Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nedladdning av program till mac


emkrist
 Share

Rekommendera Poster

Hej!
Vad innebär risken när man vill ladda ner ett program för en mac, och det varnas för en osäker källa. Enligt vad jag själv tror är källan trovärdig. Innebär det att datorn redan har hittat något skumt, eller att sidan kanske bara inte är särskilt etablerad?

Emkrist
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det innebär förmodligen ingen risk alls men att programmakaren valt att inte gå via Apples plattform app store. Det finns många som inte förmedlar sina program den vägen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett standardmeddelande när man laddar ner från annan källa än Apple Store eller utvecklare som inte är certifierad av Apple. Detta innebär inte att dessa program utanför systemet är osäkra, men de kan vara det. Det är Apples system Gatekeeper (grindvaktare) som detta handlar om. Här mer information om detta: 
https://support.apple.com/en-us/HT202491
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerar ofta sådan programvara, som kan vara av open source-natur eller liknande. Det är som sagt ett extra säkerhetslager från Apple.

 

Dock, man måste vara medveten om att även om "virus" inte är så vanligt till Mac så finns det ändå relativt gott om skumma program om man tankar hem från The Pirate Bay etc, så det kan inte rekommenderas utan vidare. Jag säger inte att så skett här, jag bara säger generellt sätt. Ofta säger sådana att man ska stänga av Gatekeeper etc. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...