Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Systeminformation visar 1,39TB på en 1TB HDD. Hur är det möjligt?


Johan Håkanson
 Share

Rekommendera Poster

Johan Håkanson

Har en 1TB HDD som är superseg. För tillfället har jag ca 130GB ledigt utrymme men Systeminformation visar att jag har dokument på 1,39TB! Hur är detta möjligt?

 

Jag har tagit en bild på innehållet på HDD och det är framförallt tre bildbibliotek som tar upp utrymme: Bilder Library (356GB), Bilder Library 2 (416GB) och iPhoto Library (358GB). Sammantaget blir detta 1,13TB! på en HDD på 1TB!

 

Jag misstänker att det blivit något fel vid lagring/överföring av bildbiblioteken Bilder Library och Bilder Library 2. Kan det vara så att det ligger en massa dubbletter i dessa bägge mappar som kan tas bort? Kan detta "lagringsfel" på något sätt påverka så att datorn blir så seg?

 

Tacksam för alla svar som kan lösa gåtan once and for all!!!

thumbnail_20200111_124226.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
45 minuter sedan, Johan Håkanson säger:

Jag har tagit en bild på innehållet på HDD och det är framförallt tre bildbibliotek som tar upp utrymme: Bilder Library (356GB), Bilder Library 2 (416GB) och iPhoto Library (358GB). Sammantaget blir detta 1,13TB! på en HDD på 1TB!

Kör du APFS som filsystem så kan du ha dubbletter som syns på flera ställen i Finder, men bara finns på ett ställe på disken. Det blir till exempel så om du kopierar en fil inom samma hårddisk. Testa till exempel att duplicera en fil på 100 GB så ser du att det bara tar 1 sekund eller nåt.

 

I övrigt har du ju gott om utrymme ledigt så segheten beror inte på för lite disk i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har migrerat ditt iPhoto-bibliotek, då ligger bilderna i Bilder och du kan ta bort iPhoto-biblioteket. Jag undrar varför du har två Bilder-bibliotek på samma hårddisk? Man kan ha Bilder på olika hårddiskar och det finns en poäng att ha det så. Men jag ser inte poängen med att ha två på samma hårddisk. Vad är din tanke där?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, marcushedenstrom säger:

Kör du APFS som filsystem så kan du ha dubbletter som syns på flera ställen i Finder, men bara finns på ett ställe på disken

Det behöver man inte APFS för.

Hårda länkar har man haft sedan Mac OS X kom. 

https://www.lifewire.com/aliases-symbolic-links-hard-links-mac-2260189

 

I detta fall så har iPhoto Library hårda länkar till (sina) bilder som nu ligger i Bilder-biblioteket för att inte ta någon extra plats på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Håkanson
15 timmar sedan, Raphael säger:

Du har migrerat ditt iPhoto-bibliotek, då ligger bilderna i Bilder och du kan ta bort iPhoto-biblioteket. Jag undrar varför du har två Bilder-bibliotek på samma hårddisk? Man kan ha Bilder på olika hårddiskar och det finns en poäng att ha det så. Men jag ser inte poängen med att ha två på samma hårddisk. Vad är din tanke där?  

Tack Raphael för ditt svar. Mycket uppskattat! Hur ser du att jag har migrerat mitt iPhotobibliotek? Jag vet att vi kan se iPhoto-händelser i Bilder men känner mig osäker på att vi bara kan ta bort iPhoto-biblioteket. Vi har visserligen precis gjort en full back-up med Time Machine, men är ändå nervös för detta drastiska steg...

 

Varför vi har 2 Bilder-bibliotek? Ingen aning!!! Finns det något bra sätt att jämföra de bägge biblioteken för att kunna hitta om det är dubbletter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Johan Håkanson säger:

 

Varför vi har 2 Bilder-bibliotek? Ingen aning!!!

För att du någon gång skapat ett nytt bibliotek av orsaker vi inte vet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står på filtypen att iPhoto biblioteket är migrerat. Detta innebär då att bilderna ligger i Bilder och det är bara att ta bort iPhoto-biblioteket, om du inte planerar att fortsätta använda programmet iPhoto. 
 

När man öppnar Bilder första gången så får man en fråga om man vill migrera iPhoto-biblioteket. Detta innebär att bilderna flyttas över till Bilder. Det som nu finns i iPhoto-biblioteket är hårda länkar till bilderna som egentligen ligger i Bilder-biblioteket. Om du tar bort iPhoto-biblioteket så kommer du fortfarande ha kvar bilderna i Bilder. 
 

Här har du även anledningen till den felaktiga visningen av upptaget utrymme. IPhoto-biblioteket innehåller alltså nu bara länkar till bilderna, inte själva bilderna. Dessa länkar pekar på Bilder-biblioteket. Iphoto biblioteket tar alltså upp minimalt med plats, men det ser ut som det tar upp mycket plats i Gb eftersom det får värdet för de länkade bilderna. Dvs bilderna som nu ligger i Bilder räknas in i mängden gb som iPhoto-biblioteket tar upp. 
 

Men de tar på hårddisken inte upp det utrymmet. De tar bara upp utrymmet i Bilder där de verkligen ligger. 
 

Därför får du mer gb än du har på hårddisken när du räknar ihop det. Ta bort iPhoto-biblioteket så ska siffrorna bli rätt, om det inte finns hårda länkar på fler ställen i din hårddisk. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...