Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Släcka ner program man inte använder.


Bertil79
 Share

Rekommendera Poster

Det har i alla tider varit vedertagen praxis att släcka ner program man inte använder, framför allt innan man låter Macdatorn gå i vila över natten, förutom Mailprogrammet som behöver vara öppet för att se om man fått mejl i inkorgen som jag rättat mig efter under alla år jag haft Macdatorer utan strul.

 

Jag har hos Applesupportern klagat på att Mail poppar upp  när som helst utan att det finns inkomna mejl i inkorgen utan att man riktigt förstått varför, tills i går när Supportern meddelade att detta är en ny funktion som Apple lade in i Mojave som därför följt med i Catalina. Man menar på att man skall alltid ha mail avstängt när man inte använder programmet. Om man har Mail öppet då råkar man ut för detta. Hur många har Mejl avstängt, för under tiden du har det avstängt ser du inte om du fått några mejl överhuvudtaget som gör att du ideligen måste öppna Mejl för att se om det finns något mejl i inkorgen. Jag förstår faktiskt inte syftet med  idiotiska ändringen. Gör ni. Berätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haft min Mail påslagen, sen tidernas begynnelse, dvs sen min första Mac på 90-talet... men har nu funderat på att stänga ner det och öppna en gång i veckan..  lördag ex.vis  så har man några timmars pyssel med all skräpmail... tills de uppfunnit nått sätt att skicka digitala brevbomber till dessa avsändare..

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Pocahontas säger:

Haft min Mail påslagen, sen tidernas begynnelse, dvs sen min första Mac på 90-talet... men har nu funderat på att stänga ner det och öppna en gång i veckan..  lördag ex.vis  så har man några timmars pyssel med all skräpmail... tills de uppfunnit nått sätt att skicka digitala brevbomber till dessa avsändare..

Jag är nöjd med mina inkomna mejl som aldrig eller sällan består av spam eller skräpmejl.

Det frågan gällde varför stänga av mejlprogrammet för att slippa, att det poppar upp som exempel när jag läser Expressen i Google Chrome. Jag har som du sedan i mitten av 90 talet  haft Mail öppet utan strul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder inte Mail men låter allt vara på när jag sätter datorn i vila. Då är allt när jag slår på den som jag lämnade den. Så har jag alltid gjort. Stänger inget eller ändrar något innan jag sätter datorn i vila. Alltid fungerat klockrent.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Använder inte Mail men låter allt vara på när jag sätter datorn i vila. Då är allt när jag slår på den som jag lämnade den. Så har jag alltid gjort. Stänger inget eller ändrar något innan jag sätter datorn i vila. Alltid fungerat klockrent.

Tack, det borde innebära att Applesupportern inte vet vad "hen" pratar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Bertil79 säger:

Tack, det borde innebära att Applesupportern inte vet vad "hen" pratar om.

På de sista 10 åren på forumet har inga sådana varningar eller diskussioner ägt rum. Jag tror att vi alla som hängt här länge bara sätter Macen i vila och kör vidare vid tillfälle. Applesupporten verkar i bland vara åt det hållet att man rekommenderar att kamma mattfransar och sträcka lakan.... Apple är amerikanskt på gott och ont. "Vidrör ej kedjan när motorsågen är i drift" typ.

...

Naturligtvis måste man ju se till att allt är sparat innan man sätter datorn i vila. Nu för tiden sparas mycket automatiskt, men shit happens. Strömmen kan gå en kort stund under natten till exempel och då är det godnatt till det man inte sparat.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I iOS verkar de ha separerat mailnotiserna från själva appen Mail, man kan ju få notiser om mail utan att använda appen. Kan de ha gjort någon liknande lösning i nyare versioner av os x?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, Axelman säger:

På de sista 10 åren på forumet har inga sådana varningar eller diskussioner ägt rum. Jag tror att vi alla som hängt här länge bara sätter Macen i vila och kör vidare vid tillfälle. Applesupporten verkar i bland vara åt det hållet att man rekommenderar att kamma mattfransar och sträcka lakan.... Apple är amerikanskt på gott och ont. "Vidrör ej kedjan när motorsågen är i drift" typ.

...

Naturligtvis måste man ju se till att allt är sparat innan man sätter datorn i vila. Nu för tiden sparas mycket automatiskt, men shit happens. Strömmen kan gå en kort stund under natten till exempel och då är det godnatt till det man inte sparat.

Dom flesta har en backuppdisk som sparar allt man gör och det "Gör" man inte när datorn är i viloläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du missförstår mig. Jag har en TimeMachinedisk med timvisa backupper. Men tänk om jag nu skrivit i 45 minuter och plötsligt kommer på att jag måste sticka och glömmer att spara eller manuellt backa up då kan det oersättliga jag gjort försvinna om strömmen går, frun drar ut kontakten när hon städar eller barnbarnen i sin oskuld pajjar nåt. Som sagt var så sparar vissa program automatiskt nu för tiden men det gäller ju som alltid att ha koll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Bertil79 säger:

Det har i alla tider varit vedertagen praxis att släcka ner program man inte använder, framför allt innan man låter Macdatorn gå i vila över natten, förutom Mailprogrammet som behöver vara öppet för att se om man fått mejl i inkorgen som jag rättat mig efter under alla år jag haft Macdatorer utan strul.

 

Jag har hos Applesupportern klagat på att Mail poppar upp  när som helst utan att det finns inkomna mejl i inkorgen utan att man riktigt förstått varför, tills i går när Supportern meddelade att detta är en ny funktion som Apple lade in i Mojave som därför följt med i Catalina. Man menar på att man skall alltid ha mail avstängt när man inte använder programmet. Om man har Mail öppet då råkar man ut för detta. Hur många har Mejl avstängt, för under tiden du har det avstängt ser du inte om du fått några mejl överhuvudtaget som gör att du ideligen måste öppna Mejl för att se om det finns något mejl i inkorgen. Jag förstår faktiskt inte syftet med  idiotiska ändringen. Gör ni. Berätta.

Jag har inte senaste macOS och har aldrig råkat ut för sådana problem. Jag litar  helt enkelt på systemet numera och lägger mesta av möda på att få saker gjort.

Samma med iOS. Bara appar som missköter sig. 

 

Jag har dock bytt mail-app till UniBox för mycket bättre sortering av mail. Den är mycket lat med att hämta mail i bakgrunden men det kompenseras av att systemet notifierar.

 

Jag litar på Apples operativsystem. 

 

9729DD30-7427-4E9E-8CA9-6999F39D8F45.jpeg

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa gång problemet dyker upp skall jag ta en skärmdump där man ser att MacMail dyker upp bakom sidan jag är inne på, vilket den aldrig gjort tidigare. Eftersom problemet började i Mojave kan man anta att det har med problemet att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Bertil79 säger:

Jag har hos Applesupportern klagat på att Mail poppar upp  när som helst utan att det finns inkomna mejl i inkorgen utan att man riktigt förstått varför, tills i går när Supportern meddelade att detta är en ny funktion som Apple lade in i Mojave som därför följt med i Catalina. 

Sluta nu. Du bara hittar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Bertil79 säger:

Dom flesta har en backuppdisk som sparar allt man gör och det "Gör" man inte när datorn är i viloläge.

Jo det kan det visst göra. Har man en bärbar dator med flash disk så gör den exakt det.

 

 

 

Skärmavbild 2020-01-05 kl. 12.59.48.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Bertil79 säger:

Nästa gång problemet dyker upp skall jag ta en skärmdump där man ser att MacMail dyker upp bakom sidan jag är inne på, vilket den aldrig gjort tidigare. Eftersom problemet började i Mojave kan man anta att det har med problemet att göra.

Hur ska du kunna ta en skärmdump som bevisar ditt påstående? Lika trovärdigt som en bild på Nessie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Mail poppar upp bakom Safari eller nåt spel är ju något som kom i Mojave, rätt fånig funktion må om jag får tycka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Pocahontas säger:

Att Mail poppar upp bakom Safari eller nåt spel är ju något som kom i Mojave, rätt fånig funktion må om jag får tycka.

 

Alltså är du bevis på att jag har rätt. Tack Poca.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Pocahontas säger:

Det är ingen feature utan en bugg som några tråkigt nog får uppleva.

Så det är ingen som Apple infört som Bertil76 (plus alla sina alias) påstår.

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Bertil79 säger:

Alltså är du bevis på att jag har rätt. Tack Poca.

Det är inget bevis på att det är en funktion. Bevis på att det är en bugg ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan utläsa, rätta mig om jag har fel, att det har med gmailkontot i Mail att göra, råkar ha det. 

(något som jag funderar på ev. ta bort, har andra mailadresser) 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer en skärmdump på det jag pratat om hela tiden. När jag kollade påYouTube klipp poppade MacMailsidan upp bakom sidan jag var inne på utan någon som helst anledning. Som ni ser finns inga inkommande mejl i dockan.

 

 

Skärmavbild 2020-01-05 kl. 16.53.59.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Bertil79 säger:

Här kommer en skärmdump på det jag pratat om hela tiden. När jag kollade påYouTube klipp poppade MacMailsidan upp bakom sidan jag var inne på utan någon som helst anledning. Som ni ser finns inga inkommande mejl i dockan.

 

 

Skärmavbild 2020-01-05 kl. 16.53.59.png

Stäng av Gmail i Mail-programmet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Pocahontas säger:

Vad jag kan utläsa, rätta mig om jag har fel, att det har med gmailkontot i Mail att göra, råkar ha det. 

(något som jag funderar på ev. ta bort, har andra mailadresser) 

 

 

Du vet om du tänker efter att ingen haft några problem med mejl. När Comhem slutade med mej konton rekommenderade dom att man gick över till Gmail som funkat perfekt tills Mojave kom. Enligt Applesupportern skall mejl inte påverka annan verksamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Bertil79 säger:

Du vet om du tänker efter att ingen haft några problem med mejl. När Comhem slutade med mej konton rekommenderade dom att man gick över till Gmail som funkat perfekt tills Mojave kom. Enligt Applesupportern skall mejl inte påverka annan verksamhet.

Vad ComHem föreslår och säger betyder inte att det bästa förslaget.

Gör som jag sagt nu och stäng av Gmail

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tillsammans med alla andra haft Gmail i alla år utan strul och det tänker jag fortsätta med. Enligt Applesupportern rekommenderar man att man har is i magen tills 10.15.3-4 kommit som förmodligen löst buggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share




×
×
  • Skapa nytt...