Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgraderad Imac, högre OS än Lion, hur?


jan.s
 Share

Rekommendera Poster

Grannen knackade på och har uppgraderat sin hw i sin gamla iMac med Lion (som är det OS som tillåts pga datorns ålder)  med nytt grafikkort, ssd mm (utan att fråga mig för då hade det blivit nytt). Nu krävs det nyare OS för att kunna köra de program som efterfrågas. Går det att uppgradera? Isf, vilket OS rekommenderas och hur gör jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna är en iMac7.1 som enl spec är från 2007/8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Alix säger:

 

1 minut sedan, Stereotypen säger:

Jag skulle säga 10.11 Capitan........(utan patch då).......

Ja, givetvis. Jag tänkte helt fel. Egentligen är det obegripligt eftersom jag har en iMac8.1 som har just El Capitan och inte klarar av något mer utan patch. :totaltgalen:

 

Länk till El Capitan: https://itunes.apple.com/app/os-x-el-capitan/id1147835434?ls=1&mt=12

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack å bock.Här ska jobbas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en sticka med High Sierra men den verkar inte kunna installeras, rund ring med streck över installationsfilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK..När försöker hämta El Cap enl Alix länk får jag slutligen enl bif. Tips var jag kan hämta..

Hittade en länk här som verkar funka  https://support.apple.com/sv-se/HT206886?irgwc=1&aosid=p239&cid=aos-se-aff-ir&irchannel=13643&irpid=1229148&clickid=RRjRN9WDexyJTGtwUx0Mo3E2UknUL6RlgVuSVA0&ircid=7626Skärmavbild 2019-12-26 kl. 18.43.48.png

Redigerad av jan.s
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, jan.s säger:

OK..När försöker hämta El Cap enl Alix länk får jag slutligen enl bif. Tips var jag kan hämta..

Hittade en länk här som verkar funka  https://support.apple.com/sv-se/HT206886?irgwc=1&aosid=p239&cid=aos-se-aff-ir&irchannel=13643&irpid=1229148&clickid=RRjRN9WDexyJTGtwUx0Mo3E2UknUL6RlgVuSVA0&ircid=7626Skärmavbild 2019-12-26 kl. 18.43.48.png

Är det en fråga eller ett påstående? Förstår inte vad du menar.

Det gick utmärkt för mig att ladda hem El Capitan från sidan du länkar till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom flesta macOS versionerna går att ladda ner i från AppStore under Köpt-fliken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länge sen jag förberedd mig för framtida behov :)

 

 

Skärmavbild 2019-12-26 kl. 21.09.22.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, lappen71 säger:

Länge sen jag förberedd mig för framtida behov :)

 

 

Skärmavbild 2019-12-26 kl. 21.09.22.png

Oja, alltid bra att ha :)
Tänk på att Apples installations certifikat löpte ut 24 oktober 2019 så du kan behöva ladda hem installationsfilerna på nytt för att få med det nya certifikatet om du laddade hem de där installationsfilerna innan 24 oktober 2019.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker väl bara med att komma ihåg att ändra datum under/innan installationen.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant, finns workarounds, men då gäller det att lyckas få svärfar Hasse eller vem man nu lovat att fixa ett El Capitan instllations-USB åt att fatta att det är en del merjobb att göra innan det går att installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, SirKnasen säger:

Oja, alltid bra att ha :)
Tänk på att Apples installations certifikat löpte ut 24 oktober 2019 så du kan behöva ladda hem installationsfilerna på nytt för att få med det nya certifikatet om du laddade hem de där installationsfilerna innan 24 oktober 2019.

Fråga mig inte varför men jag brukar ladda ner nytt varje år ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grannen har nu El Capitan på sin iMac. Att han sedan har köpt och satt i en alldeles för liten ssd för att få plats med bilder och musik är en annan historia..Tack för hjälpen.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undran/Fråga. I High Sierra ser jag lätt de köpta OSen i Apple Store. Hur ser jag dessa i Apple Store i Mojave?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, jan.s säger:

Undran/Fråga. I High Sierra ser jag lätt de köpta OSen i Apple Store. Hur ser jag dessa i Apple Store i Mojave?

Det gör man inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Det gör man inte.

Hur får man ner dem då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Hur får man ner dem då?

Msn laddar ner på den dator som man kan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en dator med HS där dessa syns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...