Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Söka efter bilder i raw-format med finder


Rymdbörje
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en bunt bilder i rawformatet .NEF på en server. Bilderna har meta-taggar. När jag använder finder för att söka efter bilder får jag bara upp .xmp-filen, alltså den innehållsfil som tillhör själva bilden. Jag undrar hur jag gör för att även få själva bilderna i min sökning.

 

Visst. I xmp-filen ser jag var bilden ligger, så jag kan ju hitta den, men det skulle underlätta om jag fick upp bilderna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar du inte bilderna om du söker på ".nef" i Finder-fönstrets sökruta? 
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Metadata sparas i väl xmp-filen? Om metadatan inte ligger i nef-filen kommer inte Finder att hitta dem. Det finns programvara för att spara in metadata direkt i bilden, men jag har inte använt nån sån själv. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok. Detta är metadata som jag lagt till via Adobe Bridge. Kanske fanns det ett alternativ att bädda in som jag missade. Då vet jag i alla fall att jag eventuellt måste göra om det. Stort tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du struntar i metataggarna och bara söker på .nef alltså filändelsen, får du inte upp .nef filer alls då? Metataggar som du lägger till i Finder ska hittas i Finder, men inte nödvändigtvis metataggar som du lägger till genom andra program. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det fungerar, tack!

Jag kan alltså hitta bilden via .xmp-filen som heter samma sak men med annan filändelse (får ju ingen preview då, så har jag t.ex. 30 filer så får man prova sig fram till den rätta). Detta är inte perfekt, men fungerar hjälpligt. Jag kan tycka att det vore en enkel sak för Finder att associera .xmp-filen med bilden och lista även den. Det är ju väldigt vanligt tydligen med s.k. sidecar, alltså separata xmp-filer till bilder. Vissa rekommenderar att ha det så, men jag måste nog i fortsättningen försöka bädda in dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...