Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

hårddisken är borta efter ominstalltion


Grebros
 Share

Go to solution Solved by Grebros,

Rekommendera Poster

Min man skulle göra en ominstallation av datorn pga seghet, men har inte fått det att fungera. Med cmd - R 

Efter det började en mapp med frågetecken i blinka och vi har försökt följa de guider som finns för att lösa detta. 
men nu, Hårddisken verkar ha försvunnit (gissar på att han valt att radera all volym när han raderade hårddisken) tror jag, allternativ så finns de kvar men jag kan inte nå dom.. 

 

min fråga är nu hur gör jag för att få liv i datorn igen?! 

har ingen direkt erfarenhet av att formatera om datorer osv... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En mapp med frågetecken som blinkar betyder att det inte finns något operativsystem installerat. När man trycker cmd R vid uppstart så startas återställningsprogrammet. Där finns Skivverktyg som man formaterar hårddisken med, och det ska vara Mac OS extended HFS+ journalfärd. Där finns även installation av Mac OS, så först formaterar man hårddisken och sen installerar man Mac OS. Man är kvar i återställningsprogrammet efter att ha formaterat hårddisken, så man kan välja installation av Mac OS. 

Exakt vilka steg har gjorts? 
Och vad är det för Mac, vad är det för modell och specifikationer? 
 

Redigerad av Raphael
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

När jag kom hem igår hade han gjort ”allt han kunnat komma på” (han o teknik går inte ihop ??‍♀️

så exakta steg vet jag inte... 

jag har Efter det guider som finns,  försökt på nytt göra en återställning, samt radera hårddisken i skrivverktyg. Men det verkar inte som om det fullföljs helt (det du beskriver) 

 

 

 

Det är en Mac book pro med Lion som senaste operativsystem. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Raphael säger:

En mapp med frågetecken som blinkar betyder att det inte finns något operativsystem installerat. När man trycker cmd R vid uppstart så startas återställningsprogrammet. Där finns Skivverktyg som man formaterar hårddisken med, och det ska vara Mac OS extended HFS+ journalfärd. Där finns även installation av Mac OS, så först formaterar man hårddisken och sen installerar man Mac OS. Man är kvar i återställningsprogrammet efter att ha formaterat hårddisken, så man kan välja installation av Mac OS. 

Exakt vilka steg har gjorts? 
Och vad är det för Mac, vad är det för modell och specifikationer? 
 

När jag kom hem igår hade han gjort ”allt han kunnat komma på” (han o teknik går inte ihop ??‍♀️

så exakta steg vet jag inte... 

jag har Efter det guider som finns,  försökt på nytt göra en återställning, samt radera hårddisken i skrivverktyg. Men det verkar inte som om det fullföljs helt (det du beskriver) 

 

 

 

Det är en Mac book pro med Lion som senaste operativsystem. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Grebros säger:

När jag kom hem igår hade han gjort ”allt han kunnat komma på” (han o teknik går inte ihop ??‍♀️

så exakta steg vet jag inte... 

jag har Efter det guider som finns,  försökt på nytt göra en återställning, samt radera hårddisken i skrivverktyg. Men det verkar inte som om det fullföljs helt (det du beskriver) 

 

 

 

Det är en Mac book pro med Lion som senaste operativsystem. 

Om detta kan vara till hjälp ?

image.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du har en formaterad partition som heter Macintosh. Nästa steg är att installera ett Mac OS operativsystem. Det gör du inte i Skivverktyg utan i återställningsprogrammet. Du ska lämna skivverktyg, stänga ner skivverktyg. Då kommer du tillbaka till återställningsprogrammet och kan välja Installera om Mac OS. 
31810666_Skrmavbild2020-01-07kl_21_43_27.thumb.png.0fbaca8bceff8b2d90c2093ddfe03f3b.png

Men vilken Macbook Pro är det som ni har? Hur gammal är den?
Om den har en DVD/CD-läsare så kan den vara så gammal att Mac OS finns på skiva (Snow Leopard), som kom med datorn, och då är det det ni ska läsa in och sedan kan ni uppgradera. 

 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör man en internet-återställning för MacOS/OSX innan Catalina - så MÅSTE datumet ändras, till ett INNAN "datumbuggen".

 

För att komma undan:

 

*Öppna Termninalen

*Byt datum, jag brukar skriva i terminalen: date 080808082019

(Vilket ger: 08:08 08 08 2019)

*Tryck sedan enter

*Stäng Terminalen och fortsätt installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Raphael säger:

Ja, du har en formaterad partition som heter Macintosh. Nästa steg är att installera ett Mac OS operativsystem. Det gör du inte i Skivverktyg utan i återställningsprogrammet. Du ska lämna skivverktyg, stänga ner skivverktyg. Då kommer du tillbaka till återställningsprogrammet och kan välja Installera om Mac OS. 
31810666_Skrmavbild2020-01-07kl_21_43_27.thumb.png.0fbaca8bceff8b2d90c2093ddfe03f3b.png

Men vilken Macbook Pro är det som ni har? Hur gammal är den?
Om den har en DVD/CD-läsare så kan den vara så gammal att Mac OS finns på skiva (Snow Leopard), som kom med datorn, och då är det det ni ska läsa in och sedan kan ni uppgradera. 

 

Det är en 13” som är från 2011, 

 

ligger lion i återställningsprogramet o kör man det (efter att ha ställt tillbaka datumet i terminal) kommer följande upp...

538257F1-94BC-4E00-9F84-40EEF6C0E353.jpeg

29B13A84-CB85-442E-B8C3-51E61518CBCD.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Stereotypen säger:

Gör man en internet-återställning för MacOS/OSX innan Catalina - så MÅSTE datumet ändras, till ett INNAN "datumbuggen".

 

För att komma undan:

 

*Öppna Termninalen

*Byt datum, jag brukar skriva i terminalen: date 080808082019

(Vilket ger: 08:08 08 08 2019)

*Tryck sedan enter

*Stäng Terminalen och fortsätt installationen.

Tack! Testade men FUNKAR fortfarande inte... ? (se svar nedan) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även testat följa Skapa en startbar installerare för macOS nu sist... men går inte det heller.. 

har då testat både sierra och El Capitan som operativsystem på en extern hårddisk (enligt guiden o support på Apple) 

 

image.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du namngett volymen du försöker installera på MyVolume?

 

I det du klistrar in - skall du byta ut MyVolume till det din sticka eller ext. hårddisk heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall gå och sova nu - så jag kan inte hjälpa dig mer nu.

 

Kanske någon "nattuggla" kan guida dig ordentligt steg för steg hur du skall göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Stereotypen säger:

Har du namngett volymen du försöker installera på MyVolume?

 

I det du klistrar in - skall du byta ut MyVolume till det din sticka eller ext. hårddisk heter.

Ja jag bytte, testade först mot namnet på hårddisken men de va samma sak då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du kan inte installera installation på USB-sticka via Terminalen om du inte har laddat ner filerna från nätet.

 

Detta görs inne i MacOS - inte i terminalen i återställningskonsollen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Stereotypen säger:

Är du säker på att du fick till datumet rätt?

Skrev  date 080808082019 


det gick igenom såg de ut som

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...