Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min egen bakgrundsbild försvinner


bjoernowitsch
 Share

Rekommendera Poster

bjoernowitsch

Hej!

När jag försöker välja någon av mina egna bilder (jag gillar att fotografera), så brukar Catalina återställa bakgrunden till den ursprungliga bilden, dvs den med ön i havet. Jag gillar inte att Mac OS tar mig i örat för att jag vill välja bild själv. Jag tycker att det ska gå att välja en som ligger på en extern hårddisk i stället för att belasta den interna med egna bilder. Nu överväger jag att överge Catalina, eftersom det inkräktar på min personliga frihet. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, bjoernowitsch säger:

Hej!

När jag försöker välja någon av mina egna bilder (jag gillar att fotografera), så brukar Catalina återställa bakgrunden till den ursprungliga bilden, dvs den med ön i havet. Jag gillar inte att Mac OS tar mig i örat för att jag vill välja bild själv. Jag tycker att det ska gå att välja en som ligger på en extern hårddisk i stället för att belasta den interna med egna bilder. Nu överväger jag att överge Catalina, eftersom det inkräktar på min personliga frihet. ?

https://support.apple.com/sv-se/HT203940

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, bjoernowitsch säger:

eftersom det inkräktar på min personliga frihet. ?

Årets överdramatisering ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inget konstigt här. Catalina system laddas in först, och först när det är igång så börjar den läsa in externa hårddiskar. Och då är du ju redan inne i systemet så då visar den ju en bild som den har tillgänglig på den interna för den har inte hunnit ladda den externa. 

Om du vill att den ska läsa in från din externa hårddisk så kan du lägga Catalina på en extern hårddisk. :) Du kan installera Mac OS på en extern skiva och välja den som startskiva. Så om du inte vill lägga din bild på den interna hårddisken, då får du lägga systemet på den externa där bilden är och starta från den externa. 

https://support.apple.com/sv-se/HT202796

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Tack för ditt svar, Raphael!

Jo, nu är det så att mina USB-diskar laddas alldeles för sakta för att användas som systemdiskar. Det var bättre förr när det fanns FireWire-portar i Macapärerna. Just nu har jag ändå slutat med Catalina på min stora Mac Pro, som jag använder till multimedia, mest filmer och TV. I min MacBook Pro jobbar gamla kära High Sierra, för att jag behöver ett särskilt program till min skrivare till att skriva ut snygga färgfoton, men det fungerar inte med Mojave och Catalina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Varför inte lägga den bild du vill använda på den interna disken och flytta motsvarande tyngd till den externa om nu en bild belastar den interna så oerhört? Måste hålla med lappen71.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-12-23 på 00:02, bjoernowitsch säger:

Jo, nu är det så att mina USB-diskar laddas alldeles för sakta för att användas som systemdiskar. Det var bättre förr när det fanns FireWire-portar i Macapärerna.

Fast USB 3 är snabbare än Firewire. Och Catalina kan bara köras på Macar som har USB 3, såvitt jag vet.

Men om du har en USB 2-hubb så är det den som är flaskhalsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...