Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera Win10 på USB SSD


KonradA
 Share

Rekommendera Poster

Hej! Jag skulle vilja installera Windows 10 via Boot Camp på min USB SSD. Det är en Samsung T5 USB SSD-hårddisk som jag vill använda. Hur går jag tillväga? Jag har sökt runt lite men hittar ingen beskrivning från Apple på hur jag kan göra, de förklaras bara hur jag kan installera Windows på den interna hårddisken. Tack på förhand! 

Redigerad av KonradA
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Alix säger:

Boot Camp-assistenten/Apple stöder inte installation av Windows på extern lagringsenhet.

Jag misstänkte det eftersom den bad mig att koppla ur alla USB-enheter. Går det inte att kringgå på något sätt? Min hårddisk är 250GB som inte riktigt räcker till. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, KonradA säger:

Jag misstänkte det eftersom den bad mig att koppla ur alla USB-enheter. Går det inte att kringgå på något sätt? Min hårddisk är 250GB som inte riktigt räcker till. 

Jo, men det är ett hack som kommer att ge dig kontinuerliga problem. Googla. Varför inte uppgradera lagringen i stället?

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows på externa diskar, om det nu inte är e-sata som kan hanteras som interna, är ett stort problem, i praktiken bara att glömma. 

Som nämnts ovan kan man dock köra Windows virtuellt från en extern hårddisk; man kan prova med Virtualbox (gratis) eller Parallels/Vmware (ogratis). Likaså kan man ju testa med en o-aktiverad Windows, så man inte köper grisen i säcken. Det går att aktivera efter installation om man vill. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en MacBook Pro 15” 2018 där det inte går att uppgradera hårddisken själv utan att löda, vad jag förstår. Det hade varit optimalt med en större hårddisk men tyvärr blir det för dyrt att lämna in den till Apple. 

 

Jag har kollat runt lite på nätet om ärendet och det verkar finnas sätt att ”lura” datorn att tro att USB-hårddisken är en intern, tillfälligt. Jag såg inget om att det kunde krångla däremot. Det slipper jag gärna. 
 

Skulle det funka att installera Windows 10 via Boot Camp på den interna hårddisken men installera alla andra appar på USB-hårddisken? Och hur mycket utrymme skulle det i så fall ta att installera Windows? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, KonradA säger:

Och hur mycket utrymme skulle det i så fall ta att installera Windows? 

Jag har Windows 10 Home i VirtualBox och vdi-filen ligger på drygt 33 GB. Jag har bara några få extraprogram installerade (Chrome, Odin, Android SDK).

 

Du har fel dator för dina behov, helt enkelt. Du kan bara hitta på instabila nödlösningar, som därtill underpresterar. Sorry.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker att ”nödläsningen” får bli att installera Windows via Boot Camp på den interna hårddisken och installera alla andra appar på USB-hårddisken. Det är framförallt spel som jag vill använda Windows till. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, KonradA säger:

Tänker att ”nödläsningen” får bli att installera Windows via Boot Camp på den interna hårddisken och installera alla andra appar på USB-hårddisken. Det är framförallt spel som jag vill använda Windows till. 

Då tar jag tillbaka, du har rätt dator, men fel behov... :lol: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta spel borde gå utmärkt att installera på den externa hårddisken (med reservation för att jag inte installerar spel så ofta). Hur mycket som krävs på den interna för Windows kan man ju diskutera, men jag har 42GB för Bootcamp på min ena Macbook, som bara har 128GB SSD. Jag har Windows bara för att kunna ha det tillgängligt på resande fot, det som är kämpigast vad gäller utrymme är när det kommer större Windowsuppdateringar, då behövs tillfälligt ganska mycket plats eftersom Windows typ ominstallerar sig själv istället för att bara uppdatera...eller vafan den gör. 42GB räcker än.

MS säger att 20GB är minimum, men det räcker verkligen bara för installation, kan inte tänka mig att det funkar vid uppdateringar (då dessutom "swapfiler" etc ligger på disken) https://support.microsoft.com/en-us/help/4028142/windows-10-system-requirements


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, poi ran säger:

De flesta spel borde gå utmärkt att installera på den externa hårddisken (med reservation för att jag inte installerar spel så ofta). Hur mycket som krävs på den interna för Windows kan man ju diskutera, men jag har 42GB för Bootcamp på min ena Macbook, som bara har 128GB SSD. Jag har Windows bara för att kunna ha det tillgängligt på resande fot, det som är kämpigast vad gäller utrymme är när det kommer större Windowsuppdateringar, då behövs tillfälligt ganska mycket plats eftersom Windows typ ominstallerar sig själv istället för att bara uppdatera...eller vafan den gör. 42GB räcker än.

MS säger att 20GB är minimum, men det räcker verkligen bara för installation, kan inte tänka mig att det funkar vid uppdateringar (då dessutom "swapfiler" etc ligger på disken) https://support.microsoft.com/en-us/help/4028142/windows-10-system-requirements


 

Hur klarar du dig på bara 128GB? ? Har du tips på hur du optimerar utrymmet för att både ha macOS och Windows plus appar på bägge? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Alix säger:

Jo, men det är ett hack som kommer att ge dig kontinuerliga problem. Googla. Varför inte uppgradera lagringen i stället?

Jag har sökt runt på nätet efter vilka problem som installationen på en USB-hårddisk kan medföra och hittar inget konkret. Har du lust att dela med dig? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, KonradA säger:

Jag har sökt runt på nätet efter vilka problem som installationen på en USB-hårddisk kan medföra och hittar inget konkret. Har du lust att dela med dig? 

Okej, du som frågar har alltså kommit fram till att svaret jag, och poi ran, gav kan ifrågasättas, och vi ska nu bevisa för dig att våra svar ändå håller måttet. Nej, tack. Du har tydligen gjort efterforskningar och då är det väl bara att köra på? 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Alix säger:

Okej, du som frågar har alltså kommit fram till att svaret jag, och poi ran, gav kan ifrågasättas, och vi ska nu bevisa för dig att våra svar ändå håller måttet. Nej, tack. Du har tydligen gjort efterforskningar och då är det väl bara att köra på? 

Jag hör att mitt svar har tagits emot negativt och det var inte min mening. Jag är nyfiken och vrider och vänder på saker och ting för att lära mig, inte för att på något sätt förarga eller göra någon annan ledsen. Jag får respektera om du inte vill besvara min fråga. Det kanske finns någon annan som sitter inne på informationen som vill dela med sig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, KonradA säger:

Jag hör att mitt svar har tagits emot negativt och det var inte min mening. Jag är nyfiken och vrider och vänder på saker och ting för att lära mig, inte för att på något sätt förarga eller göra någon annan ledsen. Jag får respektera om du inte vill besvara min fråga. Det kanske finns någon annan som sitter inne på informationen som vill dela med sig. 

Bara att testa. Vad har du att förlora. Oftast är experimenterande den bästa läromästaren :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, KonradA säger:

Hur klarar du dig på bara 128GB? ? Har du tips på hur du optimerar utrymmet för att både ha macOS och Windows plus appar på bägge? 

 

Det korta svaret är att det går eftersom det är en bärbar burk jag använder ganska sparsamt. Har bara det nödvändigaste installerat. Och där ingår Windows, eftersom man aldrig vet när man vid besökt hos släktingar måste fixa det ena eller det andra med telefoner eller spelkonsoller. 

Det andra svaret är att jag mest lägger operativsystemet på SSD. Det är bara det som kräver högsta hastighet. Iphoto, Itunes, etc, osv, ligger på "riktiga" hårddiskar på 1-6TB anslutet internt i min stationära burk eller externt via USB3.

Det kan gå att trixa för att köra Windows via USB, men jag skulle vara extremt stressad nästa gång Windows vill uppdatera sig, om inte annat. Man kan kolla in WinToUSB etc. Det var ett par år sedan jag försökte, men det funkade inte bra tycker jag, och då har jag ändå en PC - kan tänka mig att Windows flippar ur mer på en Mac om det får chansen. Men osvuret är kanske bäst. Mac funkar däremot bra från USB så man kan ju göra tvärtom, ha den "riktiga " Mac-installationen på en stor extern och så kör man en liten mac-installation + bootcamp på den interna. Eller nåt. 

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det har nu gått över en månad och jag kan meddela att än så länge har det funkat bra att köra Windows 10 från min USB SSD. Det som var krångligt, riktigt krångligt, var själva installationen. Jag behövde trixa lite för att ta mig förbi en del hinder men efter ett par dagar av problemlösning har jag nu ett fungerande Windows. 

 

För min del fungerar det bra. Jag vet inte riktigt vad som har krånglat för en del andra. Förhoppningsvis fortsätter det att fungera felfritt. Det är ju ändå främst för gaming som jag har installerat Windows. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...