Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nyköpt MacBook Air behöver laddas 2 ggr/dag


agnesjulia
 Share

Rekommendera Poster

Hej! 

Har precis köpt en ny MacBook Air och är supernöjd med den. Använder datorn till att plugga dvs skriva, söka information och kolla på videoklipp. Nu till problemet; datorn kan ladda ur 2-4% under 10 minuter vilket resulterar i att batteriet laddar ur väldigt fort och att jag behöver ladda datorn ca 2 ggr/dag då jag pluggar. 

Ska det behöva vara så? 

Vad är den ''normala'' batteritiden för en nyinköpt MacBook?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upp till 13 timmar ska den klara.  Du kanske installerat nåt som drar ström i bakgrunden??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Videoklipp tar mycket ström.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Raphael säger:

Videoklipp tar mycket ström.

 

Enligt Apple’s spec ska den klara 13 timmar konstant videotittande. 

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, polken säger:

Enligt Apple’s spec ska den klara 13 timmar konstant videotittande. 

Nja, det är ju en sanning med modifikation.

Citat
Ström och batteri2

Upp till 12 timmars trådlös surf

Upp till 13 timmars uppspelning av iTunes-filmer

...

Uppspelningstestet med iTunes-film mäter batteritiden genom att spela upp innehåll i 1080p hd med skärmens ljusstyrka inställd på 12 klick från nederkanten eller 75 procent.

Frågan är om det tittas på strömmad film trådlöst och vad som menas med iTunes-filmer. Är iTunes-filmer sådana som redan är nedladdade lokalt?

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, polken säger:

Upp till 13 timmar ska den klara.  Du kanske installerat nåt som drar ström i bakgrunden??

 

Det enda jag installerat på datorn är office-paketet, spotify samt program för att skriva ut via min trådlösa skrivare. Men har alltid alla program utom safari ”avstängda” alltså att det inte är en plupp under något annat än safari i docken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Nja, det är ju en sanning med modifikation.

Frågan är om det tittas på strömmad film trådlöst och vad som menas med iTunes-filmer. Är iTunes-filmer sådana som redan är nedladdade lokalt?

Menas säkerligen redan nedladdat, medelstarkt ljus och ljud. Men bra ändå tycker jag. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, polken säger:

Menas säkerligen redan nedladdat, medelstarkt ljus och ljud. Men bra ändå tycker jag. 
 

Visst, men om man strömmar trådlöst med full ljusstyrka så räcker batteriet mycket kortare tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Telly82 säger:

Visst, men om man strömmar trådlöst med full ljusstyrka så räcker batteriet mycket kortare tid.

Ja, eller inget ljud, knappt nåt ljus, lågupplöst video, all radio avstängt, inga anslutna enheter. Så räcker det mycket längre. Herregud...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, polken säger:

Herregud...

Vad betyder detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att titta på material från iTunes Store är mindre krävande eftersom det har rätt codec.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som drar mycket ström är om man har slagit på iCloud bildbiblioteket.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den berömda Apple-kvalitén. Det finns inget som kan dra ström på det viset som du beskriver. Med stor sannolikhet ett defekt batteri. Nyttja garantin och kräv ett nytt batteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, polken säger:

Enligt Apple’s spec ska den klara 13 timmar konstant videotittande. 

Jag tvivlar starkt den klarar 13 timmar Youtube. Speccarna gäller iTunes-film med reducerad skärmstyrka. 
 

Nu vet vi inte vad laddning två gånger/dag innebär vad den ger för timmar. Är det typ 6 timmar den ger? Eller är det två timmar? 
 

Men är den ny så har ju Apple telefonsupport i 90 dagar, det kan vara värt höra med Apple och fråga om förbrukningen är normal för t ex Youtube. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Raphael säger:

Jag tvivlar starkt den klarar 13 timmar Youtube. Speccarna gäller iTunes-film med reducerad skärmstyrka. 
 

Nu vet vi inte vad laddning två gånger/dag innebär vad den ger för timmar. Är det typ 6 timmar den ger? Eller är det två timmar? 
 

Men är den ny så har ju Apple telefonsupport i 90 dagar, det kan vara värt höra med Apple och fråga om förbrukningen är normal för t ex Youtube. 


Kan sitta med datorn i ca 2 timmar innan den laddats ur! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, agnesjulia säger:


Kan sitta med datorn i ca 2 timmar innan den laddats ur! 

Ja, usch, reklamera. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring Apple på 020-100 529 för lite enklare felsökning över telefon innan du åker och slänger datorn i disken hos återförsäljaren. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med lite simpel felsökning. Vad visar Aktivitetskontroll vad gäller energiförbrukning?

Är det något program/task som använder mycket CPU?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Hummel säger:

Börja med lite simpel felsökning. Vad visar Aktivitetskontroll vad gäller energiförbrukning?

Är det något program/task som använder mycket CPU?

 

Aktivitetskontrollen visar att datorn har gått 3:16 på batteri och har 1:30 i återstående tid. Nu har jag använt datorn endast till internetsidor(sporadisk användande av facebook etc.) Batteriprocenten är 43%.

 

hur ser jag förbrukning av CPU?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, agnesjulia säger:

Aktivitetskontrollen visar att datorn har gått 3:16 på batteri och har 1:30 i återstående tid. Nu har jag använt datorn endast till internetsidor(sporadisk användande av facebook etc.) Batteriprocenten är 43%.

 

hur ser jag förbrukning av CPU?

RIng supporten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har gratis support i 90 dagar sen köp, eller gratis och gratis... Det ingår i priset på produkten. Så man betalar för det när man köper produkten. Så kan ju vara värt att nyttja det när det nu ändå finns. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Raphael säger:

Apple har gratis support i 90 dagar sen köp, eller gratis och gratis... Det ingår i priset på produkten. Så man betalar för det när man köper produkten. Så kan ju vara värt att nyttja det när det nu ändå finns. ?

Sk fabriksgaranti gäller i tre år efter köp enligt svensk lag och det är vad Apple har att rätta sig efter.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Erik1900 säger:

Sk fabriksgaranti gäller i tre år efter köp enligt svensk lag och det är vad Apple har att rätta sig efter.

Nej garanti är ett år enligt lag. Tre år är reklamationsrätten. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...