Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Starta upp från APFS-disk på äldre dator, hur?


Stereotypen
 Share

Rekommendera Poster

Har bytt logic-kort i en äldre MacBook Pro 15" 2011.

Ursprungskortet led av minnesproblem på själva logic-kortet, byte av RAM förändrar inget, testa flera olika av rätt hastighet.

 

Saken är när jag bytt kort vill datorn inte starta från "gamla" disken, detta för den är APFS.

Har även startat upp med High Sierra (senaste som denna dator stöder) via ext. disk och ändrat startskiva till intern disk - men vill ändå inte starta upp med den.

 

Inte min disk och ägaren har ingen back-up - hur löser jag detta smidigast?

 

Funderar på om det kan vara så att logic-kortet inte har senaste SMC-firmware, om det är det som spökar......

 

Om jag installerar High Sierra på annan disk så borde logic-kortet uppdateras automatiskt under installation av MacOS......

 

 

Redigerad av Stereotypen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Stereotypen säger:

Har bytt logic-kort i en äldre MacBook Pro 15" 2011.

Ursprungskortet led av minnesproblem på själva logic-kortet, byte av RAM förändrar inget, testa flera olika av rätt hastighet.

 

Saken är när jag bytt kort vill datorn inte starta från "gamla" disken, detta för den är APFS.

Har även startat upp med High Sierra (senaste som denna dator stöder) via ext. disk och ändrat startskiva till intern disk - men vill ändå inte starta upp med den.

 

Inte min disk och ägaren har ingen back-up - hur löser jag detta smidigast?

 

Funderar på om det kan vara så att logic-kortet inte har senaste SMC-firmware, om det är det som spökar......

 

Om jag installerar High Sierra på annan disk så borde logic-kortet uppdateras automatiskt under installation av MacOS......

 

 

En väldigt bra gissning.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...