid2012) 4gb ram, 2,5ghz i5 som dator just nu och känner att jag inte riktigt kan pressa datorn mer med Musikskapande och plugg på samma gång. Så jag är på jakt efter en ny dator och har spanat in mig på den nya Mac minin (billiga versionen) då budgeten är låg nu under allt pluggande. Har inte direkt några krav på datorn utan att den skall klara Logic pro x smärtfritt.

Använder inte allt för många plugins, kanske 3-4 stycken externa, ligga runt 100 samples.

Observera att jag är på rookie nivå inom musikskapande så mina krav är inte allt för höga!

Är det mer värt att köpa Imac 2017, den billiga versionen där med än mac minin? Har tangentbord, mus, etc så är inte behov av någon skärm.

Oerhört tacksam för svar då jag har tänkt att inhandla en dator innan dagens slut:)

Vänliga hälsningar

Redigerad av boullen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Telly82

4GB RAM är väldigt lite idag.

Jag skulle satsa på mera RAM till din MBP, i varje fall om den har SSD. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
boullen
Postad (redigerade)

Hej telly!

Nä den har 500GB hårddisk så ingen SSD tyvärr. 

Men har inte Mac minin 8GB ram?

Såg nu att du menade min dator!

Redigerad av boullen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
boullen

Så meningen är att jag ska fortsätta använda min mbp till studier då den fungerar att surfa och skriva med änn så länge, och använda den nya macen till musiken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
7 minuter sedan, boullen säger:

Men har inte Mac minin 8GB ram?

5 minuter sedan, boullen säger:

Så meningen är att jag ska fortsätta använda min mbp till studier då den fungerar att surfa och skriva med änn så länge, och använda den nya macen till musiken.

Aha, det finns alltså fler skäl att köpa en ny dator. :)

Jag skulle inte köpa en dator med mindre än 16 GB RAM idag. Och inte mindre än 256 GB lagring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
boullen
7 minuter sedan, Telly82 säger:

Aha, det finns alltså fler skäl att köpa en ny dator. :)

Jag skulle inte köpa en dator med mindre än 16 GB RAM idag. Och inte mindre än 256 GB lagring.

Efter som att jag inte kan lägga vad som helst, föredrar du att jag ska köpa en begnagnad isåfall, och isåfall från vilket årtal borde jag rikta in mig mot vid köp begagnat? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
Postad (redigerade)
1 minut sedan, boullen säger:

Efter som att jag inte kan lägga vad som helst, föredrar du att jag ska köpa en begnagnad isåfall, och isåfall från vilket årtal borde jag rikta in mig mot vid köp begagnat? :)

Inte tidigare än 2015 ungefär. Där finns det reservdelar några år till.

Undvik mekanisk disk (om du inte ska byta till SDD själv).

Redigerad av Telly82

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
boullen
3 minuter sedan, Telly82 säger:

Inte tidigare än 2015 ungefär. Där finns det reservdelar några år till.

Undvik mekanisk disk (om du inte ska byta till SDD själv).

Okej, får kika runt lite då. Men du tycker alltså att jag ska utesluta både mac minin och Imac 21'' med 8gb och 1tb fusion drive då? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jan.s
Postad (redigerade)

Jag har en mbp 2012 som uppdaterats till 16 gb minne och 2 x 500 gb SSD (CDläsaren har ersatts med en SSD).

Den är hyfsat snabb. Det som jag kan sakna är snabbare externa utgångar vid backuptagning och diskkopiering. Å andra sidan är kostnaden för uppgradring modest jämfört med en annan dator och man kan själv uppdatera. Kostnad för 500 gb SSD och 16 gb minne är nog under 2000.

Redigerad av jan.s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Raphael

För musikproduktion är 8Gb för lågt idag, det fungerar för bilder, video etc, men för musikproduktion behövs det snabb hårdvara för att undvika det som kallas för "latency", dvs fördröjning i musiksignalen vilket försämrar timing och synken när man spelar. Har du 8Gb så måste datorn lägga ut på SSD och även om SSD är snabbare än en hårddisk så är det inte tillräckligt snabbt för musik. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
boullen
29 minuter sedan, jan.s säger:

Jag har en mbp 2012 som uppdaterats till 16 gb minne och 2 x 500 gb SSD (CDläsaren har ersatts med en SSD).

Den är hyfsat snabb. Det som jag kan sakna är snabbare externa utgångar vid backuptagning och diskkopiering. Å andra sidan är kostnaden för uppgradring modest jämfört med en annan dator och man kan själv uppdatera. Kostnad för 500 gb SSD och 16 gb minne är nog under 2000.

Okej intressant! Jag är ju väldigt okunnig när det gäller detta. Är detta något som man själv kan utföra utan allt för teknisk erfarenhet? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
boullen
8 minuter sedan, Raphael säger:

För musikproduktion är 8Gb för lågt idag, det fungerar för bilder, video etc, men för musikproduktion behövs det snabb hårdvara för att undvika det som kallas för "latency", dvs fördröjning i musiksignalen vilket försämrar timing och synken när man spelar. Har du 8Gb så måste datorn lägga ut på SSD och även om SSD är snabbare än en hårddisk så är det inte tillräckligt snabbt för musik. 

Tack för alla svar!

Men om jag skulle börja kika på en begagnad då istället, med ett högt ram minne samt bra hårddisk!

Vad sägs om denna exempelvis? 

https://www.blocket.se/annons/goteborg/macbook_pro_15__2_9_ghz_i7_2016_space_grey/88155287

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jan.s
4 timmar sedan, boullen säger:

Okej intressant! Jag är ju väldigt okunnig när det gäller detta. Är detta något som man själv kan utföra utan allt för teknisk erfarenhet? 

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Unibody+Mid+2012+Hard+Drive+Replacement/10378

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
Postad (redigerade)
2020-01-24 på 12:48, boullen säger:

Tack för alla svar!

Men om jag skulle börja kika på en begagnad då istället, med ett högt ram minne samt bra hårddisk!

Vad sägs om denna exempelvis? 

https://www.blocket.se/annons/goteborg/macbook_pro_15__2_9_ghz_i7_2016_space_grey/88155287

15" MacBook Pro är alltid ca 100% kraftfullare än 13" utom sista årsmodellen där man kan köpa en biffig 13". Datorn i annonsen är våldsamt mycket mer kraftfull än din gamla med ca 300% ren kraft ( se bild ). Dessutom har den en mycket snabb hårddisk som är ca 300% snabbare än en vanlig SSD som i sin tur är 500% snabbare än en mekanisk hårddisk. Bra köp om den är i bra skick.

Skärmavbild 2020-01-27 kl. 12.41.50.png

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
boullen

Hej, tacksam för alla svar och hjälp!

Blev att jag skaffade mig en Imac istället, och den har fungerat felfri hittils!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
3 minuter sedan, boullen säger:

Blev att jag skaffade mig en Imac istället, och den har fungerat felfri hittils!

Vilken då? Det finns väl över 50 modeller av iMac vid det här laget. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...