Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med Time Machine, vill skapa ny säkerhetskopia


boevil
 Share

Rekommendera Poster

Plötsligt får jag upp följande meddelande…

1165273953_Bild2020-01-22kl_21_47_37.thumb.png.448a56fbfe1d8ae99e1244e4e434c511.png

 

Är det kört med mina versioner sedan 2016 ?

Finns det något sätt att rädda, kan man tvinga TM att göra en ny kontroll av kopiorna, är det lönt?

Fanns det inte ett sätt att reparera ?

 

ps. Jag har fn valt "Säkerhetskopiera senare"

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska väl precisera lite…

Jag kör min iMac 27", 5K med system Mojave, och säkerhetskopiorna som TM gör läggs på min NAS Synology DS 216.

 Nasen "säger" att den fungerar bra… dvs. diskarna är ok.

 

Några gånger har TM haft svårt att få kontakt med NAS:n, kan det vara det som inträffat den här gången?

 

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev ovan har jag valt "Säkerhetskopiera senare", då kommer inga nya säkerhetskopieringar ske… står det.

Men i TM vanliga fönster står det:

1779311303_Bild2020-01-22kl_23_07_49.thumb.png.84f621aed71aac38eacc8a39fd16643e.png

 

Vad är det som gäller ? 

Sker det en kopiering 23:31? vad betydde egentligen "påmind i morgon" som det står i den första dialogen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, boevil säger:

Plötsligt får jag upp följande meddelande…

1165273953_Bild2020-01-22kl_21_47_37.thumb.png.448a56fbfe1d8ae99e1244e4e434c511.png

 

Är det kört med mina versioner sedan 2016 ?

Finns det något sätt att rädda, kan man tvinga TM att göra en ny kontroll av kopiorna, är det lönt?

Fanns det inte ett sätt att reparera ?

 

ps. Jag har fn valt "Säkerhetskopiera senare"

Versioner av vilka filer? Nej det går inte att manuellt göra en kontroll. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, lappen71 säger:

Versioner av vilka filer? Nej det går inte att manuellt göra en kontroll. 

Jag programmerar som hobby, jag har flera olika stadier av mitt program… olika versioner sen 2017. (dvs. programkod)

 

Jag vet inte om vi menar samma sak ?  Jag skulle vilja få TM att glömma att kontrollen inte gick bra, så att den utför en ny kontroll.

Jag vill manuellt starta en ny kontroll, inte manuellt utföra den... typ

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser nu att jag genom att hålla ned option när jag klickar på TM i meny, får alternativet "Kontrollera säkerhetskopia" . Men vet inte om kontrollen kommer att utföras… 

Dags nu för sängen, vi får se i morgon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde gå att direkt från TM-disken via Finder kopiera över en del saker, till ett säkert ställe, ifall det nu skulle råka vara så att "kontrollera säkerhetskopia" medför "massakrerar säkerhetskopia", man kan aldrig så noga veta med sådana där kontroller.

 

Versionshantering bör man nog sköta antingen manuellt eller via något annat än Timemachine. Det är ju om inte annat väldigt krångligt att behöva gå in i TM och leta upp något. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, boevil säger:

Jag ser nu att jag genom att hålla ned option när jag klickar på TM i meny, får alternativet "Kontrollera säkerhetskopia" . Men vet inte om kontrollen kommer att utföras… 

Dags nu för sängen, vi får se i morgon.

 

Problemet har den automatiska kontrollen sagt att en ny backup göras går det inte att komma undan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade inte att göra en ny kontroll, kändes säkrast att låta TM bygga en ny säkerhetskopia från scratch.

1244640226_Bild2020-01-24kl_11_37_40.thumb.png.a99e4ae73cffb94b73a08aaa5d7e37ea.png

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-01-23 på 06:27, poi ran säger:

Det borde gå att direkt från TM-disken via Finder kopiera över en del saker, till ett säkert ställe, ifall det nu skulle råka vara så att "kontrollera säkerhetskopia" medför "massakrerar säkerhetskopia", man kan aldrig så noga veta med sådana där kontroller.

 

Versionshantering bör man nog sköta antingen manuellt eller via något annat än Timemachine. Det är ju om inte annat väldigt krångligt att behöva gå in i TM och leta upp något. 

Bälte och hängslen… 

Jag använder XCodes versionshantering "Commit", men ibland är det praktiskt att ha tillgång till originalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...