Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Exportera bilder i iPhoto från gammal Macbook


mackie
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Jag försöker få ordning i mitt foto-träsk. Jag har två gamla datorer en MacBook Pro från 2009 med iPhoto, en MacBook Pro från 2011 och en ny iMac. Jag har skaffat utrymme från iCloud och tänkte att det nog är smidigt att tanka upp alla bilder dit. Macbooken från 2011 med Bilder-appen funkade finfint men Macbooken från 2009 hade iPhoto och där finns inte samma funktion som i Bilder-appen så jag fattar inte hur jag ska göra. Därför undrar jag vad som är smartast att göra för att få ordning på bilderna.

 

1. Kan man exportera bilderna från iPhoto till t.ex. en extern hårddisk och hur gör man det?

2. Går det att tanka upp bilderna från iPhoto till iCloud och hur gör man då det? 

3. Eller finns det andra förslag för hur man ska hantera detta? 

 

Alla tips och trix mottages tacksamt. 

 

M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ja. I iPhoto ska du ha Arkiv - Exportera. Där kan du exportera vilka bilder du vill och till olika format och olika enheter, som till en extern hårddisk (formaterad för Mac). Du kan Markera alla bilder och exportera så får du ut dem. Sen får du importera dem i Bilder. 
 

2. Ja du kan ladda upp bilder till iCloud genom funktionen Bildström i iPhoto. Detta fanns innan iCloud bildbibliotek och funktionen fungerar fortfarande. Du behöver aktivera Bildström i iPhoto och i Bilder i den nyare datorn, detta görs i inställningar i programmet. Sen lägger du bilder i  mappen Bildström. De ska nu börja dyka upp i den nya datorn i mappen ”Min bildström” under Album. 

 

3. Du kan även kopiera över hela ditt iPhoto-bibliotek på en extern hårddisk och läsa in det i Bilder i den nyare datorn. Bilder kan läsa iPhoto bildbibliotek. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man exportera ska man välja originalkvalitet. Av något outgrundligt skäl brukar iphoto välja annan kvalitet för mig, vilket någon gång gjort att det tagit evigheter och med sämre kvalitet som följd då den konverterat varenda bild. 

Se till att ha backup också. Det är min fasta övertygelse om att icloud inte är en säker lagringsplats för bilder (om det är den enda). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, poi ran säger:

Ska man exportera ska man välja originalkvalitet

Ja, antingen "Original" eller "Aktuell", beroende på om du vill ha med dina redigeringar i exporten (Aktuell) eller inte (Original).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Åh! Jag hakar på den här tråden för jag sitter med samma problem. 

 

Dock har jag sparat en iPhoto-backup på en extern hårddisk. När jag klickar på den genom hårddisken så får jag upp en dialogruta i Bilder med rubriken "Byt bibliotek" och sedan står det "Vill du växla det nuvarande Bilder-biblioteket från ”Bilder-bibliotek.photoslibrary” till ”iPhoto-bibliotek.photolibrary”?"

 

Vad händer om jag "växlar"? Jag vill ju helst ha allt i ett och samma bibliotek? 

Skärmavbild 2020-02-10 kl. 21.42.23.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom bilder är oftast det som är viktigast i en dator så bör man tänka igenom hur man säkerställer att bilderna finns kvar dvs backup. För att en backup ska räknas som säker SKA informationen finnas på TRE olika FYSISKA ställen.

...

Det är ganska ok om informationen lagras på tre enheter. MEN: Blir det fel på elnätet så kan en sk spik ( kort högspänd ström ) kommer farande. Detta kan ske av flera anledningar bla åska och kan både datorn och den anslutna hårddisken ryka. Blir det inbrott stjäls förmodligen både datorn och hårddisken. Brinner huset försvinner datorn och alla hårddiskar i huset. Antingen av eld, värme eller av vatten från släckningen.

...

Så tre fysiska ställen. Datorn, molnet och en hårddisk med backup hos alternativt grannen/kompis/garaget/uthuset eller i källaren i brandsäker box.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...