Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur återskapa från TM efter bytt HD i iMac?


svanen
 Share

Rekommendera Poster

Hej, låtit sätta in SSD i en gammal iMac. Oj så snabb den blivit!

Jag hade före inlämning backat upp på Timemachine. Verkstan kopierade över gamla hd till nya.

MEN jag hade av "säkerhetsskäl" tagit bort vissa dokument o filer. Så nu saknas tyvärr massa lösenord till eposter o annat.

 

Tänkt först att aha, då är det bara att återskapa från TM (men går inte hitta nåt där längre än en dag tillbaka. Den har väl börjat backa upp nya HD, när jag kopplade in TM...).

Hur går jag vidare?

1- behåller  installationen på nya SSD o försöker leta fram pw o annat manuellt. Try and error?

eller
2 - omformaterar nya HD och hoppas att gamla backupen finns kvar o poppar upp? Måste de ha samma namn på HD isf?
(vet inte ens var min gamla cd-skiva finns för externt komma in o formatera, flyttassistera etc..


Hittar en äldre forum-diskussion (nedan länk) som kanske berör även min situation, men förstår inte alla detaljerna:
Något tips från forumbaren?

 

 

Redigerad av svanen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du använder Flyttassistenet för att återskapa inställningarna.

https://support.apple.com/sv-se/HT204350

 

Att det bara är en dag bakåt i TM är fullständigt normalt eftersom du bara har gjort en backup.

 

Ett annat sätt att alltid ha tillgång till sin lösenord är att aktivera keychain i iCloud inställningarna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Lappen!

Hade just hunnit påbörja en överflytt från TM-backup (som jag äntligen hittade ?) till nya SSD. Frågas om jag vill radera "HD-namnet" i datorn och flytta dit det gamla. Svarade ja. Stått o tuggat ett tag, (men tar väl några timmar att radera o sen flytta över 775 gb...).

Eller är det säkrare att avbryta och köra processen via flyttassistenten ?

 

Tack för tips om nyckel-kedjan (keychain), ska börja nyttja...


Fortsatt trevlig lördag

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överflytt funkade tyvärr inte.

 

Försökte då med flyttningsassistenten. Det rullade på ett tag, men tyvärr lyckades jag inte radera nya filerna o kopiera in gamla på samma HD-ställe, utan den la till extra användarnamn etc och så blev det nog dubbelt och blev disken full. Bara att avbryta projektet.

Får se om jag kan hitta lösenord och lägga in filer manuellt trots allt.

 

Synd att TM inte funkar när jag väl behövde den... (hade ju sparat automatiskt under flera år för just såna här situationer).

Nå – God jul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...