Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är det lönt att uppgradera RAM i min iMac?


Matajen
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en iMac 27 tum, köpt 2014. Den har nu blivit väldigt seg, särskilt efter uppgraderingen till Catalina. Jag ser nu att jag har möjlighet att uppgradera RAM-minnet. För närvarande utnyttjar jag bara två platser med 4GB vardera, dvs 8GB total. Då jag har två lediga platser där jag kan sätta in 2 x 8 GB så tänkte jag att det kanske snabbar upp datorn. Det kostar väl en dryg tusing, och därför tänkte jag bara höra först om ni tror att det lönar sig, alltså att jag kommer märka någon skillnad på om den blir snabbare.

Processorn är en 3,2 GHz Quad-Core Intel Core i5, om det nu kan vara av intresse för bedömningen.

 

Tacksam för råd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer RAM är alltid bra, men vad har du för lagring? En trött gammal hårddisk, kanske? Byt ut den mot en SSD i så fall, ännu bättre än mer RAM för att få fart på burken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en hårddisk av typ "rotation", alltså en trött gammal en. Om jag ska byta till en SSD känns det som ett lite mer komplicerat ingrepp än att bara öka RAM. Och dessutom dyrare förstås...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Matajen säger:

Jag har en hårddisk av typ "rotation", alltså en trött gammal en. Om jag ska byta till en SSD känns det som ett lite mer komplicerat ingrepp än att bara öka RAM. Och dessutom dyrare förstås...

Ja, svårare och dyrare. Men för att få en snabbare mac är en SSD >95 procent och mer RAM <5 procent. Jag kan inte gärna ljuga för dig bara för att det är billigare och enklare att uppgradera RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självfallet ska du inte ljuga, jag är bara tacksam att du är hjälpsam. Kan du tipsa om något bra ställe att beställa såna här kit, eller alternativt någon bra verkstad i Stockholmsområdet som kan göra uppgraderingen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Matajen säger:

Självfallet ska du inte ljuga, jag är bara tacksam att du är hjälpsam. Kan du tipsa om något bra ställe att beställa såna här kit, eller alternativt någon bra verkstad i Stockholmsområdet som kan göra uppgraderingen?

Har du den här modellen? https://everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i5-3.2-27-inch-aluminum-late-2013-specs.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Matajen säger:

Exakt, den är det!

En guide finns postad redan, här ovanför av @Stereotypen. Jag rekommenderar personligen Samsung 860 Evo som SSD-ersättare. Snabb, hållbar och prisvärd. Det finns säkert flera alternativ vad gäller adapter. Du kan också lämna ut jobbet, du fick en länk till en firma av @jan.s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer garanterat att märka skillnad. Inte vid uppstart av program eller av datorn men eftersom du har mer RAM kommer hårddisken inte att behöva arbeta så mycket när du växlar mellan programmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Matajen säger:

om ni tror att det lönar sig, alltså att jag kommer märka någon skillnad på om den blir snabbare.

"Det beror på".

När datorn är seg så starta Aktivitetskontroll (finns i verktygsmappen), byt till fliken "Minne" och kolla längst ner i mitten. Vad står det vid "Växelfil"?

 

Om där står säg 2GB så behöver din Mac 2 GB mera RAM just då.

 

För övrigt så sjunger jag också SSD-diskens lov. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

"Det beror på".

När datorn är seg så starta Aktivitetskontroll (finns i verktygsmappen), byt till fliken "Minne" och kolla längst ner i mitten. Vad står det vid "Växelfil"?

 

Om där står säg 2GB så behöver din Mac 2 GB mera RAM just då.

 

För övrigt så sjunger jag också SSD-diskens lov. :) 

Behöver jag mer RAM? ;) 

 

 

Skärmavbild 2019-12-30 kl. 21.33.08.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Behöver jag mer RAM? ;) 

 

 

Skärmavbild 2019-12-30 kl. 21.33.08.png

Nej, din dator behöver just nu 0 byte mer RAM, dvs ingenting mer. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Nej, din dator behöver just nu 0 byte mer RAM, dvs ingenting mer. :) 

Va synd jag som tänkte beställa 16GB till :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Va synd jag som tänkte beställa 16GB till :) 

Vad ska du med det till? :fundersam: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Vad ska du med det till? :fundersam: 

För att det går. Vilken jävla dum fråga ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, lappen71 säger:

För att det går. Vilken jävla dum fråga ;) 

Ja, men då ska du ju köpa den nya Mac Pro, så kan du få in 1,5 TB RAM (om jag minns rätt). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Ja, men då ska du ju köpa den nya Mac Pro, så kan du få in 1,5 TB RAM (om jag minns rätt). 

Gällde min befintliga dator och inget annat :) 

Kul att enligt Apple är den officiella mängden RAM 16GB men redan nu har jag 20GB.

Tydligen ska det gå att klämma in 32GB :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Kul att enligt Apple är den officiella mängden RAM 16GB men redan nu har jag 20GB.

Tydligen ska det gå att klämma in 32GB :) 

Det där är inget konstigt. Apple designar och "godkänner" bara de minnesstorlekar som finns under utvecklingen av modellen. När det sedan kommer dubbelt så stora RAM-kretsar så struntar Apple i att officiellt godkänna dem.

 

Litet historik:

En gång i stenåldern, jag tror det var Macintosh II som hade plats för 8 st 2MB SIMM-kretsar. När sedan RAM-tillverkarna började med 4MB-SIMMar så hade de lagt till en ny funktion, nämligen att om man samtidigt skickade signal på både "skriv" och "läs"-pinnarna så gick SIMM kretsen in i ett självtestläge. Tyvärr så gjorde Macens hårdvara precis detta i ett visst läge (vilket funkade med den ursprungliga specen av minnen), men med dessa större minnen så hände att "large chunks of memory suddenly become very forgetful" som en amerikansk Mac-tidning skrev. Och naturligtvis så kraschade Macen...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Matajen säger:

Jag har en iMac 27 tum, köpt 2014. Den har nu blivit väldigt seg, särskilt efter uppgraderingen till Catalina.

Det kan vara så enkelt som att du bara behöver lite "julstädning".

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

1. Håll ner Shift under uppstart.

2. Låt datorn jobba klart.

2. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Matajen säger:

Jag har en iMac 27 tum, köpt 2014. Den har nu blivit väldigt seg, särskilt efter uppgraderingen till Catalina.

Catalina är den i särklass buggigaste MacOs på riktigt länge. Så det kan helt enkelt vara så att det buggar. Vänta på uppgraderingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!

 

2. Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen där datorn kan börja sega ihop på allvar. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvudtaget fungerar….. Den praktiska minimimängden ledigt utrymme är ca 50 GB. Då kan man ladda ner program, bilder mm ett tag till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Matajen säger:

Jag har en iMac 27 tum, köpt 2014. Den har nu blivit väldigt seg, särskilt efter uppgraderingen till Catalina. Jag ser nu att jag har möjlighet att uppgradera RAM-minnet.

I stället för att uppgradera den interna hårddisken kan du med fördel köpa en extern SSD-hårddisk med USB 3, lägga OS X på den och köra datorn från den. Macen bryr sig inte och är din dator stationär hela tiden spelar det heller ingen praktisk roll. Då får du hastigheten utan installationskostnad.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag uppgraderat min iMac med en SSD. Klarar man av att byta bromsbelägg på en bil så klarar man det ?

 

2DF8130F-E561-4C6E-A05B-9E4F6661F781.jpeg.42bef0bba0ed3ec95728e214cea7e4a9.jpeg

9D479137-6CE0-4E6F-B27D-7064C6B6CAED.jpeg.faac84f24570e3fd9e6c69a800f7d0e8.jpeg

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...