Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Externt hårddisk-kabinett, format och variant?


IRAIRA
 Share

Rekommendera Poster

Jag har demonterat en extern hårddisk av märket Western Digital, modell MyBook, ifrån cirka 2007 som slutat fungera. 

 

På disken finns en del data jag skulle vilja komma åt och jag har därför skaffat ett externt kabinett jag blev informerad om skulle fungera till min disk. Detta kabinett är av fabrikatet Plexgear och inköpt på Kjell & Company, 3,5” Sata 6Gb/s USB-C 3.1. Jag ansluter via USB till en äldre MacBook och det står att kabinettet är bakåtkompatibelt med USB 2.0. 

 

När jag monterar i disken händer det dock absolut ingenting, inga ljud hörs, inga dioder tänds och inget syns på skärmen. Jag provade att montera i en lös disk jag hade liggande från en iMac av något nyare snitt, cirka 2013, för att se om det kanske var kabinettet det var fel på men denna disk startade direkt och alla dioder började lysa och den dök upp på skärmen. 

 

Kan det vara så att den första disken är trasig helt enkelt och att det är därför den inte startar? Min tanke var dock att den i alla fall borde visa någon form av livstecken även om disken är trasig, nån diod som tänds eller nåt ljud? Min andra tanke var att detta kabinettet kanske på något sätt var fel till den äldre disken och inte kompatibelt och det är därför inget händer, vad tror ni? Några teorier och tips? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du har satt i strömkabeln i kabinetten och i väggen?

Räck inte med bara USB från datorn.

 

Chassiet har även en av och på knapp, är den satt i läge ON?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strömkabeln sitter i både vägg och kabinett och strömbrytaren är i läge ON. 

 

Kan det vara något annat? Detta kabinett borde fungera till denna disken? Jag missade kanske att skriva om den äldre disken jag försöker få igång, den har beteckningen WD5000AAJS och enligt Internet så har den ett SATA 300 interface 3Gb/s. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disken är död

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macbook-diskar kräver specialkabinett beroende på årsmodell. Ett par av få som säljer är OWC och Transcend.

 

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, polken säger:

Macbook-diskar kräver specialkabinett

 

må så vara, men: TS hade problem med en disk som kom från en extern WD-produkt som kallades MyBook.

Åter till problemet: är disken död?

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, sefr säger:

Åter till problemet: är disken död?

Förmodligen, eftersom en annan disk funkade i samma kabinett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, sefr säger:

må så vara, men: TS hade problem med en disk som kom från en extern WD-produkt som kallades MyBook.

Åter till problemet: är disken död?

Sven

Haha, jag skäms, vet inte hur jag fick det till annat. ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då verkar konsensus vara att disken är bortom räddning då - det handlar inte om att jag skaffat fel kabinett eller någon form av kompabilitets-problem? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, IRAIRA säger:

Ok, då verkar konsensus vara att disken är bortom räddning då - det handlar inte om att jag skaffat fel kabinett eller någon form av kompabilitets-problem? 

"Bortom räddning" är en kostnadsfråga. Det finns firmor som räddar data från "döda" diskar. Frågar är då "bara": Hur mycket är dina filer värda?

 

Nog verkar det som att disken är död; kabinettet verkar ju vara helt och borde vara kompatibelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kritiska data handlar det inte om, lite musik och film som jag inte har lagrat någon annanstans och gärna hade sparat men det får väl bankas på lärdomskontot om värdet av en back-up...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...