Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta systembibliotek i Bilder – risk dubblera foton?


svanen
 Share

Rekommendera Poster

Har – efter stor tveksamhet – bestämt mig gå över från iphoto till Bilder i min huvuddator, (för att lättare dela alla bilder med övriga enheter). Har utökat lagringsutrymmet i iCloud till 2T.

Men har av misstag/okunnighet skapat två Bilder-bibliotek, (några tusen bilder kom inte med från iphoto, det strulade till sig ;-).
I nya biblioteket (Bilder2) så har iaf nu jag lyckats få över alla (över 55 kilo bilder), album etc.

 

MEN Systembiblioteket är ju ännu Bilder1. Som kan synka med icloud och övriga enheter.

Vågar jag byta systembibliotek tilll Bilder 2, (enligt Apple går det, men går inte ångra sen).
https://support.apple.com/sv-se/guide/photos/pht6d60b524/5.0/mac/10.15#pht6d605ea2

S
lås väl samman med alla bilder som finns i iCloud. Kanske risk för att det många dubblerade bilder (typ 110 kilo) och tär ännu mer på datorns lagringsutrymme. (Bilder2 just nu lika stor som iphoto-biblioteket, ca 225 gb).

• Är ett alternativ kanske att istället dra Bilder1 till papperskorgen från finder och radera? Visst en massa bilder försvinner väl i icloud (om jag inte stänger av först).
Men då är det väl bara att välja Bilder2 som system-bibliotek och länka dem till iCloud. Eller...

 

Någon initierad som kan det här?

Redigerad av svanen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCloud-biblioteket går efter ditt Apple ID, det bibliotek du kopplar upp mot iCloud Bilder kommer att få de bilder som ligger där så länge du kör med samma Apple ID. 
Om du har bilder på iCloud bilder som du också har i Bilder2, ja en idé är ju att ta bort alla bilder på iCloud Bilder först och sen välja Bilder2 som systembibiliotek enligt Apples instruktioner. Då minimerar du ju risken för dubletter. 


 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr finns några videofilmer (fr mobilen) i iCloud. Hur kan man spara dem innan radering av alla bilder där? O sen synka ihop med B2.

 

• Går det förresten inte bara att dra ena bild-biblioteket från finder till papperskorgen o kasta? O sen aktualisera det andra Bilder2 som systembibliotek...

 

• Eller leta upp backup-bildmappen från Time Machine från läget innan jag skapade B2 och ersätta datorns bildmapp (med olika bild-biblioteken)?

 

• Alternativt finns ett köpeprogram som letar upp kopior, heter nåt typ Powerphoto, har jag läst på forum. Kostar en slant isf, (men måste vara lite äldre för passa high Sierra).

 

Nå, funderar lite mer.

Redigerad av svanen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey, väljer radera bilder i nuvarande B1 (som nu är kopplad till iCloud) – för undvika risk för massa kopior.
 

Bör jag även sen radera "Senast raderade"? (dvs mappen där de raderade annars ligger kvar i 30 dagar). Innan jag går vidare och aktiverar B2 som systembibliotek...

 

Redigerad av svanen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, svanen säger:

Tyvärr finns några videofilmer (fr mobilen) i iCloud. Hur kan man spara dem innan radering av alla bilder där? O sen synka ihop med B2.

 

• Går det förresten inte bara att dra ena bild-biblioteket från finder till papperskorgen o kasta? O sen aktualisera det andra Bilder2 som systembibliotek...

 

• Eller leta upp backup-bildmappen från Time Machine från läget innan jag skapade B2 och ersätta datorns bildmapp (med olika bild-biblioteken)?

 

• Alternativt finns ett köpeprogram som letar upp kopior, heter nåt typ Powerphoto, har jag läst på forum. Kostar en slant isf, (men måste vara lite äldre för passa high Sierra).

 

Nå, funderar lite mer.

1. Du kan ju behålla filmerna i iCloud, då raderar du ju bara de andra bilderna. 

2. Det kan du också göra, men du riskerar ändå att få dubletter eftersom att slänga ett bildbibliotek i papperskorgen inte påverkar innehållet på iCloud. 

3. Det behöver du inte göra. 

4. Det finns ett program som heter Gemini som letar dubletter. 
https://gemini.macpaw.com/9?campaign=search_text_gemini_brand_en&ci=385158537&adgroupid=51308132384&adpos=1t1&ck=%2Bgemini 2 %2Bmacpaw&targetid=kwd-357088565668&match=b&gnetwork=g&creative=258068761813&placement=&placecat=&accname=gemini&gclid=EAIaIQobChMIpOHJsfGb5wIVlpQYCh3jTgAAEAAYASAAEgLC3fD_BwE

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, svanen säger:

Okey, väljer radera bilder i nuvarande B1 (som nu är kopplad till iCloud) – för undvika risk för massa kopior.
 

Bör jag även sen radera "Senast raderade"? (dvs mappen där de raderade annars ligger kvar i 30 dagar). Innan jag går vidare och aktiverar B2 som systembibliotek...

 

Det kan du göra om du vill, om det är bilder som redan finns i Bilder 2 så kommer "Senast raderade" innehålla dubletter. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Raphael säger:

4. Det finns ett program som heter Gemini som letar dubletter. 

Fast att köra det på ett Bilder-bibliotek, iTunes-bibliotet eller ett iPhoto-bibliotek är ju att be om problem.

 

För övrigt så funkar Gemini bra.

 

PowerPhotos kan användas för att slå ihop Bilder-bibliotek, leta dubbletter i Bilder-bibliotek med mera.

https://www.fatcatsoftware.com/powerphotos/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! – har nu gått över från iPhoto till Bilder och dess bibliotek B2 helt.

Tar lång tid för programmet att sortera alla bilder o videos, och uppdatera iCloud med nya systembiblioteket. O det är väl så det är.

 

MEN lagertillgången på datordisken minskar oroande snabbt.

För att rensa så slängde jag iPhotos gamla bildbiblioteket på över 220 gb. Och tömde papperskorgen. Men det märks inte, datorns diskutrymme ökar inte. Varför?
Är det mer jag måste slänga/avaktivera, tro?
(Kanske onödigt ha inställning "Optimerad Mac-lagring" på nya B2?)

 

När kan jag slänga Bilder1 (har väl raderade bilder kvar 30 dar, men tar över 50 gb utrymme fortfarande på datorn).

Redigerad av svanen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, svanen säger:

För att rensa så slängde jag iPhotos gamla bildbiblioteket på över 220 gb. Och tömde papperskorgen. Men det märks inte, datorns diskutrymme ökar inte. Varför?

Därför att bilderna egentligen ligger i Bilder-biblioteket och de var/är hårdlänkade från iPhoto-biblioteket.

https://www.macworld.com/article/3385121/why-your-photos-and-iphoto-libraries-may-occupy-more-space-on-a-macs-external-drive.html

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...