Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Iphone lagringsutrymme fullt!? Hjälp..


HenrikN00
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en iPhone XS Max sedan ett år tillbaka. Det är så att det helt plötsligt har börjat stå att lagringsutrymmet är fullt, trots att jag ständigt tagit bort onödiga appar samt bilder. Det ska tilläggas att jag hade väldigt många bilder förut, vilket kan ha gjort den lite långsam?

Jag har dock raderat väldigt många appar nu och tusentals bilder. Det står fortfarande att jag endast har ca 1gig ledigt. Telefonen rymmer alltså hela 256 gig och jag har knappt några appar längre..? Jag har också kollat på "hantera lagring" och där står det att Röstinspelningsappen tar upp ca 20 gig men sedan är det endast några appar under gigen. 

Vart försvinner allt? Ska jag återställa den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du raderat eller arkiverat apparna? Jag gjorde misstaget att arkivera Podcast-appen. Långt senare så började det tryta med utrymme i telefonen. Insåg efter en lång tids grubblande att jag hade laddat ner podcaster till appen. Fick ladda ner appen igen för att sedan radera den istället, vilket resulterade i 20GB frigjort utrymme. 
 

Jag vet inte om det finns ett smidigare sätt att hantera arkiverade appar, hade ju varit bra att kunna se i telefonen att dom tar upp plats, men det var så här jag kom på att göra. 
 

Hoppas detta kan vara till hjälp. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du raderat raderade bilder, de ligger kvar i 30 dagar har jag för mig om du inte gjort detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna inställningarna på telefon och gå till iPhone-lagringsutrymme så ser du vad det är som tar plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, lappen71 säger:

Öppna inställningarna på telefon och gå till iPhone-lagringsutrymme så ser du vad det är som tar plats.

Det stämmer delvis. Om man inte har arkiverat appar. Är en app arkiverad så ligger appens data ”klumpad” under typ dokument eller annat eller nått sånt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, maqs säger:

Har du raderat eller arkiverat apparna? Jag gjorde misstaget att arkivera Podcast-appen. Långt senare så började det tryta med utrymme i telefonen. Insåg efter en lång tids grubblande att jag hade laddat ner podcaster till appen. Fick ladda ner appen igen för att sedan radera den istället, vilket resulterade i 20GB frigjort utrymme. 
 

Jag vet inte om det finns ett smidigare sätt att hantera arkiverade appar, hade ju varit bra att kunna se i telefonen att dom tar upp plats, men det var så här jag kom på att göra. 
 

Hoppas detta kan vara till hjälp. 

Hej, alltså jag kollar i podcast appen och under "hämtade podcaster" så är det inga. Jag har alltså inte laddat ner några..

Om jag har arkiverade appar vet jag inte, kan man se detta? Måste ju vara något sådant. Har 1gig a 256 möjliga och har knappt några appar alls...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Gojlos säger:

Har du raderat raderade bilder, de ligger kvar i 30 dagar har jag för mig om du inte gjort detta.

 

Jag har tyvärr raderat dem från den mappen också. Således helt raderade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, lappen71 säger:

Öppna inställningarna på telefon och gå till iPhone-lagringsutrymme så ser du vad det är som tar plats.

Jag gör det och ser att en app tar upp 20 gig och resten sjukt lite. Således LÅNGT ifrån 256.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, maqs säger:

Det stämmer delvis. Om man inte har arkiverat appar. Är en app arkiverad så ligger appens data ”klumpad” under typ dokument eller annat eller nått sånt. 

Ja, måste ju ha råkat gjort något sådant? "Dokument" säger du? i inställningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, HenrikN00 säger:

Ja, måste ju ha råkat gjort något sådant? "Dokument" säger du? i inställningar?

Man får fundera över vad man har haft för appar installerade och om någon av dom eventuellt har haft mycket data. Kan vara någon streaming-tjänst där du laddat ner offline-innehåll eller liknande. Ladda ner appen igen och välj sedan radera istället för arkivera. Du kommer inte se vart filerna ligger under inställningar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, maqs säger:

Om du är osäker på vad du har haft för appar installerade så kan du kolla det genom att följa denna länken:

https://support.apple.com/sv-se/HT204088

Tack! Ska göra detta. Men när jag tänker efter så har jag raderat varenda app jag tagit bort, och inte tryckt på någon arkivera knapp. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel av mig, det heter inte arkivera, avlasta app heter det. Men om du har raderat så vet jag faktiskt inte vad det skulle kunna vara som tar upp plats. 
Hopps du hittar en lösning. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, maqs säger:

Fel av mig, det heter inte arkivera, avlasta app heter det. Men om du har raderat så vet jag faktiskt inte vad det skulle kunna vara som tar upp plats. 
Hopps du hittar en lösning. ?

Tror du en lösning skulle kunna vara o återställa den? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, HenrikN00 säger:

Tror du en lösning skulle kunna vara o återställa den? 

Testat att bara starta om den?

Bor du nära en Apple Store så boka en tid i genibaren så kan de hjälpa dig. Glömt inte att ta backup innan. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-01-17 på 11:17, Telly82 säger:

Testat att bara starta om den?

Bor du nära en Apple Store så boka en tid i genibaren så kan de hjälpa dig. Glömt inte att ta backup innan. :) 

Vad är genibar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, sefr säger:

Genius Bar. Apples benämning på avdelningen som vid ett personligt möte hjälper dig med mjukvarufrågor och en del hårdvarureparationer. Bara i deras egen Apple Store. https://www.apple.com/se/retail/geniusbar/

Jag har tyvärr bara MacForum i Göteborg. Tänkte gå dit imorgon! Funkar lika bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välrenommerad firma, fungerar säkert lika bra. Kommer väl kosta en del, men det är det väl värt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, sefr säger:

Välrenommerad firma, fungerar säkert lika bra. Kommer väl kosta en del, men det är det väl värt.

Jag har 2 års garanti från Telenor där jag köpte telefonen. Bör inte det göra det gratis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, HenrikN00 säger:

Jag har 2 års garanti från Telenor där jag köpte telefonen. Bör inte det göra det gratis?

Apple har normalt bara 1års garanti eller har du köpt till Apple Care?

Annars får du nog ta Telefonen till Telenor direkt om de lämnat 2års garanti.

Eventuell dataräddning är dock inget som går på någon garanti.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, HenrikN00 säger:

Jag har 2 års garanti från Telenor där jag köpte telefonen. Bör inte det göra det gratis?

Den garantin gäller bara fabrikationsfel på hårdvaran. Den gäller inte mjukvaran eller handhavande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...