Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Håller hårddisken på att lägga av? iMac 27" sent 2013


lost
 Share

Rekommendera Poster

Strax före jul började min iMac 27" sent 2013 att bli slöare och slöare. Idag tar det 7-8 min att starta den, 6-7 min att starta Lightroom, 1 min att starta Safari osv. När jag väl fåt igång resp program fungerar den bättre men badbollen dyker upp med jämna mellanrum när jag ska byta bild/dokument eller vad det nu är. När jag startat t.ex. Lightroom och kollar i Aktivitetskontrollen så visar den att LR inte svarar med jämna mellanrum. När LR svarar så belastas processorn aldrig mer än 10% förrän programmet är helt uppstartat och jag gör någon åtgärd.

 

Jag har kollat minnesanvändning, processer och hårddisk i Akrivitetskontrollen men inte kunnat upptäcka att det är något som ligger och belastar datorn som inte ska vara där. Jag har haft Aktivitetskontrollen igång hela tiden de senaste veckorna så jag har kunnat se vad som pågår, men inte sett något konstigt. Före ominstallationen dök bl.a. kernel_task upp ibland och några fler av de processer som man ser att man ibland har problem med, men aldrig så att den blockerade processorn. Efter ominstallationen har jag inte sett någon av dessa processer. Jag började med en kontroll av disken som visade på något fel så jag gjorde en säker start så att den återställdes. Jag gjorde en ominstallation av Mojave, men det blev inte bättre. Jag blåste datorn helt och gjorde en ny installation av operativsystem och de flesta program som jag använder samt återställde alla filer. Resultat - det blev aningen bättre när jag väl lyckats starta ett program men långt ifrån bra. De tider jag anger ovan är efter att jag blåste hårddisken.

 

Datorspec: 3,5 GHz i7 processor, 24 GB minne, Nvidia GeForce GTX 780M 4 GB, 3 TB fusion hårddisk, operativsystem Mojave.

 

Kan man göra något mer för att konstatera om det är hårddisken eller något annat som är boven i dramat?

 

Så vad tror ni? Är det hårddisken som är på väg att ge sig? Jag funderar på att skaffa en SSD disk och byta ut den mekaniska hårddisken i min dator men även om jag kan fixa det själv så kostar det några tusenlappar så man vill ju känna att det har potential att lyckas innan jag beställer prylarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din Imac har en SSD på 128 GB och en hårddisk på 3 TB. Källa. Högst sannolikt är det hårddisken som krånglar och med tanke på åldern har den tackat för sig.

 

Guide för byte av hårddisk:

 

 

 

Sedan finns det andra alternativ. Du kan driva hela datorn via en extern USB-SSD (Samsung T5 finns upp till 2 TB). Då slipper du böket med byte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Jag vill helst slippa ha lösa hårddiskar så jag bestämde mig och beställde en ny intern SSD idag. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...