Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Att få Ifolor i synk med funktionen "Bilder" i MacBook Pro, även vid bok-projekt!


Fredrik Land
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är konstnär och målar tavlor. Under en veckas tid före jul, designade jag en bok med mitt abstrakta måleri. Den blev riktigt cool och bra.

Namnet på boken: "Abstrakta Landskap".

Den var noggrant utformad i den grafiska formgivningen med texter och titlar och en mängd detaljer som var viktig för helheten.

  Det här var i iPhoto , och min MacBook är från 2011.

Nåväl, vad hände sedan undrar du? 
Jo, när jag sedan tryckte på "beställ", funkade det inte. Den funktionen att beställa fysiska böcker från apple, fick jag reda på senare, hade upphört 2018.

En säljare på Inndesign (ni vet som säljer appleprylar) berättade dock att jag kunde överföra mitt bokprojekt till funktionen "Bilder" i min MacBook pro.

Vilket jag gjorde.

Men då, när jag öppnade mitt bokprojekt i "Bilder", kom en skylt "Hämta projektillägg".

Vilket jag gjorde.

Jag laddade ner ifolor.

 

Min fråga nu är:

Vet någon av er vänliga macbook-användare om det finns ett sätt att ta det redan befintliga bokprojektet och exportera i sin helhet (med grafisk design, typsnitt och allt)

 till ifolor?

Detta för att sedan redan idag, rakt av kunna beställa en fysisk bok med namnet "Abstrakta Landskap"!

Eller:

Måste jag börja om från början i ifolor och lägga in bild för bild och skriva in alla texter och allt igen?

 

Mycket tacksam för hjälp och svar!

Tack kan, om så önskas, utbetalas i form av ateljéfika med goda bullar.

Bästa hälsningar

 

Fredrik Land

 

 

1077163712_AbstraktaLandskapomslag.jpeg.5aee9da0b097b36e2888725b92fc70fe.jpeg

 

 

 

 

 

IMG_7197.JPG

IMG_9821.JPG

IMG_1532.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig gjort detta, men är rimligt säker på att de flesta mer avancerade iphoto-böcker inte går att flytta över utan att tappa teman, typsnitt och formatering. 

 

Jag hade provat att exportera boken från iphoto till pdf (i bästa kvalitet, om sådan går att välja) och sedan kolla om någon firma kan skriva ut den. 

 

I och med MacOS Catalina är iphoto oavsett dött, så alla eventuella fotoböcker man gjort bör innan dess exporteras från iphoto till pdf om man vill (på ett enkelt sätt) kunna titta på dem i datorn i framtiden. 

 

Kanske accepterar ifolor pdf? Jag vet inte, men det borde inte vara omöjligt att få en pdf utskriven, ska man däremot matcha utseende och kvalitet med tidigare projekt kan det ju vara svårt om man använder olika tryckeriföretag. 

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Poi Ran!

Stort tack för ditt insiktsfulla inlägg.

ska faktiskt följa ditt råd och be om offert från tryckeri att göra boken utifrån en pdf.

hälsningar

Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...