Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple vägrar låsa upp Iphone – då ilsknar Trump till


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Med tanke på att Apple på CES meddelade att man tänker skanna användarnas bilder efter övergrepp på barn så synes mig integritetspolicyn en aning godtycklig. Det lämnar öppet för kritik vad gäller just låsta Iphone. Exempelvis om FBI säger att de är ute efter en ökänd pedofils bilder? Svar: ”Nej, men vi stänger av användaren om vi hittar något.” Hmm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det så gör Apple (med flera) i princip sig skyldig till "skyddande av brottsling".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Som jag ser det så gör Apple (med flera) i princip sig skyldig till "skyddande av brottsling".

Nej, inte lagtekniskt, men i praktiken skyddar Apple brottslingar, givetvis.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Telly82 säger:

Som jag ser det så gör Apple (med flera) i princip sig skyldig till "skyddande av brottsling".

Genom att inte installera bakdörrar? Är det något du anser gäller alla som sysslar med mer eller mindre låsta prylar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Genom att inte installera bakdörrar?

Tekniken HUR man hjälper polisen är ointressant.

15 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Är det något du anser gäller alla som sysslar med mer eller mindre låsta prylar?

Det är inte begränsat till just Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-01-15 på 10:56, Nyhetsroboten säger:

1239600625.jpg
Nu har USA:s president också gett sig på Apple och skriver på Twitter att företaget ”måste hjälpa vårt stora land”.NsD6_eGGqRw

Läs hela artikeln här

Är inte det exakt samma sak som Trump anklagar Huawei för? Eller har jag missat nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Telly82 säger:

Tekniken HUR man hjälper polisen är ointressant.

...

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Det Apple har gjort är väl att låta bli att bygga in bakdörrar och att i vissa fall hjälpt myndigheter genom att ge tillgång till den information de har (som filer i moln)?

Att inte bygga in bakdörrar anser jag vara sunt.

Att försöka bygga säkra system anser jag vara sunt.

Att lämna ut kunduppgifter till myndigheter anser jag att företag endast ska göra om de måste enligt lämplig lagstiftning. (Att man har ett avtal med kunden som säger att man inte godtyckligt sprider data anser jag vara självklart).

 

På vilket sätt menar du att Apple i princip gör sig skyldig till "skyddande av brottsling"?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Axelman säger:

Är inte det exakt samma sak som Trump anklagar Huawei för? Eller har jag missat nåt?

Inte riktigt. Apple vägrar, enligt det där kvittret, att låsa upp lurar som använts att skurkar, något jag misstänker beror på att de inte kan. Huawei har väl, enligt T, byggt in bakdörrar så att de inte behöver låsa upp lurar eftersom de inte är ordentligt låsta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

På vilket sätt menar du att Apple i princip gör sig skyldig till "skyddande av brottsling"?

Genom att hindra polisen i dess arbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Inte riktigt. Apple vägrar, enligt det där kvittret, att låsa upp lurar som använts att skurkar, något jag misstänker beror på att de inte kan. Huawei har väl, enligt T, byggt in bakdörrar så att de inte behöver låsa upp lurar eftersom de inte är ordentligt låsta?

Jag tänker att likheterna är att myndigheterna kan få tillgång till telefonerna på sina villkor. Vad är det som säger att det inte är ett svepskäl för att kunna gå mycket längre? Jag fick boken om Edward Snowden i julklapp och det är både intressant och skrämmande läsning. Den gör att man måste tro det allra värsta direkt om slika ting. För hur stoppar man tillbaka Pandora i sin ask/iPhone.....?

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Telly82 säger:

Genom att hindra polisen i dess arbete.

De hjälper polisen. Däremot gör de inte allt som myndigheter ber dem göra. Och det är faktiskt inte Apples fel att FBI uppenbarligen saknar IT-forensisk kompetens; Apple kan knappast hindra att FBI själva gör det som FBI vill att Apple gör åt dem.

 

Några år gammalt: https://www.apple.com/customer-letter/

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Axelman säger:

Jag tänker att likheterna är att myndigheterna kan få tillgång till telefonerna på sina villkor. Vad är det som säger att det inte är ett svepskäl för att kunna gå mycket längre? Jag fick boken om Edward Snowden i julklapp och det är både intressant och skrämmande läsning. Den gör att man måste tro det allra värsta direkt om slika ting. För hur stoppar man tillbaka Pandora i sin ask/iPhone.....?

Det verkar vara en anledning till att Apple inte vill bygga bakdörrar. Det är tur att USA inte är dumma som Kina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

De hjälper polisen. Däremot gör de inte allt som myndigheter ber dem göra. Och det är faktiskt inte Apples fel att FBI uppenbarligen saknar IT-forensisk kompetens; Apple kan knappast hindra att FBI själva gör det som FBI vill att Apple gör åt dem.

 

Några år gammalt: https://www.apple.com/customer-letter/

Utmärkt argumenterat av Tim Cook. En annan tanke är att min vilja att köpa en ny iPhone kommer att dala dramatiskt om jag får reda på att den inte längre skyddar mina data så väl som den borde. Apple fattar detta också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...