Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rekommenderad router?


Bredberg
 Share

Rekommendera Poster

Önskemål:

Bör vara hyfsat snabb och stabil på Wi-Fi då jag jobbar mycket hemma hemifrån. Använder oftast kabel, men ibland kan det vara bekvämt att köra trådlöst ibland. 
Är det några märken som lirar bättre ihop än andra med Mac?

 

Sitter en tv-bredbands router i säkringsskåpet, CTS FWR5-3105 om det spelar någon roll

 

Har idag en väldigt gammal extreme i vardagsrummet, kopplad med kabel så klart, som tyvärr känns väldigt instabil numera vi Wi-Fi. 

 

250/100Mbit är uppkopplingen på

 

Bor i lägenhet, 2 rum på 74 kvm, med gipsvägg mellan sovrum och kök/vardagsrum, fönster/betong mot balkong. 

Redigerad av Bredberg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Google WiFi som är rock solid. Den servar två macar, ett antal iPhone och Android, och en Apple TV. Jag har en trea på 75 kvm, funkar överallt. Går att bygga ut i mesh vid behov (finns i 3-pack).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Jag har en Google WiFi som är rock solid. Den servar två macar, ett antal iPhone och Android, och en Apple TV. Jag har en trea på 75 kvm, funkar överallt. Går att bygga ut i mesh vid behov (finns i 3-pack).

Tack för svar. Om man behöver bygga ut, är varje mesh-enhet kopplat till ethernet? Annars borde väl signalen bli svagare? Har inte läst på om mesh över huvudtaget. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Bredberg säger:

Tack för svar. Om man behöver bygga ut, är varje mesh-enhet kopplat till ethernet? Annars borde väl signalen bli svagare? Har inte läst på om mesh över huvudtaget. 

Bara en är kopplad.

 

2ED21553-E068-4E75-87E4-9BD23E5D1B98.thumb.jpeg.6f2819298ac2fa57e94320fc64bdd52b.jpeg

 

Läs mer här:

 

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/mesh-system-ger-wifi-tackning-overallt#Mesh-accesspunkter(ethernet-backhaul)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Jag har en Google WiFi som är rock solid. Den servar två macar, ett antal iPhone och Android, och en Apple TV. Jag har en trea på 75 kvm, funkar överallt. Går att bygga ut i mesh vid behov (finns i 3-pack).

Hur är signalstyrkan om du traskar runt lite i den stora lägenheten med Mac eller smartmobil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, mikaellq säger:

Hur är signalstyrkan om du traskar runt lite i den stora lägenheten med Mac eller smartmobil?

Provade i ett hem som hade 3 st tp-link Deco M5. Med inte alls imponerande resultat. Rummen är på rad, så det blir väl aldrig någon ”triangel” som den jobbar mot. 
 

Nedladdning vid den som var kopplad till ethernet var ca 300 Mbit. Punkt nummer två hade ca 120 Mbit. Och punkt nummer tre, som är längst bort från den Trådkopplade enheten hade ca 35 Mbit. Är det normalt ”svinn” som man får räkna med?

 

Alla tre rum var genomgående, alltså man ser till och med punkt ett och två från punkt nummer tre. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Hur är signalstyrkan om du traskar runt lite i den stora lägenheten med Mac eller smartmobil?

Som sämst (i badrummet!) får jag två av tre pluppar på min Iphone SE. Testhastigheten via appen Google WiFi är då 42 Mbit/s. Se nedan. Då har jag en betongvägg plus en vanlig vägg (dock kaklad och med köksskåp) mellan mig och sändaren. I samma rum som sändaren med bara luft emellan får jag 331 Mbit/s. Mitt internet är 100/100 (i verkligheten ca 115/115). Nedan resultat i vardagsrummet (enheten Vardagsrum är min Apple TV).

 

IMG_0850.thumb.png.1a334370e33d6e61e7f8b162f1420d33.png

 

IMG_0851.png

Redigerad av Alix
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär vad jag får om på 5GHz bandet också med min gamla TC av äldre modell. Får väl hänga med i några år till.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, mikaellq säger:

Ungefär vad jag får om på 5GHz bandet också med min gamla TC av äldre modell. Får väl hänga med i några år till.

Har du varit och rotat i min lägenhet?!? :ninja: :cry: :oroligoledsen:;) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Alix säger:

mesh-noder med stöd för trådbunden backhaul verkar ju ge allra bäst prestanda. Kanske inte behövs idag, men mest för att framtidssäkra. 
 

Men hittar ingen direkt info om vilket system som har stöd för detta. Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Bredberg säger:

mesh-noder med stöd för trådbunden backhaul verkar ju ge allra bäst prestanda. Kanske inte behövs idag, men mest för att framtidssäkra. 
 

Men hittar ingen direkt info om vilket system som har stöd för detta. Någon som vet?

Längre ned på samma sida anges två:

 

dump.png.c37f22ecbec8def705bfe796a462f29e.png

 

Sedan kan du kolla exempelvis Prisjakt med sökordet backhaul (kolla dock varje produkt så att det inte råkar stå ”OBS! EJ backhaul”):

 

https://www.prisjakt.nu/search?search=backhaul &searchInProps=false

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Alix säger:

Längre ned på samma sida anges två:

 

dump.png.c37f22ecbec8def705bfe796a462f29e.png

 

Sedan kan du kolla exempelvis Prisjakt med sökordet backhaul (kolla dock varje produkt så att det inte råkar stå ”OBS! EJ backhaul”):

 

https://www.prisjakt.nu/search?search=backhaul &searchInProps=false

Tack

läste i en test, PC för alla, att det fanns USB, men att den inte har någon funktion, kanske för framtida z-wawe eller Zigbe. Låter konstigt, hade ju gärna hängt på min gamla laserskrivare, som jag alltid gjort på min extreme. Om Netgear som jag tycker verkar vara väldigt intressant. Bara två enheter, men det ska nog täcka min lägenhet tror jag. 
 

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.682037/test-smarta-wifi-paket-tackning-hela-huset/sida/8/netgear-orbi-rbk50-betyg-8

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, Bredberg säger:

Tack

läste i en test, PC för alla, att det fanns USB, men att den inte har någon funktion, kanske för framtida z-wawe eller Zigbe. Låter konstigt, hade ju gärna hängt på min gamla laserskrivare, som jag alltid gjort på min extreme. Om Netgear som jag tycker verkar vara väldigt intressant. Bara två enheter, men det ska nog täcka min lägenhet tror jag. 
 

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.682037/test-smarta-wifi-paket-tackning-hela-huset/sida/8/netgear-orbi-rbk50-betyg-8

Det står ju i artikeln angående USB:

 

”... däremot går det nu att plugga in skrivare i den och dela ut.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör en Asus RT-AC2900 (Likadan som AC86U) på 140 kvm på 2 våningar och den rockar fett bra. ?

Kör den med Asuswrt-Merlins firmware.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, cokeman säger:

Jag kör en Asus RT-AC2900 (Likadan som AC86U) på 140 kvm på 2 våningar och den rockar fett bra. ?

Kör den med Asuswrt-Merlins firmware.

 

Blev en sådan, 250Mbit i allrummet/sovrummet, 200-250Mbit på balkongen. Det är jag supernöjd med, tack för tipset. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

Är ni med i ROG? :hihihi:

Är det ett krav när man har en Gamers router ?? Har inte spelat spel på macen sedan Marathon. Då var vi ett gäng som satt kvar på jobbet och körde hela kvällarna. Dålig koll nu, men kanske ska ge det en chans igen. Så kanske nya 16-tummarn får jobba lite ?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...