Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Återskapa från TM till ny ssd-disk på gammal iMac?


svanen
 Share

Rekommendera Poster

Återskapa från TM till ny ssd-disk på gammal iMac?


Lät verkstad installera ny ssd-disk istället för gammal trött hd i äldre iMac. Blev riktigt snabb starta.

Men behövde återskapa från Time mashine och följde Macworld råd: https://support.apple.com/sv-se/HT203981

När jag skulle göra det så ville datorn /skivverktyget/ först radera nya disken. Vilket jag gjorde.

Men går ändå inte lägga in vald backup från TM på nya disken, (”Fel inträffade vid förberedelse av skivan XX”. Försök att radera med Skivverktyg...” sedan ”Skivan kunde inte förberedas för att återskapa filer”).
 

Vid radering av ssd så blev det en APFS-volym. O det ska det väl vara? (hade High sierra på datorn som system, nog Max på iMac late 2009). Men måste kanske både portionera o skapa volym innan ssd går använda o köra in backupen? 
himla knepigt - Nu händer inget. Behöver jag först kanske installera om macOS före backup?

 

Nu visas bara ring med streck på gamla fina datorn. ;-(

något bra råd för gå vidare?
 

ps. Använder FireWire-sladd mellan datorn o backupen , är väl ok eller bör byta till långsammare USB-kontakt?Ds

Redigerad av svanen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte ha AFPS om du ska lägga in High Sierra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det absolut enklaste som nu i efterhand blir svårt att lösa hade varit att klona den gamla hårddisken och lagt in den på den nya. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo kanske.  Men det var på TM jag hade den viktiga backupen.

Känsliga filer o passwords tagits bort på gamla hd (före inl till verkstan).

Går det inte klona från TM?

 

AFPS-volym verkar vara enda att välja på vid radering med skivverkyg. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, svanen säger:

 

Går det inte klona från TM?

 

 

Nej för TM-backup är inte bootbar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, svanen säger:

AFPS-volym verkar vara enda att välja på vid radering med skivverkyg. 

Nej varför skulle bara det valet finnas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror skivverktyg bara visar volymer och inte enheter när man använder den numera? Uppe i nån meny kan man välja visa enheter och sedan välja att partitionera som 1 HFS-volym och GUID. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Formatera om hårddisken med Mac OS extended. 
2. Installera Mac OS. 
- ovanstående steg kan du göra från återställningspartitionen i Mac. (cmd R vid uppstart). 

3. I slutet av Mac OS installationen kommer den fråga dig om du har en TimeMachine att läsa in. Anslut din TimeMachine och välj detta, så kommer den att läsa in din TimeMachine-säkerhetskopia. Detta görs alltså efter att Mac OS har installerats. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack Raphael! Ska testa imorrn.

Trodde Apple File System skulle användas på ssd-diskar, men funkar alltså med M OS extended?
 

Nå. Både steg 1&2 görs med skivverktyget alltså? (Efter cmd+R). O sen 3.

Håller tummarna. 

 

Redigerad av svanen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är OS-versionen som avgör om det ska vara APFS eller Mac OS extended HFS Plus. Inte om det är SSD eller inte. 
 

Installationen av Mac OS görs i återställningsprogrammet. Inte i Skivverktyg. Skivverktyg är ett program du startar inuti återställningsprogrammet. Du kan även starta installation av Mac OS i återställningsprogrammet. 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för råd.

Läste Apple-supporten/guiden också.

Oj, så rörigt. så vid ny formatering av ssd-disken måste jag veta exakt om det är APFS eller Os etendended HFS jag ska välja. O dessutom avdela viss volymmängd o partiera disken. Hur vet man exakt det?

 

Eller så följer jag Raphael första steg 1-3, utan krusiduller förhoppningsvis ?

 

Är det bara att lägga in den OS-version som finns i återinstallationen eller ska sen uppdateras? Hade 10.13.6 före diskbyte o efterföljande strul. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, svanen säger:

Tack alla för råd.

Läste Apple-supporten/guiden också.

Oj, så rörigt. så vid ny formatering av ssd-disken måste jag veta exakt om det är APFS eller Os etendended HFS jag ska välja. O dessutom avdela viss volymmängd o partiera disken. Hur vet man exakt det?

 

Eller så följer jag Raphael första steg 1-3, utan krusiduller förhoppningsvis ?

 

Är det bara att lägga in den OS-version som finns i återinstallationen eller ska sen uppdateras? Hade 10.13.6 före diskbyte o efterföljande strul. 

 

Nej, det är inte så rörigt faktiskt. :)
Du formaterar med Mac OS extended HFS+. Du behöver inte partitionera disken osv. Bara formatera enligt Mac OS extended HFS+ journalförd. 

Det Mac OS som du sedan installerar, kommer sedan att ändra om till APFS om det behövs. Dvs om du installerar High Sierra eller senare så kommer den att ändra om till APFS. Detta är inget du behöver tänka på att göra. 

Apple själva säger: 
Är du på väg att installera macOS High Sierra eller senare på skivan?
Om du behöver radera skivan innan du installerar High Sierra eller senare för första gången på skivan väljer du Mac OS Extended (journalförd). Under installationen väljer macOS-installeraren om den automatiskt ska konvertera till APFS, utan att radera dina filer.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan välja att lägga in det Mac OS som datorn kom med från fabrik, eller så kan du välja ett senare OS om du har laddat ner ett sådant tidigare, som finns på ditt Apple ID (då måste du ange ditt Apple ID, men utan Apple ID så får man det OS som datorn kom med från fabrik). Det spelar egentligen ingen roll, det är ju bara att uppgradera sen om du vill. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hello folks,

Nu försökt göra processen.

Men vid radering av ssd så finns bara fyra varianter av APFS att välja på som format (inte OS extended). Valde det första APFS (som fylldes i själv), raderade disken o gick vidare till verktygsprogram. Men gick inte installera Mac OS (”kunde inte kontakta återhämtningsservern”).
Gick inte heller istället pröva säkerhetskopiera direkt från TM.

 

irriterande. Vad gör jag för fel?

Redigerad av svanen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Uppdatering: Valde visa alla enheter i skivverktyget - då ses ssd (Samsung)!. Försökt radera den o valde som format Extended (journalföring) och schema Guid (redan ifyllt).

Men raderingsprocessen misslyckas sen (bl a ”kunde inte öppna enhet”).

 

Måste jag kanske först radera Behållare disk1 under, o ett hd-namn under det? (Försökt men går ej, finns kvar).

Eller kanske skivavbilder som bildas automatiskt ska först tas bort (Apple disk image media och under OS X Base System...)?
Puh!

Redigerad av svanen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering 2:

prövade koppla in Wi-Fi, då gick det börjas installera OS High sierra på skivan! Så nätanslutning verkar behövas...

Men stannade 2 minuter från mål, ”kunde inte skapa en förstartsvolym för APFS-installation”. (Trots att jag valt annat format...).

 

Äventyret fortsätter. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du måste ha en internetuppkoppling på för att kunna ladda ner Mac OS eftersom Mac OS hämtas från internet. När du har raderat hårddisken så finns inte Mac OS kvar i datorn. En Mac OS installation finns varken i återställningspartitionen eller i TimeMachine. Den måste hämtas från internet. Det är så Mac fungerar.


OS X Base system är återställningspartitionen, där finns Skivverktyg och kontakten med Apples server på internet osv. Den behöver du inte radera. Det ska räcka med att radera det andra och skapa en Macintosh HD.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen, Raphael.

Men lyckas inte med steg 1, dvs går vare sig radera eller partionera ssd Samsung eller hd i ”behållare disk1”. Försökt otaliga ggr. (Mac OS extended etc.)
Svaret: ”åtgärden misslyckades...”

 

Vägs ände här kanske.

Godkväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter många problem och misslyckade försök, så har jag fått igång nya SSD-disken på iMacen. Yippie!

 

Letade upp gamla installations-dvd för datorn och installerade Snow Leopard. Då kunde jag också använda original-verktyg och slippa APFS i HD, (vilket jag aldrig lyckades med i nyare skivverktyget). Hängde väl ihop med High Sierra-strulet.

--

 

Till Dagens fråga:  bör jag med nu bara X10.6.2 installerat först försöka uppdatera till senare OS-system – innan jag flyttar in sparad återställning från Time Machine. Eller göra tvärtom?

 

Kanske inte allt funkar från TM-kopian, ex låg mina (många!) bilder i iphoto och det programmet ligger nog på en annan installationsskiva (som jag har men inte installerat än)? Kanske bör köra in de småprogrammen före alltsamman?

 

OCH kanske skapa en riktig användare till iMacen? (verkar bara vara guest-kontot som vill följa med från TM).

Redigerad av svanen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det stämma att man måste betala 239 spänn för att från App Store installera Sierra på datorn?

 

Hade ju High Sierra på gamla iMacen före byte till ssd. Men vill stanna vid Sierra (då High Sierra strulade att lägga in).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, svanen säger:

Kan det stämma att man måste betala 239 spänn för att från App Store installera Sierra på datorn?

 

Hade ju High Sierra på gamla iMacen före byte till ssd. Men vill stanna vid Sierra (då High Sierra strulade att lägga in).

Nej du går in under Köpt så kan du ladda ner det igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...