Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med nytt Apple-ID till gammal dator


Daedalus
 Share

Rekommendera Poster

Hej Mac-vänner!

 

Tänkte höra med er om ni har erfarenhet av följande.

 

Sålde en MacBook från sent 2009 efter att ha raderat hårddisken och installerat om operationsystemet Mavericks till inställningsfasen för språk etc. Fick i samband härmed ange mitt Apple-ID. Köparen kunde sedan komma in i datorn som vanligt, men för att få datorn associerad med sitt eget Apple-ID tänkte jag det är bäst att be köparen radera hårddisken igen (på det snabba sättet) och installera om operativsystemet. Omstarten till Återställningsläget (Recovery-läget) gjordes med knapparna cmd + R nedtryckta. När köparen sedan kom till stadiet där man skriver in sitt Apple-ID fick vederbörande följande felmeddelande:

"Detta Apple-ID har ännu inte använts med App Store".

Och längre än så verkar vederbörande inte komma.

Vad är orsaken till detta? Att köparen inte har något köp av ett Mac OS registrerat på sitt Apple-ID? Ska man inte kunna få tillbaka fabriksinställningen vad gäller operativsystem på datorn utan att ha ett särskilt köp av OS registrerat på sitt Apple-ID? Or what gives?

 

Tacksam för alla svar.

Redigerad av Daedalus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För flera år sedan stötte jag på samma problem. Apple-supporten svarade då att det var ett känt problem att macOS/OS X bara kan ominstalleras av Apple-ID som har använts vid något köp. Man kom runt det genom att på vilken redan installerad mac eller iPhone some helst logga in med det nya apple-IDt och köpa vilken app som helst (t.o.m en gratisapp fungerade). Då hade apple-IDt använts vid ett köp och man kunde sedan använda det för att ominstallera OS på mac och iPhone. 

 

Jag vet inte om samma problem fortfarande kvarstår, men det är ju enkelt att testa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så hemskt mkt för svare!. Ska vidarebefordra till köpare.

 

Ha en riktigt fin Jul! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska alltid kunna få tillbaka fabriks-OS utan att ange Apple ID.

Men det var alltså en Macbook sent 2009? Då kom den med Snow Leopard på skiva, så det är vad du ska installera. Det är vad datorn kom med. Mavericks och andra OS via internet kräver då ett Apple ID. 

https://support.apple.com/kb/sp579?locale=sv_SE

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tungt skäl är väl att de nya Macarna inte har DVD-läsare.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju (som det gjorde till Air) medföljas på minnespinne, med kontakt specificerad av datormodell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Raphael säger:

Man ska alltid kunna få tillbaka fabriks-OS utan att ange Apple ID.

Men det var alltså en Macbook sent 2009? Då kom den med Snow Leopard på skiva, så det är vad du ska installera. Det är vad datorn kom med. Mavericks och andra OS via internet kräver då ett Apple ID. 

https://support.apple.com/kb/sp579?locale=sv_SE

 

 

Bra att känna till informationen om fabriksinställningar. Tack!

 

Jag är tyvärr inte förste ägare av denna MacBook och fick inget OS på skiva för den (hade jag fått en skiva hade jag sett till att kunna lämna över den vid försäljning). Letade därför upp informationen (som du också gav mig) att datorn kom med Snow Leopard, det sista Mac OS som kom på skiva. Har därefter letat lite grann vart man kan få tag på sådana skivor nuförtiden, hittills utan framgång.

 

Nu löste vi nämnda problem på annat sätt, så för min del finns inget behov av att skaffa sådan skiva längre. Men om jag kommer över info vart man kan köpa Snow Leopard på skiva så ska jag meddela köparen.

 

Tack för all input, Mac-vänner! God Jul på er! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag bara förklarar varför man måste ange Apple ID på den, det behöver man göra för de OS som man har laddat ner som är senare än det OS som datorn kom med. 
För fabriks OS så behöver man inte ange det. 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...