Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny SSD i iMac 2010


Gunnr
 Share

Rekommendera Poster

Hej, har precis installerat ny ssd i min iMac  fr 2010. Har kopierat alla filer till extern hårddisk innan men ville inte Använda time machine utan i stället att datorn ska startas fr scratch, utan en massa gammalt skräp. 
Installationen gick nog bra men nu har jag problem att komma vidare. Har startat om datorn med cmd o R och anslutit med kabel till internet. 
datorn ansluter till nätet och jordgloben snurrar 

den nya hårddisken syns i skivverktyg-vyn. 
men om jag klickar på startskott under äpplet så hittar datorn ingen startskiva. 
hur kommer jag vidare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya disken måste raderas/formateras/partitioneras först innan du kan använda den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Lyckades installera OS nu. Fattade inte först att jag var tvungen att klicka på hårddisk-ikonen.....

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan aktivera TRIM också:

 

sudo trimforce enable

 

i Terminalen.

 

På så vis ökar du livslängden på din SSD. Kommandot gör att skrivningarna till SSD sprids ut på ett mer skonsamt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

funkar det på en 2.0TB OWC Mercury Electra 3G SSD? Spelar det ngn roll om det är en apple original eller ej?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Gunnr säger:

funkar det på en 2.0TB OWC Mercury Electra 3G SSD? 

Att aktivera TRIM? Svar, ja.

  

2 minuter sedan, Gunnr säger:

... Spelar det ngn roll om det är en apple original eller ej?

TRIM behöver inte aktiveras på Apple original.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

3 minuter sedan, Alix säger:

  TRIM behöver inte aktiveras på Apple original.

Är du 100 på detta?

 

Lek med tanken:

Du har en MacBook Pro 13" A1278 2011 som du köpte med Apple SSD 2,5" SATA, som dött.

Om du plockar över den i iMac 27" 2010, formaterar om disken och installerar High Sierra, behöver du då inte aktivera TRIM?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Stereotypen säger:

 

Är du 100 på detta?

 

Lek med tanken:

Du har en MacBook Pro 13" A1278 2011 som du köpte med Apple SSD 2,5" SATA, som dött.

Om du plockar över den i iMac 27" 2010, formaterar om disken och installerar High Sierra, behöver du då inte aktivera TRIM?

Nej, inte hundra. Men om motsatsen gäller hade man måst aktivera TRIM om man hade ominstallerat (raderat, formaterat) Mac OS X på en mac med original SSD, och det behövs väl inte? Jag antar därmed att det är inbyggt i SSD:ns firmware och att det känns av vid installation. Men du som jobbar med macar kanske kan testa, om du har tillgång till en mac med original SSD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När "upptäcktes" detta med TRIM?

Apple har ju originalmonterade SSD sedan 2008/2009........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Stereotypen säger:

När "upptäcktes" detta med TRIM?

Apple har ju originalmonterade SSD sedan 2008/2009........

Jag minns att jag använde det för Snow Leopard genom programmet Trim Enabler (Oskar Groth, Cindori). Kan ha varit sex, sju, åtta år sedan (?). Jag supportade ett företag då, av och till. Dåtidens SSD skrevs sönder rätt lätt så då var det där med TRIM stort. Nu är det inte alls lika viktigt, men ändå en standardåtgärd. Jag minns också att Apple stängde möjligheten för tredjeparts-TRIM när Yosemite kom, men återupplivade funktionen med den numera använda Terminalmetoden i och med version 10.10.4. Program som Trim Enabler finns fortfarande kvar, men jag anser dem överflödiga.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...